Margen precio-coste e importaciones en la industria española

  1. José Carlos Fariñas 1
  2. Elena Huergo Orejas 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Univeridad Complutense de Madrid
Book:
La Industria y el Comportamiento de las Empresas Españolas (Ensayos en homenaje a Gonzalo Mato)

Publisher: Alianza Editorial

ISBN: 84-206-6805-2

Year of publication: 1993

Pages: 211-236

Type: Book chapter

Bibliographic References

  • Arellano, M., y Bond, S. R. (1988a): «Some Test of Specification for Panel Data: Monte Cario Evidence and an Application to Employment Equations», Institute for Fiscal Studies, Working Paper 88/4, Londres.
  • Arellano, M., y Bond, S. R. (1988b): «Dynamic Panel Data Estimation Using DPD - A Guide for Users», Institute for Fiscal Studies, Working Paper 88/15, Londres.
  • Caves, R. E. (1985): «International Trade and industrial organization: Problems, solved and unsolved», European Economic Review, vol. 28, n.° 3, 377-397.
  • Clarke, R., y Davies, S. W. (1982): «Market structure and price-cost margins», Económica, 49, 277-287.
  • Comanor, W. S., y Wilson, T. A. (1967): «Advertising, market structure and performance», Review of Economics and Statistics, 49, 423-440.
  • Cowling, K. G., y Waterson, M. (1976): «Price-cost margins and market structure», Económica, 43, 267-274.
  • De Ghellinck, E.; Geroski, P. A., y Jacquemin, A. (1988): «Inter-Industry Va-riations in the Effect of Trade on Industry Performance», Journal of Industrial Economics, XXXVII, 1-19.
  • Dorfman, R., y Steiner, P. O. (1954): «Optimal advertising and optimal quality», American Economic Review, 44, 826-836.
  • Geroski, P. A., y Jacquemin, A. (1981): «Imports as a competitive discipline», Recherches Economiques de Louvain, vol. 47, n.° 3-4, 197-208.
  • Geroski, P. A. (1982): «Simultaneous equations models of the structure performance paradigm», European Economic Review, vol. 19, 145-158.
  • Hausman, J. A. (1978): «Specification test in econometrics», Econometrica, 46, 1251-1271.
  • Hausman, J. A., y Taylor, W. (1981): «Panel data and unobservable individual effects», Econometrica, 49, 1377-1398.
  • Helleiner, G. (1979): «Transnational corporations and trade structure: The role of intra-firm trade», en H. Giersch (ed.), On the Economics of Intra-Industry Trade. Tübingen.
  • Helpman, E. (1984): «A simple theory of trade with multinational Corporation», Journal of Political Economy, vol. 92, n.° 3, 1-25.
  • Huergo, E. (1991): «Margen precio-coste e importaciones en la industria española: 1980-1986», Documento de trabajo n." 9106, F.E.P.
  • Iranzo, S. (1991): «La inversión extranjera en España y el comercio exterior», Revista de Economía, n.° 5, 71-80.
  • Jacquemin, A.; De Ghellinck, E., y Huveneers, C. (1980): «Concentration and profitability in a small open economy», Journal of Industrial Economics, XXIX, 131-144.
  • Jacquemin, A. (1982): «Imperfect market structure and international trade: Some recent research», KYKLOS, vol. 35, fase. 1, 75-93.
  • Jaumandreu, J. (1987): Concentración y márgenes precio-coste: Una aplicación a la industria española 1978-82, Tesis doctoral, U.N.E.D.
  • Jaumandreu, J., y Mato, G. (1987): «Margins, concentration and advertising: a panel data analisys», Documento de trabajo n." 8706 del Programa de Investigaciones Económicas, F.E.P.
  • Lyons, B. (1981): «Price-cost margins, market structure and international trade», en D. Currie, D. Peel y W. Peters (eds.), Microeconomic Analysis, 276-295, Londres.
  • Martín, A. (1990): «Estimación del stock de capital para los sectores de la Encuesta Industrial», Documento Interno n.° 4. Programa de Investigaciones Económicas, F.E.P.
  • Martín, C, y Fariñas, J. C. (1987): «Comercio internacional y organización industrial: El problema de las estadísticas de base en España», Investigaciones Económicas (Segunda Época), vol. XI, n.° 2, 367-372.
  • Martin, S. (1979): «Advertising, concentration and profitability: The simultaneity problem», The Bell Journal of Economics, vol. 10, n.° 2, 639-647.
  • Mazón, C. (1992): «Márgenes de beneficio, eficiencia y poder de mercado en las empresas españolas», Documento de Trabajo, n.° 9204, Servicio de Estudios del Banco de España. Neumann, M.; Bobel, L, y Haid, A. (1985): «Domestic concentration, foreign trade and economic performance», International Journal of Industrial Organization, 3, 1-19.
  • Pugel, T. A. (1980): «Foreign trade and US market performance», Journal of Industrial Economics, XXIX, 119-130.
  • Salinger, M. (1990): «The concentration-margins relationship reconsidered», Brooking Papers: Microeconomics, 287-335.
  • Scherer, F. M. (1980): Industrial Market Structure and Economic Performance, (2nd. ed.). Houghton Mifflin Company, Boston.
  • Schmalensee, R. (1989): «Inter-industry studies of structure and performance», en: R.
  • Schmalensee y R. Willig (eds.), Handbook of Industrial Organization, vol. 2, North-Holland.
  • Urata, S. (1984): «Price-cost margins and imports in an oligopolistic market», Economic Letters, 15, 139-144.