Juego de Tronos, personajes femeninos y polémicas mediáticas. Estudio de recepción entre la audiencia hispanohablante

  1. Grandío-Pérez, María-del-Mar 1
  2. Establés, María-José 2
  3. Guerrero-Pico, Mar 3
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  3. 3 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2020

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 27-34

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.69224 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

As a global phenomenon, Game of Thrones counts with an intense following among Spanish speaking audiences. Our aim is to map the reception and characteristics of Spanish speaking audiences vis-a-vis with some of the reactions and media controversies surrounding the show, often centred on its exhibitions of sheer violence and the cruel and stereotypical treatment of female characters. Drawing on 1,581 responses from 18 Spanish-speaking countries of the online questionnaire of The Game of Thrones Audience Research Project, a quantitative and qualitative analysis of the data presents a more nuanced trend. Results reveal a large female and adult following which keeps up with the debates on the show and displays a complex understanding of its narrative tenets. The show is largely deemed as empowering for women while emphasising that the central role of female characters still comes at the expense of gender-based representations of violence and brutality.

Bibliographic References

  • Ang, I. (1985). Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315002477
  • Beltrán Pereira, E. (1998). Público y privado: (Sobre feministas y liberales: argumentos en un debate acerca de los límites de lo político). Debate feminista, v. 18, pp. 14-32. https://doi.org/10.14198/doxa1994.15-16.19
  • Brown, W. (2015). “Examining Four Processes of Audience Involvement With Media Personae: Transportation, Parasocial Interaction, Identification, and Worship.” Communication Theory, v. 25, n.3, pp. 259-283. https://doi.org/10.1111/comt.12053
  • Castelló, E. (2004). Mecanismos de construcción de la identidad cultural en las series de ficción: el caso de la televisión autonómica en España. Estudios sobre las culturas contemporáneas, v.10, n.20, pp.45-77.
  • Castelló, E. (2005). Sèries de ficció i construcció nacional: la producció pròpia de Televisió de Catalunya (1994-2003). Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/4187.
  • Castelló, E. (2008). Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOC.
  • Castelló, E.; Dhoest, A.; O’donnell, H. (Eds.). (2009). The Nation on Screen: Discourses of the National on Global Television. Newscastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Chicharro, M. (2013): “Representaciones de la mujer en la ficción postfeminista: Ally McBeal, Sex and the City y Desperate Housewives”, Papers, v. 98, n. 1, pp-11-31. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n1.469
  • Cohen, J. (2014). Mediated relationships and social life: Current research in fandom, parasocial relationships, and identification . En Oliver, M. B.; Raney, A. A. (Eds.), Media and social life. New York: Routledge, pp.142-155. https://doi.org/10.4324/9781315794174-10
  • Ferreday, D. (2015): “Game of Thrones, rape culture and feminist fandom, Australian Feminist Studies”, 30 (83), pp. 21-36. https://doi.org/10.1080/08164649.2014.998453
  • Gjelsuik, A. (2016): “Unspeakeble acts of (sexual) terror as/in quality television” en A. Gjelsuik,; R, Schubart. (ed.), Women of Ice and Fire: Gender, Game of Thrones and Multiple Media Engagement. Bloomsbury Academic and Professional. https://doi.org/10.5040/9781501302930
  • García-Jiménez, L.; Rodrigo-Alsina, M.; Pineda, A. (2015): “We Cannot Live in Our Own Neighborhood:” An Approach to the Construction of Intercultural Communication in Television News. En Miller, T. (Ed.), The Routledge Companion to Global Popular Culture. Londrés: Routledge, pp. 308-323.
  • Grandío-Pérez, M. M. (2009). “El entretenimiento televisivo. Un estudio de audiencia desde la noción de gusto”. Comunicación y Sociedad, v. 22, n. 2, pp. 139-158.
  • Igartua, J.j; Piñeiro, V.; Marcos Ramos, M. (2012). “La construcción de la imagen del inmigrante en la ficción televisiva de prime time”. En Congreso AEIC Comunicación y Riesgo. Congreso llevado a cabo en Tarragona, España.
  • Igartua, J. J; Barrios, I.; Ortega, F. (2012). Analysis of the image of immigration in prime time television fiction. Comunicación y Sociedad, v. 25, n. 2, pp. 6-28.
  • Peris Blanes, A. (2016). Imagining the nation through TV fiction: memory, proximity and everyday life. Debats. Revista de cultura, poder I societat, v. 130 , n. 1, pp. 31-47. https://doi.org/10.28939/iam.debats-en.2016-3
  • Sánchez-Aranda, J.j; Fernández-Gómez, E.; Gil-Gascón, F.; Segado-Boj, F. (2011): Las mujeres en la ficción televisiva española de prime time, I Informe del Observatorio Audiovisual de Identidades de la Universidad Internacional de La Rioja.
  • Tous-Rovira, A.; Aran-Ranspott, S. (2017): “Mujeres en las series políticas contemporáneas. ¿Una geografía común de su presencia en la esfera públicas?”. El Profesional de la Información, 26 (4), pp. 684-694. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.12
  • Trolio, J. (18 de mayo de 2015). Game of Thrones’ latest rape scene made viewers very angry and rightfully so. Vox. Disponible en: https://www.vox.com/2015/5/18/8622119/game-of-thrones-sansa-rape. Fecha de consulta: 29/10/2018.