La línea in/visible. La frontera, territorio de experiencia

  1. Alonso Riveiro, Mónica 1
  2. Ferreira, Susana 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Revista:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: La travesía como morada del arte: viaje, frontera y desarraigo

Número: 30

Páxinas: 73-91

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ANHA.72174 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anales de historia del arte

Resumo

In the last years, border studies have developed the concept of bordering, which describes borders not as immutable topographies but rather as processes. This invites us to think about them ‘beyond the line’, showing border spaces as changing zones, always in construction. In parallel, critic cartography and artistic practices have developed representations in which border spaces reveal an identic dynamic, fluid or ‘faltering’ character. Based on the double optics of border studies and artistic practices and through a visual journey along different representations of the border, the present text will try to dismantle some preconceived ideas about them, question its visibility and invisibility and explore its dynamic of faltering character. Above all reflect on the multiple ways in which it determines the life of individuals and the print it leaves on them, on its images and therefore on their (our) memory. It is about making visible an alternative cartography, in which domestic photography is intrinsic with artistic practices and were border spaces are not only places of dominance but of reconstruction, of potentiality, from which to assume one's own condition, and starting from it, reconfiguring the real.

Referencias bibliográficas

  • Referencias Agamben, G. (2000). Lo que queda de Auschwitz. El testigo y el archivo. Homo sacer III. (trad. de Antonio Gimeno Cuspinera). Valencia: Pre-textos (Original en italiano, 1998)
  • Agier, M. (2012). El biopoder a prueba de sus formas sensibles. Política y Sociedad, 49(3), 487-495. Obtenido de: https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2012.v49.n3.39320
  • Agier, M. (2014). Parcours Dans Un Paysage Flottant De Frontières. Revue Européenne Des Migrations Internationales. 30(2), 13-23. Obtenido de: https://www.cairn.info/revue-europeenne-des-migrations-internationales-2014-2-page-13.htm
  • Alonso Riveiro, M. (2019). Habitar la imagen. Una aproximación a la fotografía doméstica de los republicanos durante el franquismo. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED
  • Alonso Riveiro, M. (2019) “Tuya siempre”. Un retrato en femenino de la espera. En García Ramos, F. J. y Felten, U. A. (eds.), Fotografía [femenino; plural] Visiones, ensayos y otros escritos sobre mujeres fotógrafas (pp. 41-64). Madrid: Fragua
  • Anzaldúa, Gloia (2016). Borderlands/ La frontera: The New Mestiza. (Trad. de Carmen Valle). Madrid: Capitán Swing (Original en inglés, 1987)
  • Arendt, H. (1995). Comprensión y política. En Arendt, H., De la historia a la acción (pp. 29-46), Barcelona, Paidós. (Original en inglés, 1953)
  • Azoulay, A. (2013). Mother Tongue, Father Tongue: Following the Death of the Mother and the Death of the Father. Obtenido de: http://sternthalbooks.com/article/mother-tongue-father-tongue-following-death-mother-death-father/
  • Azoulay, A. (2019). Potential History. Unlearning Imperialism. Londres: Verso Books
  • Balibar, E. (1997). La Crainte des masses. Politique et philosophie avant et après Marx. París: Galilée
  • Barthes, R. (1980). La chambre claire. París: Gallimard. [Traducción al español: (2009). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós Ibérica]
  • Bauman, Z. (1999). La globalización. Consecuencias humanas (trad. de Daniel Zadunaisky). México: Fondo de Cultura Económica (Original en inglés 1998)
  • Bigo, D. (2006). Security, exception, ban and surveillance. En D. Lyon (Ed.), Theorizing Surveillance: The Panopticon and Beyond. (pp. 46–68). Londres: Willan Publishing
  • Borges, J. L. (1980). Epílogo [a El libro de arena]. En Prosa Completa, vol. 2 (pp. 536-537). Barcelona: Bruguera
  • Brambilla, C, Laine, J y Bocchi, G. (eds.). (2016) Borderscaping: Imaginations and Practices of Border Making. Londres, Nueva York: Routledge
  • Brecht, B. (1996). Poesías escritas durante el exilio (1933-1947). En Poemas y canciones (Trad. de Vicente Romano, versión Jesús López Pacheco) pp. 79-162. Madrid: Alianza (Originales en alemán 1933-1947)
  • Campbell, H. (2015). Escaping identity: border zones as places of evasion and cultural reinvention. Journal of the Royal Anthropological Institute 21, 296-312. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9655.12207
  • Deleuze, G. y Guattari, F. (2010). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. (trad. José Vázquez Pérez con la colaboración de Umbelina Larraceleta). Valencia: Pre-textos (Original en francés, 1980)
  • De Certeau, M. (1990). L’invention du quotidien. I. Arts de faire. París: Gallimard. [traducción al español: (2010). La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana]
  • Ferreira, S. (2019). Human Security and Migration in Europe’s Southern Borders. Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-319-77947-8
  • Flusser, V. (s.f.). Exilio y creatividad. En Seminario Vilém Flusser sobre el arte (original en alemán, 1984/85 publicado en Spuren, 9). Obtenido de http://logoiiuv.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/vilemflusser.pdf
  • Foucault, M. (2001). Des espaces autres. En Dits et Ecrits II (pp. 1571-1581). París: Gallimard
  • Foucault, M. (2009). Le corps utopique, Les hétérotopies. Fécamp: Nouvelles éditions Lignes
  • Guilhem, F. (2005). L’obsession du retour. Les républicains espagnols, 1939-1975. Toulouse: Presses universitaires du Mirail
  • Imhoff, A y Quirós, S. (dirs.), (2014). Géo-esthétique. París: Éd. B42
  • Konrad, Viktor y Nicol, Heather N. (2011). Border Culture, the Boundary Between Canada and the United States of America, and the Advancement of Borderlands Theory. Geopolitics, 16, 70-90. DOI: 10.1080/14650045.2010.493773
  • Krasteva, A. (2015). Spaces, Lines, Borders: Imaginaries and Images. En C. Brambilla, J. Laine, J. W. Scott, & G. Bocchi (Eds.), Borderscaping: Imaginations and practices of border making (pp. 13-26). Surrey and Burlington: Ashgate
  • Marzo, J. L. (2017). Los fantasmas adelantan el reloj. En Marzo, J. L. (ed.), Espectres. (pp. 129-200). Barcelona: La virreina centre de la Imatge
  • Mbembe, A. (2016). Politiques de l’inimitié. París: La Découverte. [trad. al español: (2018), Políticas de la enemistad. Barcelona: Futuro Anterior, Ned Ediciones]
  • Moreno, J. (2018). El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo. Madrid: Consejo superior de investigaciones científicas
  • Newman, D. (2006). Borders and Bordering. Towards an Interdisciplinary Dialogue. European Journal of Social Theory, 9 (2), 171-186. DOI: 10.1177/1368431006063331
  • Petereit, C. [2006], Transmission intergénérationnelle de la mémoire : entre rupture et filiation, les paradoxes du “devoir de mémoire” chez les familles de réfugiés républicains espagnols toulousains. Mémoire de l’Institut d’Etudes Politiques de Toulouse sous la direction de Mme Cohen
  • Pic, M. (2016). Politique de la mélancolie chez W. G. Sebald. En Pic, M. (dir.), Politique de la mélancolie. À propos de W. G. Sebald. París: Presses du Réel
  • Pickles, J. Cobarrubias, S. y Casas Cortes, M. (2014). Le regard cartographique, les nouvelles cartographies des frontières, et les responsabilités du cartographe. En Imhoff, A. y Quirós, S., Géo-esthétique (pp. 37-53). París: Éd. B42
  • Ralby, I. M. (2016). A Human Security Approach to Maritime Security in the Gulf of Guinea. The Comparative Jurist. Obtenido de https://comparativejurist.org/2016/08/31/a-human-security-approach-to-maritime-security-in-the-gulf-of-guinea/
  • Rancière, J. (2000). Le partage du sensible, esthétique et politique. París: La Fabrique. [trad. al español: (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca]
  • Rancière, J. (2019). Le travail des images. Conversations avec Andrea Soto Calderón. París: Les presses du réel
  • Said, E. W. (2005). Reflexiones sobre el exilio. Ensayos literarios y culturales. (trad. de Ricardo García Pérez) Barcelona: Debate. (Original en inglés, 2000)
  • Speranza, G. (2012). Atlas portátil de América Latina. Arte y ficciones errantes. Barcelona: Anagrama
  • Tapia Jiménez, E. (2004). L'œil de l'exil. L'exil en France des républicains espagnols, Toulouse: Privat
  • Turner, F. J. (1976). La frontera en la historia americana. (trad. Rafael Cremades Cepa). Madrid: Castilla (Original en inglés, 1893)