De la ocupación al COVID, pasando por los M.E.N.A.S. El diálogo semipresencial como metodología innovadora de aprendizaje antropológico

  1. Ralero Rojas, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2022

Issue: 155

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2022.155.E1384 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

The dialogical method as a mixed technique of anthropological research and learning can have a very promising development inside and outside the classroom. This implies assuming that the role of the students can be equated with that of the subjects who construct the social reality where our objects-subjects of study are located, and that from this role they can become important sources of reflexivity to delve into the analysis of relevant social facts. in the present moment. Introducing tools in classrooms that allow deconstructing certain realities based on the students' own discourses greatly facilitates their questioning, even more so if we take into account that these future professionals in the social field will carry out their work in complex societies where dialogue seems fundamental to reach a true understanding of this complexity. In the context of the current health crisis, in addition, virtual spaces and blendedness have brought new challenges but also new opportunities with which to enrich learning processes. With this work we will be able to see, through the students' own literality, how through a blended discussion group it is possible to construct key anthropological questions based on the group's own interests, reaching in a single session important transversal and specific curricular learning of the mattery. This can contribute to a better understanding of the teaching role as companions in this construction, so that it is possible to attend to the diversity of approaches and positions existing inside and outside the classroom.

Bibliographic References

  • Alonso, L. E. (1996). “El grupo de discusión en su práctica: memoria social intertextualidad y acción comunicativa”. Revista Internacional de Sociología, 13, 5‐36. 
  • Arboleda, L. M. (2008) El grupo de discusión como aproximación metodológica en investigaciones cualitativas, Rev. Fac. Nac. Salud Pública 26(1). Universidad de Antioquía, Colombia, 69-77. https://www.redalyc.org/pdf/120/12026111.pdf
  • Duque, Elena y Prieto, Oscar (2009). El Aprendizaje Dialógico y sus aportaciones a la Teoría de la Educación. En Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Universidad de Salamanca, 7-30. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201014898002.pdf
  • Greenwood, D. (2000). De la observación a la investigación-acción participativa: una visión crítica de las prácticas antropológicas. Revista de Antropología Social 9, 27-49. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110027A
  • Hernández Espinosa, Rafael (2007). Del colonialismo al colaboracionismo dialógico-crítico: una aproximación a la dimensión política y reflexiva de la Antropología en México. Revista de Antropología Iberoamericana 2, 303-322. http://www.aibr.org/antropologia/02v02/articulos/020204.php
  • Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós.
  • Lamela Viera, C. y Vázquez Silva, I. (2013). De la revitalización a la participación. Retos de la antropología urbana ante la “cultura cívica”. Zainak. 36, 483-493. https://www.academia.edu/15293487/De_la_revitalizaci%C3%B3n_a_la_participaci%C3%B3n_Retos_de_la_antropolog%C3%ADa_urbana_ante_la_cultura_c%C3%ADvica_
  • López Francés, Inmaculada. (2010). El grupo de discusión como estrategia metodológica de investigación: aplicación a un caso. Edetania, 38, 147-156.
  • Montañez Serrano, Manuel. (2010). El grupo de discusión. Cimas Cuadernos. Observatorio Internacional de ciudadanía y medio ambiente sostenible. https://www.redcimas.org/wordpress/wpcontent/uploads/2012/08/m_MMontanes_ElGRUPO.pdf
  • Muñoz, Bernardo. (1998). La política social y la participación ciudadana desde la óptica de la Antropología Social. La irreductibilidad de la política. Última Década 9, Cidpa Viña del Mar.
  • Muñoz, Jonathan (2013). El método dialógico. Una experiencia interdisciplinaria desde la Antropología. En Cuadernos de Antropología 23, 1-26. DOI 10.15517/CAT.V23I1.12834
  • Porto Pedrosa, L., y Ruiz San Román, J.A. (2014). Los grupos de discusión. En K. Sáenz López, & G. Támez González, Métodos y técnicas cualitativas y cuantitativas. México: Tirant Humanidades, 253-273. https://eprints.ucm.es/id/eprint/49454/1/2014%20grupos%20discusion%20-%20Porto%20Ruiz%20San%20Roman.pdf
  • Rodríguez Zoya, L. (2009). Desafíos pedagógicos de la enseñanza de metodología de la investigación: hacia una reconceptualización antropológica del sujeto de aprendizaje.Revista Investigación Educativa 2(2), 105-126. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432009000200004&lng=es&nrm=iso
  • Salmerón, H. Rodríguez, S. y Gutiérrez, C. (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Revista Comunicar 34 (XVII), 163-171. http://dpoi.org/10.3916/C34-2010-03-16 . 
  • Uribe Sánchez, J.L.E (2014). Dialéctica, diatópica y diálogo intercultural. Contribuciones a las Ciencias Sociales, diciembre 2014. https://www.eumed.net/rev/cccss/30/dialectica.html