El pensamiento crítico en las redes socialesUna propuesta teórica para la educación cívica en entornos digitales

  1. Vicent Gozálvez-Pérez
  2. Aída Valero-Moya
  3. M.-Rosario González-Martín
Zeitschrift:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 42

Seiten: 35-54

Art: Artikel

DOI: 10.15581/004.42.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: ESE: Estudios sobre educación.

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

This paper applies a methodology of hermeneutical bibliographic analysis to revise the concept of “critical thinking” by updating and adapting it to digital environments, especially social media. It then reconstructs the concept of critical thinking in democratic societies, given the value in them of having media interactions that are evaluated and produced through critical thinking. It concludes with a proposal for teaching critical thinking and character (ethos) on social media.

Bibliographische Referenzen

  • Arthur, J., Kristjánsson, K., Harrison, T., Sanderse, W. y Wright, D. (2017). Teaching Character and Virtue in Schools. London: Routledge.
  • Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R. y Daniels, L. B. (1999). Conceptualizing Critical Thinking. Journal of Curriculum Studies, 31(3), 285-302.
  • Baron, J. (1985). Rationality and Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Baron, J. (1988). Thinking and Deciding. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Baron, J. (1990). Thinking about consequences. Journal of Moral Education, 19(2), 77-87.
  • Buck, A. (2012). Examining digital literacy practices on social network sites. Research in the Teaching of English, 47(1), 9-38. https://www.jstor.org/stable/41583603
  • Buckingham, D. (2003). Media education. Literacy, learning and contemporary culture. Oxford: Polity.
  • Campirán, A. (2008). Pensamiento crítico: tipos de habilidades, actitudes y conocimientos que lo desarrollan de manera competente. Revista Praxis, 10(13), 65-67.
  • Camps, V. (2004). Opinión pública, libertad de expresión y derecho a la información. En J. Conill y V. Gozálvez (Eds.), Ética de los medios. Una apuesta por la ciudadanía audiovisual (pp. 33-49). Barcelona: Gedisa.
  • Capilla, P. (2019). ¿De qué hablamos cuando hablamos de posverdad? Análisis del término en siete diarios de calidad. EPI: El Profesional de la Información, 28(3), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.09
  • Chance, P. (1986). Thinking in the classroom: A survey of programs. New York: Teachers College Press.
  • Conill, J. (2008). El poder de la mentira. Nietzsche y la política de la transvaloración. Madrid: Tecnos.
  • Conill, J. (2010). Ética hermenéutica. Madrid: Tecnos.
  • Cortina, A. (2008). Ética aplicada y democracia radical. Madrid: Tecnos.
  • Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la ética? Barcelona: Paidós.
  • Cosmides, L. (1989). The logic of social exchange: Has natural selection shaped how humans reason? Studies with the Wason selection task. Cognition, 31(3), 187-276.
  • Cummings, L. (2014). Informal fallacies as cognitive heuristics in public health reasoning. Informal Logic, 34, 1-32.
  • Davies, M. y Barnett, R. (2015). The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. California: Palgrave Handbooks.
  • Ennis, R. H. (1964). Operational Definitions. American Educational Research Journal, 1, 183-201.
  • Ennis, R. H. (1987). A Taxonomy of Critical Thinking Dispositions and Abilities. En J. B. Baron y R. J. Sternberg (Eds.), Teaching Thinking Skills: Theory and Practice (pp. 9-26). New York: W. H. Freeman and Company.
  • Ennis, R. H. (2015). Critical Thinking: A Streamlined Conception. En M. Davies y R. Barnett (Eds.), The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 31-49). California: Palgrave Handbooks.
  • Evans, J. ST. B. T. (1984). Heuristic and analytic processes in reasoning. British Journal of Psychology, 75, 451-468.
  • Evans, J. ST. B. T. (1989). Bias in Human Reasoning: Causes and Consequences. Hove: L. Erlbaum Associates.
  • Facione, P. (1990). The Delphi Report: Critical Thinking: A Statement of Experts Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. California: California Academic Press.
  • Feldman, F. (1986). Doing the Best We Can: An Essay in Informal Deontic Logic. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  • Gadamer, H. G. (2012). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
  • Gozálvez, V. (2000). Inteligencia moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Gozálvez, V. (2013). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dykinson.
  • Gozálvez, V., Romero, L. M. y Larrea, C. (2019). Twitter y opinión pública. Una perspectiva crítica para un horizonte educativo. Revista Española de Pedagogía, 77(274), 403-419.
  • Guerrero-Solé, F. (2018). Interactive Behavior in political Discussion on Twitter. Social Media + Society, October-December, 1-16. https://doi.org/10.1177%2F2056305118808776
  • Habermas, J. (1982). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Halonen, J. S. (1995). Demystifying Critical Thinking. Teaching of Psicology, 22, 72- 81 https://doi.org/10.1207/s15328023top2201_23
  • Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53(4), 449-455. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.4.449
  • Harrison, T. (2014). The infl uence of the Internet on the character virtues of 11-14 years old. Birmingham: University of Birmingham.
  • Herrick, P. (2014). Think with Socrates. An introduction to Critical Thinking. Oxford: Oxford University Press.
  • Hitchcock, D. (1989). Informal fallacies. Teaching Philosophy, 12, 49-51.
  • Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Jover, G., Gozálvez, V. y Prieto, M. (2017). Una filosofía de la educación para el siglo XXI. Madrid: Síntesis.
  • Kahne, J., Lee, N. J. y Feezell, J. T. (2012). Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participation. International Journal of Communication, 6, 1-24.
  • Kahneman, D. (2003). Maps of Bounded Rationality: Psychology for Behavioral Economics. American Economic Review, 93(5), 1449-1475.
  • Kahneman, D. y Tversky, A. (1973). On the Psychology of prediction. Psychological Review, 80, 237-251.
  • Kant, I. (1784/2013). ¿Qué es la Ilustración? Madrid: Alianza.
  • Kant, I. (1788/2002). Crítica de la razón práctica. Salamanca: Sígueme.
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de La Torre.
  • Lipman, M. (1998). Critical thinking: what can it be? Educational leadership, 46(1), 38-43.
  • Lipovetsky, G. (2016). De la ligereza. Barcelona: Anagrama.
  • López-Quintás, A. (1987). El secuestro del lenguaje: Tácticas de manipulación del hombre. Córdoba: Asociación para el Progreso de las Ciencias Humanas.
  • Masterman, L. (1980). Teaching about television. London: MacMillan.
  • Mayer, R. E. y Goodchild, M. (1995). The Critical Thinker. Madison: Brown & Benchmark.
  • McPeck, J. (1981). Critical thinking and education. New York: St Martin’s Press.
  • Muratova, N., Grizzle, A. y Mirzakhmedova, D. (2019). Media and Information Literacy in Journalism. A handbook for journalists and journalism educators. Unesco. Tashkent: Baktria Press. https://en.unesco.org/sites/default/files/mil_eng.pdf
  • Newman, M. (2006). Teaching Defiance: Stories and Strategies for Activists Educators. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Paul, R. W. (1992). Critical Thinking: What, Why, and How. New Directions for Community Colleges, 77, 3-24.
  • Paul, R. W. (1993). Critical Thinking: What every person needs to Survive in a Rapidly Changing World. Tomales: Foundation of Critical Thinking.
  • Pinker, S. (2018). En defensa de la Ilustración. Por la razón, la ciencia, el humanismo y el progreso. Barcelona: Paidós.
  • Quevedo, R., Portalés, M. y Berrocal, S. (2016). El uso de la imagen en Twitter durante la campaña electoral municipal de 2015 en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 85-107. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1085
  • Renés, P., Gozálvez, V. y Berlanga, I. (2020). YouTube e Infl uencers en la infancia. Análisis de contenidos y propuestas educativas. Icono 14, 18(2), 269-295. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1455
  • Saiz, C. y Fernández, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 325-346.
  • Saura, G., Muñoz-Moreno, J. L., Luengo-Navas, J. y Martos, J. M. (2017). Protestando en Twitter: ciudadanía y empoderamiento desde la educación pública. Comunicar, 25(53), 39-48. https://doi.org/10.3916/C53-2017-04
  • Singh, J., Kerr, P. y Hamburguer, E. (Eds.) (2016). Media and Information Literacy: reinforcing Human Rights, countering radicalization and extremism. Unesco: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246371
  • Tenreiro-Vieira, C. y Vieira, R. M. (2019). Promover el pensamiento crítico en ciencias en la escolaridad básica: Propuestas y desafíos. Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 36-49. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.3
  • Tisdell, E. J. (2008). Critical Media Literacy and Transformative Learning. Journal of Transformative Education, 6(1), 48-67.
  • UNCTAD (2018). United Nations Conference on Trade and Development Report. Power, Platforms and the Free Trade Delusion. https://unctad.org/system/files/official-document/tdr2018_en.pdf
  • Vílchez, E. (2014). Estrategias de enseñanza para el curso EIF-203 Estructuras discretas para informática a través del uso de las redes sociales Facebook y Twitter. Revista Electrónica Educare, 18(2). http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.3
  • Walker, L. J. (1980). Cognitive and Perspective-Taking Prerequisites for Moral Development. Child Development, 51, 131-140.
  • Willingham, D. T. (2007). Critical Thinking: Why Is It So Hard to Teach? American Educator, 31, 8-19. http://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/Crit_Thinking.pdf