La comunicación interna como herramienta estratégica constructora y transmisora de la cultura organizacional

  1. Marta Guerrero Alvarado
  2. Joaquín Sotelo González 1
  3. Francisco Cabezuelo Lorenzo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico Especial,Comunicación, empresas y sociedad

Issue: 27

Pages: 54-69

Type: Article

DOI: 10.7263/ADRESIC-27-206 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Abstract

Main topic: This article presents internal communication as a key strategic tool to build and transmit the organizational culture. Logical development of the subject. This article presents internal communication in the current context of a new social, work, technological, health and communicative paradigm. In this sense, it contemplates the consequent appearance of a new work culture, in which the talent, engagement and motivation of professionals will be essential for the development of organizations. In this way, the article exposes the close correlation between internal commu-nication, these factors and the construction and transmission of the organizational cultural. It proves that internal communication should be conceived as a strategic tool present in all organizational processes and levels. Authors’ point of view and contributions. The article contributes to considering internal communication as a strategic, fundamental and inalienable function for current organizations. Therefore, it also contemplates the close and interdependent relationship between internal communication and organizational culture. Implications and conclusions. This article considers internal communication as a fundamental function in the daily life of organizations. This strategic tool should be present in all the orga-nizational processes, as well as it has to be planned among the corporate objectives. Precisely, this transversal character of internal communication constitutes it as the basis of organizational culture. In this way, it is remarkable its vehicular value regarding the construction and the maintenance of the cultural system of the organization, and also to achieve the transmission of the aspects that integrate it. Considering the very close and interdependent relationship between internal communication and organizational culture, it will be concluded that both of them serve the organization and its professionals. So, they cannot be separated from each other.

Bibliographic References

  • Alcor. (2015). Conectar negocio y personas: experiencias y tendencias en comunicación interna. Alcor y Foro de la Comunicación Interna.
  • Alloza, Á. (6 de mayo de 2020). El valor de la reputación en tiempos de COVID-19. Corporate Excellence. https://www.corporateexcellence.org/recurso/el-valor-de-la-reputacion-en-tiempos-de-covid-19/08bc499f-59fb-6eec-20fc-6fbc916eb26d
  • ASCAI. (2020). The effects of COVID-19 on internal communications. https://www.ascai.it/uploads/news/fb0cf541.pdf
  • Berceruelo, B. (2020). Empleados comprometidos, empresas eficaces. Madrid: Estudio de Comunicación. Biblioteca Miguel Ordóñez de Recursos Humanos. AEDIPE. Banco Santander.
  • Both People & Comms. (2020). Informe: Comunicación Interna & Next Normal. https://app.weareboth.com/asset/76:informe-comunicacion-interna-and-next-normalpdf
  • Cuenca, J. y Verazzi, L. (2020). Comunicación interna total. Estrategia, prácticas y casos. Editorial UOC.
  • Cuenca, J. y Verazzi., L. (2018). Guía fundamental de la comunicación interna. Editorial UOC.
  • Entendimiento. (8 de noviembre de 2011). Comunicación interna y cultura corporativa: su influencia recíproca. Cultura Comunicativa. https://culturacomunicativa.wordpress.com/2011/11/08/comunicacion-interna-y-cultura-corporativa-su-influencia-reciproca/
  • Deloitte. (2017). Reescribiendo las reglas para la era digital. Tendencias Globales en Capital Humano 2017. https://www2.deloitte.com/hn/es/pages/human-capital/articles/introduction-human-capital-trends-2017.html
  • Deloitte. (2020). Comunicación y conexión. Las personas primero durante el COVID-19. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/es/Documents/human-capital/Deloitte-ES-human-capital-las-personas-primero-covid-19-conexion.pdf
  • Dircom. (2021). Manual de comunicación interna. https://www.dircom.org/publicaciones-dircom/
  • Dircom. (2020a). La Comunicación Interna en tiempos de pandemia en España. Estudio no publicado. Madrid.
  • Dircom. (2020b). Comunicar en tiempos de pandemia. https://www.dircom.org/publicaciones-dircom/
  • Edelman. (2020). Edelman Trust Barometer 2020. Brand Trust and the Coronavirus Pandemic. https://www.edelman.com/research/covid-19-brand-trust-report
  • Fernández Beltrán, F. (2007). La gestión de la nueva comunicación interna. Análisis de la aplicación de las tecnologías de la información en los procesos de comunicación interna de las universidades de la Comunidad Valenciana. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10803/10464
  • Gonzalo, P. (2015). Introducción. Enfoque general de la gestión de la CI en las organizaciones. En Conectar Negocio y Personas: Experiencias y tendencias en comunicación interna. (pp. 19–23). Alcor y Foro de la Comunicación Interna.
  • Gozzer, J.C. y Mathias, T. (2018). Efecto Doria: el impacto de la comunicación en la gestión de una ciudad. En Ciudadanía – Serie Desafíos (pp. 97 – 106). Madrid: Desarrollando Ideas de LLORENTE & CUENCA.
  • Grates, G. (2020). How COVID-19 is forcing CEOS to rethink the importance of internal communications. Institute for Public Relations. https://instituteforpr.org/how-covid-19-is-forcing-ceos-to-rethink-the-importance-of-internal-communications/
  • Greggia, M.(23 de abril 2020). Internal communications response to pandemic crisis in Italian companies. LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/internal-communications-response-pandemic-crisis-italian-greggia/
  • Guerrerro, M. (2019). La comunicación interna: una herramienta estratégica para la gestión del trabajo de las personas en la nueva organización. [Tesis Doctoral]. Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid.
  • IC Kollectif. (2020). COVID-19 Communication Repertoire. Resources for Communication Professionals. https://www.ickollectif.com/covid-19
  • Mexi, M. (abril de 2020). El trabajo después del coronavirus. Nueva Sociedad. https://nuso.org/articulo/digitalizacion-trabajo-coronavirus-futuro-capitalismo/
  • Oliver Wyman. (2017). Delivering the worforce for the future. https://www.oliverwyman.com/content/dam/oliver-wyman/v2/publications/2017/oct/Delivering%20The%20Workforce%20For%20The%20Future.pdf
  • Orangefiery. (2020). Leadership communications during COVID-19: A survey of U.S. organizations. https://orangefiery.com/2020/04/03/leadership-communications-during-covid-19-survey
  • Panadero, G. (5 de diciembre de 2017).. La revolución responsable del talento. Desarrollando Ideas. https://www.desarrollando-ideas.com/2017/12/la-revolucion-responsable-del-talento/
  • Prado, F. (28 de abril de 2020). La gestión de reputación corporativa de las empresas durante la crisis del coronavirus. Foro de Marcas Renombradas Españolas. https://www.marcasrenombradas.com/reflexiones-para-la-recuperacion/la-gestion-de-la-reputacion-corporativa-de-las-empresas-durante-la-crisis-del-coronavirus
  • Real Academia Española (2017). Diccionario de la lengua española (Edición del Tricentenario). https://dle.rae.es
  • Rodríguez, A., Harmon, S., Peña, L.M., Seisdedos I. y Arias, G. (2015) De la comunicación interna al employer branding. En Reputación y resultados. (pp. 227 -238). I+d+i Llorente & Cuenca.
  • Tarrés, M. (2015). Prólogo. Acortando distancias entre negocios y personas. En Conectar Negocio y Personas: Experiencias y tendencias en comunicación interna. (pp. 11–15). Alcor y Foro de la Comunicación Interna.
  • Tessi, M. (2011). ¿Qué hacemos cuando nos ocupamos de la comunicación interna? En conversación con Manuel Tessi. Viajero Ejecutivo, (11), 19–23.
  • UCLouvain & Moodfactory. (2020). Internal Communication Experience of Employees and Management During the COVID-19 Crisis. https://drive.google.com/file/d/1mMw2KFiRxa5W6zov8M4DIP-29mZ7k5HI/view
  • Vector C. (17 de enero de 2018). Hacia un entorno digital.Vector C. Comunicación interna. https://blog.vectorc.com/index.php/2018/01/17/hacia-un-entorno-digital/
  • Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20
  • Zumeta, G. (2015). ¡Comunica bien, jef@! Análisis de la comunicación en la empresa. ESIC Editorial.