¡Gritos en la ciudad! Modernización urbana, asesinato en serie, liberación femenina en el cine de terror durante el franquismo (1963-1975)

  1. Tiburcio Moreno, Erika 1
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid/Universidad Complutense de Madrid
Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Images and sounds of urban geopolitics

Zenbakia: 24

Orrialdeak: 131-151

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2022.VI24.13429 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Laburpena

The article focuses on the urban representation in the horror films of the second Franco regime as a scenario of fear in the face of the profound transformations of the period. The city in Spanish horror was constructed as a degenerate space and container of vices that facilitated the rupture with traditional roles. Through four films (Ella y el miedo, El espectro del terror, Una libélula para cada muerto and El sádico de Notre Dame), the urban serial killer embodies a monstrosity born of two fundamental discourses. First, the anxieties about the dangers of modernity associated with dehumanization and fear of strangers that had constructed the serial killer in other cinematographies. On the other hand, the strong conservative component of the Spanish version created an antagonist derived from the deformation of national Catholic and patriarchal values. Thus, the urban monster also symbolized youth insecurity in the face of the persistence of a repression that hardened its measures during the last years of the dictatorship.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aldana Reyes, X. (2017). Spanish Gothic. National Identity, Collaboration and Cultural Adaptation. Londres: Palgrave Macmillan.
  • Barber, S. (2002). Projected Cities. Cinema and Urban Space. Londres: Reaktion Books. Recuperado de https://www.amazon.es/Projected-Cities-Cinema-Urban-Locations/dp/186189127X/ref=tmm_pap_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1629653281&sr=8-1
  • Clover, C. (2015). Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film: Gender in the Modern Horror Film (ed. revisada). Princeton: Princeton University Press. Recuperado de https://www.amazon.es/Men-Women-Chain-Saws-Princeton/dp/0691166293/ref=sr_1_2?__mk_es_ES=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=chainsaw+gender&qid=1629815557&sr=8-2
  • Deltell Escolar, L. & Muñoz Giner, A. (2020). “Vera, un cuento cruel (1973) Josefina Molina. El cine de terror visto por una directora”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 21, 403-424. Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/10018/9983 DOI: 10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10018
  • Dyer, R. (2015). Lethal Repetition. Serial Killing in European Cinema. Londres: British Film Institute.
  • El pensamiento político de Carrero Blanco (21 de diciembre de 1973). ABC, p. 40. Recuperado de https://www.march.es/es/coleccion/archivo-linz-transicion-espanola/ficha/--linz:R-17643
  • Elorrieta, J. M. (1972). El espectro del terror. Films Internacionales (FISA)
  • Franco, J. (1975). L'éventreur de Notre-Dame. Celtelci S.A., Eurociné, Gold International Films.
  • García Fernández, E. C. & Cordero Domínguez, A. (2017). “Sangre y sexo en el cine de terror español”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 15, 37-62. Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/3496/3199 DOI: 10.24310/Fotocinema.2017.v0i15.3496
  • García-Doménech, S., & Martí-Ciriquián, P. (2013). ¿Renace el espacio público urbano?. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 5 (2), 21-36. Recuperado de http://www.ucm.es/info/angulo/volumen/Volumen05-2/articulos02.htm DOI: 10.5209/rev_ANRE.2013.v5.n2.43328
  • Gracia García, J. & Ruiz Carnicer, M. (2001). La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana. Madrid: Síntesis.
  • Grosz, E. (1995). Space, Time, and Perversion. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Guerra, L. (2014). Ciudad, género e imaginarios urbanos en la narrativa latinoamericana. Santiago de Chile: Cuarto propio.
  • Klimovsky, L. (1963). Ella y el miedo. Cita Films.
  • Klimovsky, L. (1974). Una libélula para cada muerto. Profilmes, CC Astro.
  • Lázaro-Reboll, A. (2012). Spanish Horror Film. Edimburgo: Edinburgh University Press. Recuperado de https://www.amazon.es/Spanish-Horror-Traditions-World-Cinema-ebook/dp/B07BH4LM2W/ref=sr_1_1?__mk_es_ES=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=spanish+horror+film&qid=1629827882&sr=8-1
  • Lorente Bilbao, J. I. (2015). Ciudad, cine y comunicación: escenarios de regeneración urbana. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 4, 107-118. Recuperado de https://revistas.usc.gal/index.php/ricd/article/view/3294 DOI: 10.15304/ricd.1.4.3294
  • Macdonald, A. (2013). Serial Killing, Surveillance, and the State. En A. Macdonald (Ed.), Murders and Acquisitions. Representations of the Serial killer in Popular Culture (pp. 33-48). Nueva York y Londres: Bloomsbury Academic.
  • Marcucci, D. (2020). Strangers at the Door: Space and Character in HOme Invasion Movies. En F. Pascuzzi & S. Waters (Eds.), the Spaces and Places of Horror. Wilmington: Vernon Press.
  • Morcillo Gómez, A. (2015). En cuerpo y alma. Ser mujer en tiempos de Franco. Madrid: siglo XXI.
  • Ofer, I. (2017). Claiming the City and Contesting the State. Squatting, Community Formation and Democratization in Spain (1955-1986). Nueva York y Oxfordshire: Routledge.
  • Ortíz Heras, M. (2013). La violencia política en la dictadura franquista 1939-1977. La insoportable banalidad del mal. Albacete: Editorial Bomarzo.
  • Pérez-Olivares, A. (2020). Criminología. Definir el delito, perseguir la desviación, mantener el orden. La criminología y el estudio del franquismo. En Z. Box & C. Rina (Eds.), El franquismo en caleidoscopio. Perspectivas y estudios transdisciplinares sobre la dictadura (pp. 11-29). Granada: Comares.
  • Poole, W. S. (2018). Wasteland: The Great War and the Origins of Modern Horror. Berkeley: Counterpoint. Recuperado de https://www.amazon.es/dp/B079NY6MSD/ref=docs-os-doi_0
  • Pulido, J. (2012). La década de oro del cine de terror español. Madrid: T&B Editores.
  • Reburn, J. (2016). Profiling the City: Urban Space and the Serial Killer Film. En E. van der Meulen & R. Heynen (Eds.), Expanding the Gaze. Gender and the Politics of Surveillance (pp. 101-130). Toronto: University of Toronto Press. Recuperado de https://www.amazon.es/gp/product/B01FN1A4UQ/ref=ppx_yo_dt_b_d_asin_title_o00?ie=UTF8&psc=1
  • Rincón, A. (2014). Representaciones de género en el cine español (1939-1982): figuras y fisuras. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Rundell, J. (2014). Imagining cities, others: Strangers, contingency and fear. Thesis Eleven, 121(1), 9–22. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0725513614528783 DOI: 10.1177/0725513614528783
  • Schlegel, N. (2015). Sex, Sadism, Spain, and Cinema. The Spanish Horror Film. Londres: Rowman & Littlefield. Recuperado de https://www.amazon.es/gp/product/B00Y04KM2S/ref=dbs_a_def_rwt_bibl_vppi_i1
  • Sipos, T.M. (2010). Horror Film Aesthetics. Creating the Visual Language of Fear. Jefferson y Londres: McFarland.
  • Shipka, D. (2011). Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France, 1960–1980. Jefferson: McFarland. Recuperado de https://www.amazon.es/dp/B006Q7W1XU/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1
  • Skal, D. J. (2008). Monster show: una historia cultural del horror. Madrid, España: Valdemar.
  • Sorlin, P. (2001). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias: revista de historia de cine, 13, 21-28. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/3869
  • Willis, A. (2012). Paul Naschy, Exorcismo and the Reactionary Horrors of Spanish Popular Cinema in the Early 1970s. En P. Allmer, E. Brick & D. Huxley (Eds.), European Nightmares. Horror Cinema in Europe since 1945 (pp. 121-130). Londres y Nueva York, NY: Wallflower Press.
  • Ysàs Solanes, P. (2004). Disidencia y subversión. La lucha del régimen franquista por su supervivencia, 1960-1975. Barcelona: Crítica.