Las fachadas de Cine pintadas a mano en el Madrid de finales del siglo XX e inicios del XXI

  1. Lorena López-Méndez
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2022

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 667-682

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.74822 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This article addresses a theme that has completely disappeared due to the emergence of digital media and screens, leaving a gap in the history of film design due to the ephemeral nature of its creation. It is about the design of hand-painted cinema facades, which once fulfilled their taskin cinemas were replaced to give way to a new function. The cinema facades presented a design and style betweenthefidelityoftheoriginalposterinsmallformatandthekitsch.Thefaçade-postersreceivedthe original, from the distributor, and were responsible and was in charge of reproducing it in large dimensions. According to their skill, there could be similarities with the main characters of the film. Thelastcraftsman’sworkshopdisappearedin2010andwasinchargeofpaintingfilmpostersforthePalacio de la Prensa cinema in Madrid. In conclusion, the importance of recording the history of the language of this graphic and methodical processin the field of Film becomes clear.

Bibliographic References

  • Collado Alonso, R. (2012). El cartel de cine en la transición española. Realidad y cambio social. [Tesis de Maestría, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/16333/
  • Fernández Mellado, R. (2014). El tratamiento documental del cartel Cinematográfico. Documentación de las Ciencias de la Información. (37), 11-57. http://dx.doi.org/10.5209/rev_DCIN.2014.v37.46819
  • Fernández Mellado, R. (2013). El cartel de cine español de posguerra (1939-1945): modelo de tratamiento documental. [Tesis de Maestría, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/24580/
  • Herreros. E. (2007). Los carteles de cine de Enrique Herreros, y otras obras importantes. Edaf.
  • Jiménez, J. (2007). Star System: La máquina mercadotécnica de Hollywood. Cine y publicidad, 34-59.
  • López-Méndez, L. (2020). Las fachadas de cine pintadas a mano, un patrimonio para el recuerdo. En De la fuente Ballesteros, R, Munilla Garrido, C y Martínez Ezquerro, A. (Ed.). Educación, Patrimonio y Creatividad. Epac IV (4), pp.443-455). Verdelís didáctica.
  • Mayer, R. (1993). Materiales y técnicas del arte. Tursen Hermann Blume Ediciones.
  • Morales-Carrión, M.T. (2015). El retrato en los primeros cartelistas españoles de cine: De la escena costumbrista al retrato realista. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1) 117-131.
  • Páramo, M.L. (2006). Manuel de Iñigo, maestro del cartel publicitario. Espéculo. Revista de estudios literarios, (33). Universidad Complutense de Madrid. Recuperado el 10 de julio de 2020 desde http://www.ucm.es/info/especulo/numero33/minigo.html
  • Pedrola, A. (2004). Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Ariel.
  • Perales, F. (1997). Cine y publicidad: el afiche cinematográfico. Métodos, Análisis y Estrategias de la Comunicación Empresarial e Institucional (MAECEI), 89-97.
  • Smith, R. (1999). El manual del artista. Blume.
  • Sánchez López, R. (1997). El cartel de cine. Arte y publicidad. Prensas Universitarias.
  • Sánchez López, R. (2015). El cartel de cine en España a través de sus creadores. Artigrama, 30, 99-121.
  • Zarza, V. (2010). Pintado en el aire: las fachadas, un arte para el recuerdo. AGR, Coleccionistas de cine. 45(12), 106-146.