La Didáctica de la argumentación informaldel comentario de textos al miniensayo

  1. Mateo Girona, María Teresa 1
  2. Caro Valverde, María Teresa 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid ; Universidad Autónoma de Madrid
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Any de publicació: 2021

Número: 53

Pàgines: 55-66

Tipus: Article

DOI: 10.4995/LYT.2021.15536 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Lenguaje y textos

Resum

The authors propose a convergent review of two pedagogy models of Spanish as a mother tongue that activate the development of informal argumentation in discourse of pragmatic interest in the academic context of the Secondary Education: the IARCO model on multimodal argumentation and text commentary which is under development with the assistance of an I+D+i project with the homonymous acronym and the model for the generation of mini-essays that the Didactext research group is working on. The transmodalizing proposal for the educational incardination of both models is proposed through coherent pedagogy strategies through which the same communicative process the discursive actions of the commentator and the essayist. Such strategies are based on two common methodological criteria: intertextuality as a dynamic principle of creativity in the interpretive reading of texts and the modalization of enunciation for the construction of a critical sense in the hypothesis, arguments, and thesis.

Referències bibliogràfiques

  • Andueza, A. y Mateo, M.T. (2020). Secuencia didáctica para la producción de un miniensayo. Mateo Girona, M. T. et al. (coord.) (2020). El miniensayo en las materias del currículo de Secundaria, pp. 27-38. Octaedro. ISBN: 978-84-18083-64-8
  • Bazerman, C. (2004). Intertextuality: How texts rely on other text. C. Bazerman & P. Prior (Eds.), What writing does and how it does it. An introduction to analyzing texts and textual practices (pp. 83-96). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410609526
  • Camargo, Z.; Uribe, G.; Zambrano, J. D. (2017). Ensayo. Géneros discursivos y estrategias para redactar textos académicos en Secundaria. Barcelona: Octaedro, pp. 60-63. ISBN: 978-84-9921-995-0
  • Camargo, Z.; Uribe, G.; Caro, M.A. (2008). La secuencia didáctica: concepto, características y diseño. Revista de la Facultad de Educación. Cuadernos Interdisciplinarios Pedagógicos, 9, 119-128. Armenia: Universidad del Quindío. ISSN 0122-7807.
  • Camargo, Z., Uribe, G., Zambrano, J.D., Parra, E. (2019). Guía para la producción de ensayos académicos. Ensayos académicos. http://ensayosacademicos.com/index.html
  • Caro, M. T. (2018). La comunicación argumentativa en la Sociedad del Conocimiento, clave del liderazgo distribuido para un cambio educativo desde el desarrollo profesional. RED. Revista de Educación a Distancia, 56. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/56/ https://doi.org/10.6018/red/56/8
  • Caro, M.T. y González García, M. (2018). Didáctica de la argumentación en el comentario de textos. Madrid: Síntesis.
  • Castelló, M.; Corcelles, M.; Inesta, A.; Vega, N. & Bañales, G. (2011). La voz del autor en la escritura académica: Una propuesta para su análisis. Revista signos. 44. 105-117. https://doi.org/10.4067/S0718-09342011000200001
  • Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. En R. Wodak y M. Meyer (Comp.). Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 179-204). Barcelona: Gedisa.
  • Gee, J. P. (2000). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25(1), 99-125. https://doi.org/10.2307/1167322
  • Gee, J.P. (2005). An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Method. Nueva York: Routledge.
  • Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Trad. C. Fernández Prieto. Madrid: Taurus.
  • Gordon, W. JJ. (1992). Sinéctica: historia, evolución y métodos. En G.A. Davis y J.A. Scott (comps.). Estrategias para la creatividad (pp. 77-94). Buenos Aires: Paidós Ecuador.
  • Ivanic, R. (1998). Writing and Identity: The Discoursal Construction of Identity in Academic Writing. Ámsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/swll.5
  • Ivanic, R. (2005). The discoursal construction of writer identity. In R. Beach, J. Green, M. Kamil, & T. Shanahan (Eds.), Multidisciplinary perspectives on literary research (pp. 391-416). Hampton Press.
  • Mateo Girona, M. T. et al. (coord.) (2020). El miniensayo en las materias del currículo de Secundaria. Barcelona: Octaedro. ISBN: 978-84-18083-64-8
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.