Gráfica fuera de los límiteshacia una xilografía de campo expandido

  1. Eva Santín Álvarez 1
  2. Gema Navarro Goig 2
  1. 1 ESNE. Escuela Universitaria de Diseño, Innovación y Tecnología
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Year of publication: 2021

Issue: 15

Pages: 137-163

Type: Article

DOI: 10.25145/J.BBAA.2021.15.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Abstract

Printmaking is currently undergoing an unprecedented renewal, as a result of a contemporary printmaking’s updating process, driven not only by new techniques and technologies but also by an interdisciplinary approach. On the other hand, there are some artists working under the purest techniques who are focusing on strategies that question traditional printmaking’s foundations, heading towards an expanded understanding of printing that breaks with the established limits: redefinition of the series, experimentation with alternative supports, overcoming the two-dimensional plane towards graphic installation, hybridization and trans-disciplinarity, etc. Digital technologies have barged into the printmaking field, making new tools and work strategies available to the artist, saving time and achieving greater technical improvement. These qualities are producing changes on how we understand woodblock printing, both in the way of conceiving the artwork and in the technical execution of it.

Bibliographic References

  • Alcalá, José Ramón. La piel de la imagen. Ensayos sobre gráfica en la cultura digital. Valencia: Sendemá, 2011.
  • Barbosa, Bethania. (2009). Hibridación y transdisciplinaridad en las artes plásticas. Educatio Siglo XXI. 27 (1), p. 218. Recuperado en https://revistas.um.es/educatio/article/view/71151.
  • Bernal, María del Mar (2016). Los nuevos territorios de la gráfica: imagen, proceso y distribución. Arte, Individuo y Sociedad. 28 (1), p. 75. Recuperado en http://revistas.ucm.es/index.php/ ARIS/article/ view/47545.
  • Calvino, Italo. Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid: Siruela, 1995.
  • Camlin, David. (24 de julio, 2011). Bloom, Anna Hepler Documentary Project. [Archivo de vídeo]. Recuperado en https://www.youtube.com/watch?v=4CBI8_KOUEg&index=2&list=PL5 66AD1C435E6175A573.
  • Canton, Katia. «Regina Silveira» Artforum International; New York, tomo 47, n.o 7, (marzo 2009): 263- 264. Recuperado en http://www.mutualart.com/Article/Regina-Silveira/34F4EFA4514B2CAD.
  • Castro, Kako. Mapas invisibles para una gráfica electrónica: de la huella incisa al grabado con luz. Pontevedra: Universidad de Vigo, Facultad de Bellas Artes de Pontevedra, 2007.
  • Catanese, Paul y Geary, Angela. Post-digital printmaking. CNC, Traditional and Hybrid Techniques. Londres: A&C Black Publishers, 2012.
  • Coldwell, Paul. Printmaking: a contemporary perspective. Londres: Black Dog, 2010.
  • Coldwell, Paul (mayo-junio, 2011). Christiane Baumgartner, between states. Art in Print. 1, (1). Recuperado en http://artinprint.org/article/christiane-baumgartner-between-states.
  • CsikszentmihalyI, Mihaly. Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós, 2004.
  • Dolinko, Silvia (junio, 2009). El grabado, una producción híbrida como problema para el relato modernista. Crítica Cultural. 4, (1), p. 203. Recuperado en https://docplayer.es/40590063- Cultural-critique-el-grabado-una-produccion-hibrida-como-problema-para-el-relatomodernista-silvia-dolinko.html.
  • Gill, Bryan Nash (s. f.). [Web del artista]. Recuperado en http://www.bryannashgill.com/about-bryan.
  • Gill, Bryan Nash (s. f.). Recuperado en http://www.countytimes.comarticles/2013/05/22/news/doc519cf5d9f30ce691897157.txt.
  • Hall, Edward. La dimensión oculta. México DF: Siglo XXI, 1979.
  • Hidalgo de Cisneros, Carmen. Thomas Kilpper, estampador de suelos. Grabado y Edición. (9), 2007.
  • Malin, Ellie (s. f.). About Ellie Malin. [Web de la artista]. Recuperado en https://www.elliemalin. com/about.
  • Martínez Moro, Juan. Un ensayo sobre grabado (a finales del siglo xx). Santander: Creática, 1998.
  • Meier, Catherine (2009). It happened here... Catherine Meier Portfolio. [Web de la artista]. Recuperado en http://catherinemeier.com/art/project-ItHappenedHere.html.
  • Mínguez, Hortensia. Del elogio de la materia a la gráfica intangible. Chihuahua: Universidad Autónoma de Ciudad de Juárez, 2013.
  • Moraes, Angelica de. Regina Silveira: Cartografías da sombra. Sâo Paulo: Edusp, 1996.
  • Noceda, José Manuel. El papel soporta casi todo. En Arte cubano. Más allá del papel. Madrid: Fundación Caja Madrid, 1999.
  • Noyce, Richard. Printmaking at the edge. Londres: Bloomsbury Publishing PLC, 2006.
  • Pastor, Jesús. Sobre la identidad del grabado. En Actas del I Foro de Arte Múltiple. Pontevedra: Servicio de Publicaciones, Universidad de Vigo, 2011.
  • Peraza, Maeva. Abel Barroso, al borde de las fronteras. Publicado el 4 de noviembre de 2015 en Mito Revista Cultural, n.o 27, URL:  http://revistamito.com/abel-barroso-al-borde-de-las-fronteras/.
  • Power, Kewin. Lumen. Madrid: Museo Nacional Centro de arte reina Sofía, 2005.
  • Ramos, Juan Carlos. En torno al grabado. La estampa y su práctica reflexiva. Granada: Entorno Gráfico, 2015.
  • Santiago, José Andrés. «Ser o no ser. Gráfica ataxonómica en el marco de un arte inmaterial», en Actas del I Foro de Arte Múltiple. Pontevedra: Servicio de Publicaciones, Universidad de Vigo, 2011.
  • Soler, Ana. Estampa-Original/Arte-Múltiple. En Actas del I Foro de Arte Múltiple. Pontevedra: Servicio de Publicaciones, Universidad de Vigo, 2011.
  • Swainston, Rob (julio, 2011). Questions and Answers (Jamie Berger). [Web del artista]. Recuperado en http://robswainston.com/press-releases.
  • Tala, Alexia. Installations and experimental printmaking. Londres: Bloomsbury Publishing PLC, 2009.
  • Tallman, Susan. The contemporary print from Pre-pop to Postmodern. Londres: Thames and Hudson, 1996.