Dramatic expression in Frente de MadridConchita Montes, the first feminine archetype of the Spanish Civil War

  1. Gema Fernández-Hoya 1
  2. Luis Deltell Escolar 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Year of publication: 2021

Issue: 32

Pages: 35-50

Type: Article

More publications in: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Abstract

This article studies the creation of National Catholicism’s virgin heroine archetype embodied by Conchita Montes in the film Frente de Madrid, the first of what might be termed ‘the crusade’ genre, released after the triumph of Franco's dictatorship. Different elements of the media contrived to create a cosmopolitan and sophisticated star who would personify both Spanish national values and the perverse ambivalence of Falangist ideology inherent in its construction of gender. Nevertheless, the contrast between the public person and the actress herself constituted a polysemic image that offered the public multiple meanings and interpretations beyond the hermetic archetypes imposed by Franco’s ‘New State’.

Bibliographic References

  • ABC (1942, 4 de abril). La muchacha de Moscú. ABC, 6.
  • Aguilar, S., Cabrerizo, F. (2021). Conchita Montes. Una mujer frente al espejo. Madrid: Bala perdida.
  • Álvarez Rodrigo, A. (2019). Las estrellas cinematográficas durante el franquismo desde una perspectiva de género. En I. Escobedo y H. Kurdelsku (Eds.), Experiencias en común (pp.26-45). Zaragoza:Universidad de Zaragoza.
  • Barrera, B. (2019). La Sección Femenina, 1934-1977: Historia de una tutela emocional. Madrid: Alianza Editorial.
  • Benet, V. J. (2017).Tipologías del estrellato durante el franquismo: algunas fórmulas dominantes. Cinema Comparative, 5(10) 26-35.
  • Bou, N. (2015). La modernidad desde el clasicismo: el cuerpo de Marlene Dietrich en las películas de Josef von Sternberg. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 19, 36-42.
  • Babington, B. (2001). British Stars and Stardom. Manchester: Manchester University Press.
  • Cámara (1941, diciembre). Nuestra portada. Cámara, 3.
  • Carabias, J. (1954, 4 de febrero). Frente al espejo del camerino, ABC, 4-5.
  • Cinema (1939, 25 de noviembre). Portada. Cinema, 82.
  • De Lucas, G. (2018). Erótica de los gestos: Conchita Montes. En N. Bou y X. Pérez (Eds.), El cuerpo erótico de la actriz bajo los fascismos. España, Italia, Alemania (1939-1945) (pp. 55-67). Madrid: Cátedra.
  • Demaris, S. (1943, 21 de marzo). Sección Estrellas sin Maquillaje. Conchita Montes no es ingenua, ni vampiresa, posee una extensa cultura y es una experta coleccionadora de antigüedades. Primer Plano, 127.
  • Dyer, R. (1979). Stars. Londres: British Film Institute.
  • Dyer, R. (1987). Heavenly Bodies: Films Stars and Society. Londres: Macmillian.
  • Enders, V. L. (1999). Problematic Portraits: The Ambiguous Role of the Sección Femenina of the Falange. EnV. L. Enders y P. Beth Radcliff (Coords). Constructing Spanish Womanhood: Female Identity in Modern Spain (pp.375-97). Nueva York: State University of NewYork Press.
  • Gámez Fuentes, M. J. (1997). «La angustia de tu corazón de mujer compénsala con la serenidad de que ayudas a salvar a España»: una aproximación al discurso franquista sobre la femineidad. Lectora: revista de dones i textualitat, 3, 105-116.
  • Fernández Barreira, D. (1945, 1 de abril). El director y su estilo: Edgar Neville va a hacer Domingo de Carnaval. Primer Plano, 233.
  • Fernández de Córdoba, F. (1940, 29 de febrero). «¡He hablado con el Duce!». RadioCinema, 47.
  • Fernández Flórez, W. (1940, 4 de abril). En esta película…ABC.
  • Franco Torre, C. (2015). Edgar Neville: Duende y misterio de un cineasta español. Santander: Shangrila/Textos Aparte
  • Gaffney J., Holmes, D. (2007). Stardom in Theory and Context. En J. Gaffney y D. Holmes (Eds.), Stardom in Postwar France (pp. 7-25). Londres/Nueva York: Berghan.
  • Gómez Santos, M. (1962, 4 de abril). Conchita Montes cuenta su vida (2). Pueblo.
  • González-Ruano, C. (2004). Diario íntimo (1951-1965). Madrid: Visor Libros.
  • Hernández-Francés León, B., Justo, R. (2020). ¡Atención, Madrid! Edgar Neville en la Compañía de Radio y Propaganda del frente de Madrid a través de sus diarios. Área Abierta, 20(3), 273-300. https://doi.org/10.5209/arab.68998
  • Herzberg, G. (1942, 18 de noviembre). In der rote Hölle/Astor. Film Kurier, 271.
  • Iglesias-Sarria, M. (1987). Mi suerte dijo sí. Madrid: Editorial San Martín. Kaplan, L. J. (1991). Female Perversions. Londres: Penguin.
  • Kuhn, A. (2002). An Everyday Magic. Cinema and Cultural Memory. Londres: I.B. Tauris.
  • Labanyi, J. (2002). Historia y mujer en el cine del primer franquismo. Secuencias: Revista de historia del cine, 15, 42-59.
  • Labanyi, J. (2009). La apropiación estratégica de la entrega femenina: identificaciones transgenéricas en la obra de algunas militantes falangistas femeninas. I/C- Revista Científica de Información y Comunicación, 6, 489-426. http://dx.doi.org/IC.2009.01.19
  • Marshall, P. D. (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture. Minneapolis and London: University of Minnesota.
  • Montes, C. (1944, octubre). Conchita Montes y su vida en un guion rápido. Primer Plano, 210.
  • Montes, C. (1980, 27 de abril). El tiempo libre de… Los Domingos de ABC, 2.
  • Morcillo Gómez, A. (1988). Feminismo y lucha política durante la II República y la Guerra Civil. En P. Folguera, (Ed.). El feminismo en España: dos siglos de historia (pp. 57-84). Madrid: Editorial Pablo Iglesias.
  • Morin, E. (2005). The Stars. Mineápolis y Londres: University of Minnesota Press.
  • Pastor i Homs, M. I. (1984). La educación femenina en la posguerra (1939-1945). Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto de la Mujer.
  • Pérez, L. (2016). Paseo por una guerra antigua (Juan Antonio Bardem, 1948-49): una contramemoria de la Guerra Civil. Área Abierta, 16(2), 41-53. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n2.52065
  • Piñón Varela, P. (2015). Go West Young Woman! Redes trasatlánticas e internacionalismo cultural. Las mujeres como protagonistas del intercambio académico entre España y los Estados Unidos (1919-1939) [Tesis doctoral, UNED].
  • Primer Plano (1943, 30 de enero). Éxito de Frente de Madrid en Alemania. Primer Plano, 120.
  • Primo de Rivera, J. A. (1935). Palabras a la mujer. Biblioteca Nacional cat. V/Ca 8899-5.
  • RadioCinema (1940, 30 de marzo). LA NOVIA. RadioCinema, 49.
  • Ríos Carratalá, J. A. (2007). Una arrolladora simpatía. Edgar Neville: del Hollywood al Madrid de la posguerra. Barcelona: Editorial Ariel.
  • Rincón, A. (2014). Representaciones de género en el cine español (1939-1982): figuras y fisuras. Santiago de Compostela: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales/Universidad de Santiago de Compostela.
  • Roda, F. (1985, 23 de octubre). Conchita Montes: El encanto de un estilo. La Vanguardia .
  • Soila, T. (2009). Stellar Encounters: Stardom in Popular European Cinema. New Barnet, Herts: John Libbey.
  • Smith, M. (1995). Engaging Characters. Fiction, Emotion, and the Cinema. Oxford:Oxford University Press.
  • Tolcido, A. (1947, 1 de agosto). Biografía en imágenes. Conchita Montes a través de unos recuerdos gráficos. Cámara, 110.
  • Torreiro Gómez, C. (2016). Continuidades y rupturas: Edgar Neville, entre República y primer franquismo (1931-1945). Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Torreiro Gómez, C. (2009). Un huésped poco deseable. Edgar Neville en Roma. Secuencias: revista de historia del cine, 29, 77-87.
  • Vizcaíno Casas, F. (1976). Café y copa con los famosos. Madrid: Sedmay.