Cuestionario de convivencia escolar desde un modelo integrado para profesores

  1. Juan Carlos Torrego Seijo 1
  2. María Ángeles Gomariz Vicente 2
  3. Presentación Ángeles Caballero García 3
  4. Carlos Monge López 4
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  3. 3 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

  4. 4 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Miscelánea

Volum: 51

Número: 1

Pàgines: 93-104

Tipus: Article

Altres publicacions en: Aula abierta

Resum

Coexistence is an essential aspect at schools due to its contribution to the creation of an adequate work environment, both for students and for teachers. From a proposal that integrates the democratic elaboration of rules, the conflict resolution teams and a protecting framework of coexistence, the aim is to design and validate an instrument to measure the teachers’ perception. For this, a questionnaire was designed and applied to 432 teachers of early childhood, primary and compulsory secondary education of the Community of Madrid, whose data was analysed by exploratory and confirmatory factor analysis. The main results formed an assessment tool based on four factors: Protecting framework for coexistence, School Mediation Program, Student Assistants Program and Democratic process for developing rules. These factors were able to explain 62.78% of the variance as an indicator of construct validity. Reliability as measure of internal consistency was adequate for the full questionnaire (α = .810). The construct validity was confirmed in subsequent analyses (CMIN / DF = 2.597; CFI = .926; RMSEA = .061). Here is an instrument with adequate values of reliability and validity that enables the assessment of coexistence by teachers from an integrated perspective and focused on coexistence management

Referències bibliogràfiques

  • Aguinis, H., Gottfredson, R.K., y Joo, H. (2013). Best-practice recommendations for defining, identifying, and handling outliers. Organizational Research Methods, 16(2), 270-301. https://doi.org/10.1177/1094428112470848
  • Alemany, I., Ortiz, M.M., Rojas, G., y Herrera, L. (2012). Convivencia escolar: percepciones de los profesores de Primaria y Secundaria de la Ciudad Autónoma de Melilla. Revista Iberoamericana de Educación, 60(1), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie6011334
  • Álvarez, M., Castro, P., González-González, C., Álvarez, E., y Campo, M.Á. (2016). Conductas disruptivas desde la óptica del docente: validación de una escala. Anales de Psicología, 32(3), 855-862. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.223251
  • Bollen, K.A. (1989). Structural equations with latent variables. Nueva York, NY: John Wiley & Sons.
  • Buendía, L., Expósito, J., Aguadez, E.M., y Sánchez, C.A. (2015). Análisis de la convivencia escolar en las aulas multiculturales de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 303-319. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.211491
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2.ª ed.). Academic Press.
  • Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid (2019). Informe 2019 sobre el sistema educativo en la Comunidad de Madrid. Madrid: Consejería de Educación e Investigación de la Comunidad de Madrid.
  • Cupani, M. (2012). Análisis de ecuaciones estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 2, 186-199.
  • Delors, J. (2013). The treasure within: learning to know, learning to do, learning to live together and learning to be. What is the value of that treasure 15 years after its publication? International Review of Education, 59(3), 319-330. https://doi.org/10.1007/s11159-013-9350-8
  • DeVellis, R.F. (2003). Scale development: Theory and applications (2ª ed.). Londres: Sage.
  • Díaz, F., y Conejo, P.A. (2012). El procedimiento sancionador como respuesta a la indisciplina escolar: aspectos jurídico-administrativos. Revista Española de Pedagogía, 252, 279-298.
  • Díaz-Aguado, M.J. (Dir.) (2010). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar.
  • Dymnicki, A.B., Weissberg, R.P., y Henry, D.B. (2011). Understanding how programs work to prevent overt aggressive behaviors: A meta-analysis of mediators of elementary school-based programs. Journal of School Violence, 10(4), 315-337. https://doi.org/10.1080/15388220.2011.602599
  • Gázquez, J.J., Cangas, A.J., Pérez, M.C., y Lucas, F. (2009). Teachers’ perception of school violence in a sample from three European countries. European Journal of Psychology of Education, 24(1), 49-59. https://doi.org/10.1007/BF03173474
  • Giménez-Gualdo, A.M., Arnaiz-Sánchez, P., Cerezo-Ramírez, F., y Prodócimo, E. (2018). Percepción de docentes y estudiantes sobre el ciberacoso. Estrategias de intervención en Primaria y Secundaria. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 56, 29-38. https://doi.org/10.3916/C56-2018-03
  • Grau, R., y García-Raga, L. (2017). Learning to living together: A challenge for schools located in contexts of social vulnerability. Journal of Peace Education, 14(2), 137-154. https://doi.org/10.1080/17400201.2017.1291417
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., y Black, W.C. (2008). Análisis multivariante (5ª ed.). Londres: Prentice-Hall.
  • Hu, L.T., y Bentler, P.M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods, 3, 424-453. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.4.424
  • Ibarrola-García, S., e Iriarte, C. (2013). La influencia positiva de la mediación escolar en la mejora de la calidad docente e institucional: percepciones del profesor mediador. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 368-384.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2ª ed.). Nueva York, NY: Guilford.
  • Lázaro-Visa, S., y Fernández-Fuertes, A. (Coords.) (2017). Clima escolar, conflicto y gestión de la convivencia en los centros educativos de Cantabria. Santander: Consejería de Educación, Cultura y Deporte de Cantabria.
  • Luengo, J.A. (2019). El acoso escolar y la convivencia en los centros educativos. Madrid: Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid.
  • Mohrman, S.A., y Lawler, E.E. (2012). Generating knowledge that drives change. Academy of Management Perspectives, 26(1), 41-5. https://doi.org/10.5465/amp.2011.0141
  • Moreno Olivos, T. (2011). Consideraciones éticas de la evaluación establecida. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol.9, Num.2, pp.130-144
  • OECD (2020). TALIS 2018 results (Vol. II). París : OECD.
  • Peñalva, A., Hernández-Prados, M.Á., y Guerrero, C. (2014). The content validity in the design of a questionnaire on school coexistence. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 132, 295-301. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.313
  • Peñalva, A., López-Goñi, J.J., Vega-Osés, A., y Satrústegui, C. (2015). Clima escolar y percepciones del profesorado tras la implementación de un programa de convivencia escolar. Estudios sobre Educación, 28, 9-28. https://doi.org/10.15581/004.28.9-28
  • Rodríguez-Mantilla, J.M., y Fernández-Díaz, M.J. (2015). Diseño y validación de un instrumento de medida del clima en centros de Educación Secundaria. Educación XX1, 18(1), 71-98. https://doi.org/10.5944/educXX1.18.1.12312
  • Rodríguez-Mantilla, J.M., y Ruiz-Lázaro, J. (2019). El clima social en centros educativos: percepción del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria de la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 231-250. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.320541
  • Torrego, J.C. (2010). La mejora de la convivencia en un Instituto de Educación Secundaria de la Comunidad de Madrid. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 251-274.
  • Torrego, J.C. (Coord.) (2017). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores (8ª ed.). Narcea Ediciones.
  • Torrego, J.C. (Coord.) (2018). La ayuda entre iguales para mejorar la convivencia escolar. Manual para la formación de alumnos ayudantes (2ª ed.). Narcea Ediciones.
  • Torrego, J.C. y Martínez, C. (2014). Keys for development of a Plan for Living Together with harmony in schools from an integral intervention framework. Qualitative Research in Education, 3(1), 83-113. http://dx.doi.org/10.4471/qre.2014.37
  • Torrego, J.C. (Coord.) (2019). La participación en los centros educativos de la Comunidad de Madrid: la participación de las familias y el alumnado. Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid.
  • Turk, F. (2018). Evaluation of the effects of conflict resolution, peace education and peer mediation: A meta-analysis study. International Education Studies, 11(1), 25-43. https://doi.org/10.5539/ies.v11n1p25
  • Uruñuela, P.M. (2018). Trabajar la convivencia en centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia (3ª ed.). Madrid: Narcea Ediciones.
  • Uruñuela, P.M. (2020). El Plan de Convivencia del centro educativo. Pautas para su elaboración. Madrid: Narcea Ediciones.
  • Verdeja, M. (2012). Aprendizaje de la convivencia en contextos educativos: identificando problemas y formulando propuestas de mejora desde la acción tutorial. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(2), 167-190.
  • Vicente, J. (2008). Cooperación en convivencia y aprendizaje: mediación y alumnos ayudantes. En J.C. Torrego (Coord.), El Plan de Convivencia. Fundamentos y recursos para su elaboración y desarrollo (pp. 203-243). Madrid: Alianza Editorial.
  • Vicente, J. (2010). Escuelas sostenibles en convivencia. Barcelona: Graó.