Coaching ejecutivo más allá de la relación diádicael problema del contexto y la cultura organizacionales

  1. Juan Carlos Revilla Castro 1
  2. Sergio Cardona Herrero 1
  3. María Trinidad Arqueros Fernández 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Recerca: revista de pensament i analisi

ISSN: 1130-6149

Year of publication: 2022

Issue Title: Definiciones hegemónicas, resistencias e identidades corporales. Cuerpos desde/contra las delimitaciones biomédicas

Issue: 27

Type: Article

DOI: 10.6035/RECERCA.5780 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Recerca: revista de pensament i analisi

Abstract

Executive coaching has produced many prescriptive developments. A critical, empirically-based perspective may allow to move beyond the rhetoric of coaching and identify the tensions and contradictions at stake when processes of coaching are put in practice in an organizational context, which is a relational and cultural (symbolic) environment. The aim of this work is to critically approach individual executive coaching as it is carried out in practice, establishing the differences between coaching theories and experts’ discourses and actual practices and experiences of coaching. The analysis of 50 in-depth interviews to coaches and coaches have yielded four main discourses about executive coaching: a) tool of personal growth; b) dyadic relationship; c) conflict resolution in working teams; d) mechanism for organizational change. This analysis shows the tensions and contradictions inside and among the discourses and in this way the importance of considering the organizational context as a whole.

Bibliographic References

  • Álvarez-Uría, Fernando (2005). Viaje al interior del yo: la psicologización del yo en la sociedad de los individuos. Claves de razón práctica, 153, 61-67.
  • Arqueros, María T. (2015). El proceso de coaching ejecutivo: evaluación de los factores que determinan su eficacia a través de un análisis de discurso [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: https://eprints.ucm.es/37431/1/T37138.pdf [Consultado el 9 de agosto de 2020]
  • ASESCO, Asociación Española de Coaching (2018). El coaching se hace mayor: el Libro Blanco del Coaching. Almería: Editorial Círculo Rojo. Recuperado de: http://www.asescoaching.org/documentos/EL%20LIBRO%20BLANCO%20DEL%20COACHING.pdf [Consultado el 22 de febrero de 2021]
  • Barner, Robert y Higgins, Julie (2007). Understanding implicit models that guide the coaching process. Journal of Management Development, 26(2), 148-158. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/235294484_Understanding_implicit_models_that_guide_the_coaching_process
  • Bennis, Warren G. (1989). Managing the Dream: Leadership in the 21st Century. Journal of Organizational Change Management, 2(1), 6-10.
  • Birknerová. Zuzana, Birkner, Martin y Zbihlejová, Lucia (2017). Analysis of Links between Communication Skills, Motivational Orientations, and Awareness of Coaching. International Journal of Organizational Leadership, 6, 505-510. Recuperado de: https://ijol.cikd.ca/article_60381_ae6ad535678040ec70ef04fce7ec2da1.pdf [Consultado el 22 de febrero de 2021]
  • Boltanski, Luc y Chiapello, Ève (1999). Le nouvel esprit du capitalisme. Paris: Gallimard.
  • Burger, Zelda y Van Coller-Peter, Salome (2019). A guiding framework for multi-stakeholder contracting in executive coaching. SA Journal of Human Resource Management, 17, a1114. doi: 10.4102/sajhrm. v17i0.1114
  • Cabanas, Edgar e Illouz, Eva (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Barcelona: Planeta Libros.
  • Cardona, Sergio (2015). Coaching en las organizaciones: una perspectiva desde la Psicología Social [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: https://eprints.ucm.es/37905/1/T37279.pdf [Consultado el 9 de julio de 2020]
  • Cardona, Sergio (2016). Coaching en las organizaciones: una perspectiva desde la Psicología Social. Madrid: ESIC.
  • Crespo, Eduardo, Revilla, Juan Carlos y Serrano, Amparo (2006). La psicologización política del trabajo. En Dorna, Alejandro (Ed.): Psicología Política. Bogotá: Psicom.
  • Cushion, Christopher J. (2018). Reflection and reflective practice discourses in coaching: a critical analysis. Sport, Education and Society, 23(1), 82-94.
  • Dagley, Gavin (2010). Exceptional executive coaches: Practices and attributes. International Coaching Psychology Review, 5(1), 63-80. Recuperado de: http://ocu.mhwilleke.s3.amazonaws.com/2_Exceptional%20executive%20coaches%20Practices%20and%20attributes.pdf [Consultado el 22 de febrero de 2021]
  • Drucker, Peter F. (1992). Managing for the future. The 1990s and Beyond. New York: Truman Tallet Books.
  • Du Gay, Paul (1996). Consumption and identity at work. London: Sage.
  • Dyck, Loren R. (2017). Coaching with Distinctive Human Strengths for Intentional Change. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, 14(2). Recuperado de: https://www.articlegateway.com/index.php/JLAE/article/view/1602
  • Echeverría, Rafael (2003). Ontología del Lenguaje. Santiago de Chile: Comunicaciones Noroeste.
  • Fernández Rodríguez, Carlos J. (2007). El discurso del Management: tiempo y narración. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Fernández Rodríguez, Carlos J. (Ed.) (2010). Vigilar y organizar. Madrid: Siglo XXI.
  • Fernández Rodríguez, Carlos J. y Medina-Vicent, Maria (2017). Los nuevos discursos del management: difusión, impactos y resistencias. Recerca, 20, 7-14. doi: 10.6035/Recerca.2017.20.1
  • Foucault, Michel (1996). Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós.
  • Gallwey, W. Timothy (1974/1997). El juego interior del trabajo. Málaga: Sirio.
  • Gallwey, W. Timothy (2000). El juego interior del trabajo. Concentración, movilidad, aprendizaje y placer en el lugar de trabajo. Madrid: Sirio.
  • Gantman, Ernesto (2017). En torno al potencial transformador de los CMS (Critical Management Studies). Recerca, 20, 15-33. https://doi.org/10.6035/Recerca.2017.20.2
  • Gordo, Ángel y De Vos, Jan (2010). Psychologism, Psychologising and De-Psychologisation. Annual Review of Critical Psychology, 8, 3-7.
  • Grant, Anthony M. (2001). Towards a Psychology of Coaching. The Impact of Coaching on Metacognition, Mental Health and Goal Attainment. Ph.D. Dissertation. Sydney: University of Sydney. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/228598134_Towards_a_psychology_of_coaching
  • Grant, Anthony M. (2016). What constitutes evidence-based coaching? A two-by-two framework for distinguishing strong from weak evidence for coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 14(1), 74-85.
  • Gray, David E., Ekinci, Yuksel y Goregaokar, Harshita (2011). A five‐dimensional model of attributes: Some precursors of executive coach selection. International Journal of Selection and Assessment, 19(4), 415-428.
  • Hochschild, Arlie Russell (1983). The managed heart. Berkeley: University of California Press.
  • Hofstede, Geert (1999). Culturas y organizaciones, el software mental: La cooperación internacional y su importancia para la supervivencia. Madrid: Alianza.
  • Illouz, Eva (2008). Saving the Modern Soul: Therapy, Emotions, and the Culture of Self-Help. Berkeley: University of California Press.
  • Kampa-Kokesch, Sheila y Anderson, Mary Z. (2001). Executive Coaching. A Comprehensive Review of the Literature. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 53(4), 205-228.
  • Katz, Daniel y Kahn, Robert L. (1977). Psicología Social de las Organizaciones. México: Trillas.
  • Kombarakaran, Francis A., Yang, Julia A., Baker, Mila N. y Fernandes, Pauline B. (2008). Executive Coaching: It works! Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 60(1), 78-90.
  • Kunda, Gideon (1995). Engineering Culture: Control and Commitment in a High-Tech Corporation. Organization Science, 6(2), 228-230.
  • MacKie, Doug (2007). Evaluating the effectiveness of executive coaching: Where are we now and where do we need to be? Australian Psychologist, 42(4), 310-318. doi: 10.1080/00050060701648217
  • McEnroe, Douglas (2008). Coaching y liderazgo. En Kaufmann, Alicia E. y Cubeiro, Juan Carlos. Coaching y diversidad (117-126). Madrid: LID.
  • Muñoz Maya, Carlos Mario y Díaz Villamizar, Olga Lucía (2014). El Coaching y la transformación organizacional: una oportunidad para las Empresas y los Coaches. Suma de Negocios, 5(11), 62-69. doi: 10.1016/S2215-910X(14)70020-5
  • Olson, Paul O. (2008). A review of assumptions in executive coaching. The Coaching Psychologist, 4(3), 151-159. Recuperado de: http://www.pauloolson.com/x/resources/Olson2008ExecutiveCoaching.pdf
  • Passmore, Jonathan (2010). A grounded theory study of the coachee experience: The implications for training and practice in coaching psychology. International Coaching Psychology Review, 5(1), 48-62. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/47529315_A_grounded_theory_study_of_the_coachee_experience_The_implications_for_training_and_practice_in_coaching_psychology [Consultado el 22 de febrero de 2021]
  • Potter, Jonathan y Wetherell, Margaret (1987). Discourse and social psychology: beyond attitudes and behaviour. London: Sage.
  • Revilla, Juan Carlos (2017). Reconstrucciones de la identidad laboral en contextos organizacionales invivibles. Política y Sociedad, 54(1), 65-86.
  • Rodríguez, Roberto (2016). La psicología en el proyecto cultural neoliberal: literatura de autoayuda y gestión de subjetividades. En Rodríguez, Roberto (Ed.). Contrapsicología (351-380). Madrid: Dado.
  • Rosinski, Philippe (2008). Coaching y Cultura: Herramientas para apalancar las diferencias nacionales, corporativas y profesionales. Buenos Aires: Gran Aldea.
  • Salman, Scarlett (2014). Un coach pour battre la mesure ? La rationalisation des temporalités de travail des managers par la discipline de soi. Revue d'anthropologie des connaissances, 8(1), 97-122.
  • Tooth, Julie-Anne, Nielsen, Sharon y Armstrong, Hilary (2013). Coaching effectiveness survey instruments: taking stock of measuring the immeasurable. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2), 137-151. doi: 10.1080/17521882.2013.802365
  • Useche, María Cristina (2004). El coaching desde una perspectiva epistemológica. Revista de Ciencias Sociales, 105, 125-132. Recuperado de: https://www.revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS105/08Useche.pdf
  • Vidal-Salazar, María Dolores, Cordón-Pozo, Eulogio y Ferrón-Vilches, Vera (2011). Efectividad del coaching en los procesos de mejora de gestión de empresas. Universia Business Review, 31, 82-101. Recuperado de: http://www.integraorg.com/wp-content/uploads/2014/05/Efectividad-del-coaching.pdf
  • Vilallonga, Mariano y Fernández Aguado, Javier (2005). Progreso directivo y coaching empresarial. Navarra: Ediciones Internacionales Universitarias.
  • Villavicencio Álvarez, Víctor Emilio y Ocaña Arguello, Irene Susana (2017). El coaching como herramienta para mitigar la resistencia al proceso de cambio organizacional. Palermo Business Review, 16, 83-100.
  • Whitmore, Timothy (1992/2003). Coaching: el método para mejorar el rendimiento de las personas. Barcelona: Paidós.
  • Zuazo, Pedro (2010). El coaching: la herramienta del siglo XXI. Madrid: ASESCO.