El anuncio de Ortega y Gasset del progreso regresivo hacia el individualismo en red

  1. Núñez Ladevéze, Luis 1
  2. Núñez Canal, Margarita 2
  3. Álvarez de Mon, Ignacio 3
  1. 1 Universidad CEU San Pablo
    info

    Universidad CEU San Pablo

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/00tvate34

  2. 2 ESIC Business & Marketing School
  3. 3 IE Instituto de Empresa
Journal:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Year of publication: 2021

Issue Title: Miscel·lània

Issue: 65

Pages: 87-101

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3343 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Abstract

In his works Meditación de la técnica (Meditations on Technique) and La rebelión de las masas (Revolt of the Masses), Ortega y Gasset predicted that the communication media would produce global interdependence, nowadays referred to as “globalisation”. Following the Orteguian criticism of idealism, the text sees the media as a prosthesis added to the human sensorium which endlessly broadens the field of observation limited to the senses. Widespread access to European scientific knowledge by other cultures, as well as the propagation of technical aids resulting from interaction with the internet – a global sphere of face-to-face relationships regardless of distance – is displacing the cultural supremacy of the West, as the Eastern world appropriates scientific and technical knowledge, a situation predicted a century ago by Ortega y Gasset when he warned that Europe would no longer rule the world.

Funding information

Este artículo responde al marco teórico y a la revisión de textos del proyecto coordinado CONVERED De las audiencias televisivas a las redes sociales: Convergencia de medios en la sociedad digital. (CSO2016-74980-C2-1-R), financiado por el programa de I+D del MINECO con cargo a fondos europeos FEDER. Está integrado en el plan de actividades PROVULDIG 2 Nuevos escenarios de vulnerabilidad digital: alfabetización mediática para una sociedad inclusiva (H2019/HUM5775), financiado con cargo a fondos europeos por la CAM.

Funders

Bibliographic References

  • ADORNO, T. y HORKHEIMER, M. (1998). Dialéctica de la ilustración: Fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta.
  • ARMENTEROS, E. (2004). El pragmatismo de Ortega: Una impronta de su filosofía. Universidad de Sevilla. Tesis doctoral.
  • AUSTIN, J. L. (1971). Palabras y acciones: Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós. Edición original: How to do Things with Words. Harvard: President and Fellows of Harvard College, 1962.
  • BARBIER, F. y BERTHO, L. C. (1999). Historia de los medios: De Diderot a internet. Buenos Aires: Colihue.
  • BAUMAN, Z. (2017). Retrotopía. Barcelona: Paidós.
  • BAUMAN, Z. y LYON, D. (2014). Vigilancia líquida. Barcelona: Planeta-Espasa.
  • BECKER, T. (1981). «Teledemocracy: Bringing power back to the people». The Futurist, 15 (6) (diciembre), 6-9.
  • CLOUTIER, J. (1973). La communication audio-scripto-visuelle á l’heure des self-media ou l’ère d’Emerec. Montreal: Presses de l’Université.
  • CONDORCET (1980). Bosquejo de un cuadro histórico de los progresos del espíritu humano. Madrid: Editora Nacional.
  • COOLEY, Charles H. (1906). Social Organization: A Study of the Larger Mind. Nueva York: Scribner’s Sons.
  • DEBORD, G. (1995). La sociedad del espectáculo. Santiago de Chile: Naufragio. Edición original: La société du spectacle. París. Buchet Chastel, 1967.
  • FEBVRE, L. y MARTIN, H. (1962). La aparición del libro. México: Hispano Americana.
  • GOFFMAN, E. (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
  • GUTIÉRREZ SIMÓN, R. (2020). «Ortega y el pragmatismo norteamericano: Estado de la cuestión y prejuicio plausible». Revista de Estudios Orteguianos, 40, 186-198.
  • HORKHEIMER, M. (1970). Sobre el concepto del hombre y otros ensayos. Buenos Aires: Sur.
  • LOWENTHAL, D. (1998). El pasado es un país extraño. Madrid: Akal.
  • MARX, C. (2008). El 18 Brumario de Luis Bonaparte. Madrid: Fundación Federico Engels. Recuperado de https://bit.ly/38HfYXO.
  • MCLUHAN, M. (1969). La galaxia Gutenberg. Madrid: Aguilar.
  • MCLUHAN, M. (1996). Comprender los medios de comunicación: Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
  • MEAD, G. H. (1991). «La génesis del self y el control social». REIS, 55, 165-181.
  • NÚÑEZ LADEVÉZE, L. y VÁZQUEZ BARRIO, T. (coords.) (2020). Redes líquidas: De las audiencias masivas a las audiencias reticulares. Madrid: Síntesis.
  • NÚÑEZ LADEVÉZE, L.; VÁZQUEZ BARRIO, T. y ÁLVAREZ DE MON, I. (2019). «Del “engaño de masas” de la teoría crítica al “vecindario indefinido” de Bauman». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1114-1131. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1374
  • NÚÑEZ LADEVÉZE, L.; VÁZQUEZ BARRIO, T. y NÚÑEZ CANAL, M. (2019). «El tránsito a la modernidad líquida global: La rebelión de las masas en el vecindario indefinido». Arbor, 196 (797), 568. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.797n3005
  • ORTEGA Y GASSET, J. (2004-2010). Obras completas. Madrid: Fundación Ortega-Marañón-Santillana.
  • El tema de nuestro tiempo, 2005, III, 559-662.
  • La rebelión de las masas, 2005, IV, 349-530.
  • Meditación de la técnica, 2006, V, 551-608.
  • Ideas y creencias, 2006, V, 657-745.
  • Historia como sistema, 2006, VI, 45-83.
  • En torno a Galileo, 2006, VI, 367-506.
  • El hombre y la gente: Curso de 1949-1950, 2010, X, 139-327.
  • SARTORI, G. (1998). Homo videns: La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus.
  • SAUSSURE, F. de (1971). Curso de lingüística general. 9.ª ed. Buenos Aires: Losada.
  • SPENGLER, O. (1923-1927). La decadencia de Occidente. Madrid: Espasa.
  • VAN DIJK, J. (2000). «Models of Democracy and Concepts of Communication». En: HACKER, K. L. y VAN DIJK, J. (ed.). Digital Democracy: Issues of Theory and Practice. Londres: Sage.
  • ZAREMBERG, G. y WELP, Y. (2020). «Más allá de enfoques utópicos y distópicos sobre innovación democrática». Recerca: Revista de Pensament i Anàlisi, 25 (1), 71-94.