El desencanto de lo comunitario. Tres modos de danza en Nietzsche

  1. Victoria Mateos de Manuel
Zeitschrift:
Acotaciones: revista de investigación teatral

ISSN: 1130-7269

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Terpsícore en escena: investigación y práctica en danza

Nummer: 43

Seiten: 101-127

Art: Artikel

DOI: 10.32621/ACOTACIONES.2019.43.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Acotaciones: revista de investigación teatral

Zusammenfassung

In this article I propose a reading of Nietzsche’s uses of dance as a symptom of his progressive disenchantment with politics and the community. Concretely, by making use of Nietzsche’s metaphor of dance, I am going to propose three ways of the Dionysian experience in this author, which run from the comprehension of ecstasy as a communal experience to a radical solitude. Firstly, following Sloterdijk’s reading, we find a socialist interpretation of Nietzsche’s initial Dionysism in Die Geburt der Tragödie: dance allows the alliance among men and manages a “superior community”. Secondly, we find in Also sprach Zarathustra that the Dionysian experience turns into a small communal apolitical experience. I am referring to the chapter “Das Tanzlied” of Also sprach Zarathustra, where there is a small group of female dancers in the forest. Finally, we also find a second dance metaphor in Also sprach Zarathustra: der tanzende Stern. It expresses a cosmic solitude and a dissident Dionysian experience.

Bibliographische Referenzen

  • Argullol, Rafael (1991). La atracción del abismo. Un itinerario por el paisaje romántico. Barcelona: Ediciones Destino.
  • Baudelaire, Charles (2016). Spleen de París, edición bilingüe de Enrique López Castellón. Madrid: Abada Editores.
  • Baxmann, Inge (1999). Gemeinschaft. Körper- una Tanzkulturen in der Moderne. München: Fink.
  • Clark, Toby (2000). Arte y propaganda en el siglo XX, traducción de Isabel Balsinde. Madrid: Akal.
  • De Santiago Guervós, Luis E. (2004). Arte y poder. Aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Trotta.
  • Detienne, Marcel (2003). Dioniso a cielo abierto. Un itinerario antropológico en los rostros y las moradas del dios del vino, traducción de Margarita Mizraji. Barcelona: Gedisa.
  • Digitale kritische Gesamtausgabe von Nietzsches Werke und Briefen (eKGWB) (2018). [Archivo online de obras y cartas de Nietzsche en alemán] Recuperado de: http://www.nietzschesource.org.
  • Eurípides (2003). Andrómaca. Heracles Loco. Las Bacantes, introducción, traducción y notas de Francisco Rodríguez Adrados. Madrid: Alianza Editorial.
  • González García, José María (2016). La mirada de la justicia. Madrid: Antonio Machado Libros.
  • Hanse, Oliver (2010). À l’ecole du rythme: utopies communitaires allemandes autour de 1900. Saint-Étienne: Publications de l’Université de Saint-Etienne.
  • Harvey, David (2008). París: capital de la modernidad, traducción de José María Amoroto Salido. Madrid: Akal.
  • Homero (1971). Odisea, prólogo de Mercedes Castellanos. Barcelona: Editorial Juventud.
  • Homero (1972). Ilíada, prólogo de Antonio Tovar. Barcelona: Editorial Juventud.
  • Keats, John (1982). Sonetos, odas y otros poemas, ensayo preliminar de Matthew Arnold, selección, traducción literal y notas de José María Martín Triana. Madrid: Visor.
  • König, Oliver (1990). Nackheit. Soziale Normierung und Moral. Darmstadt, Opladen: Westdeutscher Verlag.
  • Grimal, Pierre (1979). Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidos.
  • Lamothe, Kimberli (2003). Giving Birth to A Dancing Star: Reading Friedrich Nietzsche’s Maternal Rhetoric via Isadora Duncan’s Dance. Soundings: An Interdisciplinary Journal, Vol. 86, Nº 3/4, 351-373.
  • Lipovetsky, Gilles (2016). De la ligereza. Barcelona: Anagrama.
  • Mas Torres, Salvador (2014). Alemania y el mundo clásico (1896-1945). Madrid: Plaza y Valdés.
  • Mateos de Manuel, Victoria (2016). Mediodía: Nietzsche y la cuestión del tiempo. Sobre el sentido de presente en la filosofía. Estudios Nietzsche, nº 16, 73-90.
  • Mavromataki, Maria (1997). Greek Mithology and Religion. Atenas: Haitalis.
  • Nietzsche, Friedrich (1968). Werke: kritische Gesamtausgabe Abt. 6, Bd. 2, Jenseits von Gut und Böse; Zur Genealogie der Moral (1886-1887), edición de Giorgio Colli y Mazzino Montinari. Berlin: Walter de Gruyter.
  • Nietzsche, Friedrich (1981). Así habló Zaratustra, trad. de Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza Editorial.
  • Nietzsche, Friedrich (2007). El nacimiento de la tragedia, O helenismo y pesimismo, edición de Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Nietzsche, Friedrich (2011). El viajero y su sombra. Segunda parte de Humano, demasiado humano, trad. de Carlos Vergara. México: Biblioteca Edaf.
  • Panniker, Raimon (2015). Mística y espiritualidad. Tomo 1. Mística, plenitud de vida. Barcelona: Herder.
  • Platón (1986). República, ed. de Conrado Eggers Lan. Madrid: Editorial Gredos.
  • Pujals, Esteban (1988). Historia de la literatura inglesa. Madrid: Gredos.
  • Reale, Giovanni/ Antiseri, Dario (2016). Historia del pensamiento filosófico y científico. III. Del Romanticismo hasta hoy. Barcelona: Herder.
  • Safranski, Rüdiger (2010). Nietzsche. Biografía de su pensamiento, traducción de Raúl Gabás. Barcelona: Tusquets.
  • Sánchez Mariño, Diego (2014). Injertando a Dioniso. Las interpretaciones del dios, de nuestros días a la Antigüedad. Madrid: Siglo XXI.
  • Sartre, Jean Paul (1994). Baudelaire. Madrid: Alianza Editorial.
  • Schulze, Hagen (2001). Breve historia de Alemania. Madrid: Alianza Editorial.
  • Signes Codoñer, Juan (ed.) (2005). Antiquae Lectiones. El legado clásico desde la Antigüedad hasta la Revolución Francesa. Madrid: Cátedra.
  • Sloterdijk, Peter (2000). El pensador en escena. El materialismo de Nietzsche, traducción de Germán Cano. Valencia: Pre-textos.
  • Tatarkiewicz, Wladyslaw (1987). Historia de la Estética. I. La Estética Antigua, traducción de Danuta Kurzyca, Rosa Ma Mariño Sánchez-Elvira y Fernando García Romero. Madrid: Akal.
  • Valadier, Paul (1982). Nietzsche y la crítica del cristianismo, traducción de Eloy Rodríguez Navarro. Madrid: Ed. Cristiandad.
  • Zambrano, María (2009). Las palabras del regreso. Madrid: Cátedra.