Aplicaciones didácticas de la cianotipia en la educación artística. Un proceso compatible con el medio ambiente

  1. Moreno Sáez, María del Carmen 1
  1. 1 Facultad de Bellas Artes - Universidad Complutense de Madrid
Journal:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Year of publication: 2016

Issue: 5

Pages: 31-46

Type: Article

More publications in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Abstract

This article includes a didactic proposal based on a photographic techniquethat boompeaked in the nineteenth century, called cyanotype which currently isbeing recovered by various artists, who believe that this opens up new ways of artisticexpression. This proposal responds to the demand to find many different resourcesin the field of art education that will foster creativity, respect for natureand recycling by students, immersed in the maelstrom of new technologies. The lowtoxicity of this technique, not being necessary developer or fixer in its process,makes it the most perfect procedure to be applied in different contexts, especiallyin all stages of secondary education.

Bibliographic References

  • Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. México: Editorial Trillas, S.A.
  • Fontcuberta, J. (2007). El engaño hecho arte entrevista de Jacinto Antón en el País Digital, el 11 de febrero de 2007.
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Editorial Paidós.
  • Moreno, M.C. (2004). La Cianotipia como alternativa a la fotografía convencional en la educación artística (60-106). Las artes plásticas como fundamento en la educación artística. Aulas de verano. Ávila: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Moreno, M.C. (2011). Técnicas fotográficas alternativas-nuevas tecnologías. Aplicaciones didácticas con Cianotipia. Saabrüken (Alemania): Editorial Académica Española.
  • Rodríguez-Muñoz, F.J. (2011). Contribuciones de la neurociencia entendimiento de la creatividad humana. Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 23. Madrid: Editorial Complutense.
  • Sánchez-Méndez, M. (2004). Creatividad y técnicas de expresión plástica. Curso sobre Creatividad y Arte. Granada.
  • Sánchez-Méndez, M. (1999). Creatividad y convencionalismos socio-económicos. Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 11. Madrid: Editorial Complutense.
  • Ullán et. al. (2013). Contributions of an artistic educational program for older people with early dementia: An exploratory qualitative study. Dementia. The international journal of social research and practice. Vol. 12, pp. 425-446. Estados Unidos.