Evaluación del impacto del perfil del alumnado y su formación preuniversitaria en la asignatura de Química del primer curso de grado en tres facultades de ciencias de la UCM

  1. María Rocío Cuervo Rodríguez 1
  2. David García Fresnadillo 1
  3. Florencio Moreno Jiménez 1
  4. Julio Ramírez Castellanos 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 34

Orrialdeak: 53-66

Mota: Artikulua

DOI: 10.25145/J.QURRICUL.2021.34.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

Beste argitalpen batzuk: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Laburpena

The impact of the pre-university profile of first-year students of Chemistry, Biology and Optics-Optometry degrees in three Faculties of the Complutense University of Madrid (UCM) is discussed in this paper. This work also analyses the academic performance of the students in a basic subject such as Chemistry, as well as its relationship with the starting situation or profile of the first-year students. Likewise, the major shortcomings detected by the first-year students in the basic subject of Chemistry in the three degrees have been discussed, based on the self-evaluation by the students of their degree of knowledge of the pre-university subject of Chemistry. The results show that the majority of the students took Chemistry training in the Baccalaureate, and most of them would have chosen a different university degree provided they had obtained the necessary qualifications for it. In addition, students show less knowledge in subjects that, in general, are taught specifically in the second year of Baccalaureate.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bain, K. (2014). Lo que hacen los mejores estudiantes de universidad. Valencia. España: Editorial PUV.
  • Bowden J. y Marton, F. (2012). La Universidad: Un espacio para el aprendizaje. Más allá de la calidad y la competencia. Madrid. España: Editorial Narcea.
  • Conde, L., Donoso, J.M. y Del Río, E. (2006). El fracaso de la formación científica en la enseñanza preuniversitaria y sus consecuencias. Revista Española de Física, 20(1), 1-6.
  • Cuervo-Rodríguez, R., García-Fresnadillo, D., Moreno-Jiménez, F., García-Pereira, F.J., Martínez-Sánchez, J.C. y Sánchez-Arroyo, A.J. (2018). Introducción al diseño de cursos cero para materias básicas del primer curso de Grado en Ciencias mediante enseñanza virtual. Madrid. España: Eprints Complutense. Recuperado de https://eprints.ucm.es/45951/.
  • Johnston, B. (2013). El primer año de universidad. Una experiencia positiva de transición. Madrid. España: Editorial Narcea.
  • Paredes, J. y De la Herrán, A. (ed.). (2010). Cómo enseñar en el aula universitaria. Madrid. España: Editorial Pirámide.
  • Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. El EEES como reto para la educación superior. Madrid. España: Editorial Narcea.
  • Soto, J.L.G. (2005). «La equiparación del expediente de bachillerato en el proceso de selección de alumnos para el acceso a la universidad». Revista de Educación, (337), 351-387.