Paisajes perdidos de un Norte y Sur imaginarios

  1. Luis Castelo Sardina
Journal:
ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

ISSN: 2174-7563

Year of publication: 2019

Issue: 17

Type: Article

More publications in: ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

Abstract

The introduction of 3D landscape software eliminates the historical relationship with the reference. I draw parallels between the creation of the romantic landscape of the nineteenth century by painters, together with photographers who approach the subjectof the sublime in the landscape from the origins of photography to the present, and submit them to a comparison with reality generated through computer processes for the creation of landscapes and territories. These new synthetic and hyperrealistic realities replace the traditional way of relating to the landscape. The digital becomes disembodied, questioning the testimony of the senses.

Bibliographic References

  • Alcaide, E. (2016) Cultura Fotográfica. Recuperado de https://culturafotografica.es/mejores-frasesfotografos/
  • Artnet (s.f.) Per Bak Jensen. En http://www.artnet.com/artists/per-bak-jensen/
  • Baudrillard, J. (2007) Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairos.
  • Blasco, M. (2013) Intervenciones desde la Realidad Hibrida. [Entrada de blog] Recuperado de https://blascocubasmaria.wordpress.com.
  • Bosco, R. y Calcadna, S. (2007). “La Fundación Miró de Palma revisa el concepto de paisaje.” El País. CIBERPAÍS. Recuperado de https://elpais.com/diario/2007/11/08/ciberpais/1194490947_850215.html.
  • Cotentin R. (2017) Du simulacre numérique. Les images digitales au défi du vivant. París : Université Sorbonne Nouvelle.
  • Do Espírito Santo, I. (2015). Donde viven las imágenes. Catálogo de la exposición: Hiroshi Sugimoto. Black Box. Madrid: Ed. Fundación Mapfre.
  • Fontcuberta, J. (1997) El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelon: Ed. Gustavo Gili.
  • Fontcuberta, J. (2010) La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • García, D. (2018) “Qué son las Redes Generativas Antagónicas y cómo funcionan”. Intelgig. Recuperado de https://www.inteldig.com/2018/10/las-redes-generativas-antagonicas-funcionan.
  • Hofmann, W. (2008) Las partes y el todo. Texto del catálogo de la exposición: La abstracción del paisaje. Del Romanticismo nórdico al expresionismo abstracto. Madrid: Fundación Juan March.
  • Larrat-Smith, P. (Ed.). (2016) Hiroshi Sugimoto. Black Box. Catálogo de la exposición. Madrid: Fundación Mapfre.
  • MIT Technology Review. Emerging Technology From The Arxiv. (2017) “Dos máquinas trabajan en equipo para crear paisajes realistas sin ayuda humana”. Recuperado de https://www.technologyreview.es/s/8457/dos-maquinas-trabajan-en-equipo-para-crear-paisajesrealistas- sin-ayuda-humana.
  • Novack, B; Manthorne, K. E.; García, M. (2000). Explorar el Edén. Paisaje americano del siglo XIX. Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza.
  • Olivares, R. (Ed.) (2002) “Casas de papel”. EXIT. Arquitecturas ficticias. Nº 6.
  • Overweg, R. (s.f.) Shot By Robert. Recuperado de https://www.shotbyrobert.com/new-page.
  • Rosemblum R. (2008) Lo sublime abstracto. Texto del catálogo de la exposición: La abstracción del paisaje. Del Romanticismo nórdico al expresionismo abstracto. Madrid: Fundación Juan March.
  • Sánchez-Moñita, M. (2017) La construcción de la fotográfica de la sostenibilidad. Una aproximación desde una perspectiva artística. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
  • Valdés, E. (2018) La percepción del paisaje desde la realidad de Occidente: Entre la naturaleza y la razón. Ecozono. Vol 9, Nº2. EE.UU.: Harvard University, Real Colegio Complutense.
  • Vidal, J. (2004) El misterio de Fontcuberta. El Cultural. Madrid, España: Prensa Europea del Siglo XXI. Recuperado de https://elcultural.com/El-misterio-de-Fontcuberta.
  • VV.AA. (2008) La abstracción del paisaje. Del Romanticismo nórdico al expresionismo abstracto. Catálogo de la exposición. Madrid: Fundación Juan March.
  • WULF, A, (2017) La invención de la naturaleza. El nuevo Mundo de Alexander von Humboldt. Barcelona: Taurus.