La co-enseñanza como modelo de inclusión en el contexto educativo español

  1. González-Laguillo García, Belén 1
  2. Carrascal Domínguez, Silvia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Educación Inclusiva: un Modelo Sostenible para la Sociedad del Siglo XXI

Nummer: 37

Seiten: 123-147

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Prisma Social: revista de investigación social

Zusammenfassung

Co-teaching is proposed as a measure of inclusion in educational contexts where two qualified professionals share a classroom and learning space with the aim of guaranteeing quality education for all. Although this teaching model was already established at the end of the last century, there is a lack of knowledge about its implementation in Spain as a measure of attention to diversity. To answer this question, a study has been carried out on initial training, knowledge and experiences of co-teaching, in which 157 teachers from Spanish schools have participated. The objective is to analyze the impact of this educational model in Spanish schools, as well as the factors that influence its development. Among the most relevant results were the lack of training that teachers have received on inclusive education in their initial training, the insecurity they feel about teaching students with different needs and abilities, and their perception of co-teaching as a teaching-learning model. The conclusions show that this methodology is currently being developed in many schools, although in most cases in the modality "one teaches-one assists" (mentor teacher and special education professional).

Bibliographische Referenzen

  • Abellán, J., y Sáez-Gallego, N. M. (2020). Opiniones relativas a la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales mostradas por futuros maestros de infantil y primaria. Revista Complutense de Educación, 31 (2) 219-229. https://dx.doi.org/10.5209/rced.62090
  • Arnáiz, P., Caballero, C. M., Escarbajal, A., y Porto, M. (2021). Estudio cualitativo sobre las aulas abiertas especializadas: aportaciones al centro, al profesorado y al alumnado. Prisma social, 33. 138-161.
  • Arriagada-Hernández, C. R., Jara-Tomchowiack, L., y Calzadilla-Pérez, O. O. (2021). La co-enseñanza desde enfoques inclusivos para los equipos del Programa de Integración Escolar. Estudios Pedagógicos, 47 (1) 175-195. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100175
  • Bauwens, J., Hourcade, J. J., y Friend, M. (1989). Cooperative Teaching: A Model for General and Special Education Integration. Remedial and Special Education, 10(2), 17–22. https://doi.org/10.1177/074193258901000205
  • Carrascal, S., Ceballos-Viro, I. y Mejías, J. (2019). Retos de la educación como agente y paciente de los cambios socioculturales. Prisma Social, (25), 424-438. https://revistaprismasocial.es/article/view/2721
  • Carty, A., y Farrell, A. M. (2018). Co-teaching in a mainstream post-primary mathematics classroom: an evaluation of models of co-teaching from the perspective of the teachers. Support for Learning, 33 (2) 101-121.https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1111/1467-9604.12198
  • Castillo Briceño, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Actualidades Investigativas en Educación, 15 (2) 1-33. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i2.18534
  • Castro, R. y Rodríguez, F. (2017). Diseño Universal para el Aprendizaje y co-enseñanza. Estrategias pedagógicas para una educación inclusiva. Ediciones Universidad Santo Tomás.
  • Cotrina García, M., García García, M., y Caparrós Martín, E. (2017). Ser dos en el aula: las parejas pedagógicas como estrategia de co-enseñanza inclusiva en una experiencia de formación inicial del profesorado de secundaria. Aula Abierta, 46(2), 57-64. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.57-64
  • Cook, L., y Friend, M. (2017). Co-Teaching: Guidelines for Creating Effective Practices. Focus on Exceptional Children, 28(3). https://doi.org/10.17161/foec.v28i3.6852
  • Dagli, O., Akcamete, G., y Guneyli, A. (2020). Impact of co-teaching approach in inclusive education settings on the development of reading skills. International Journal of Education and Practice, 8 (1) 1-17. https://doi.org/10.18488/journal.61.2020.81.1.17
  • De Boer, A., Pijl, S. J., Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: a review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15 (3) 331-353 https://doi.org/10.1080/13603110903030089
  • European Agency for Social Needs and Inclusive Education (EASIE). (2019). Spain Data. Recuperado de: https://www.european-agency.org/data/spain/datatable-overview#tab-all_children_learners
  • Fluijt, D., Bakker, C., y Struyfd, E. (2016). Team reflection: the missing link in co-teaching teams. European journal of special needs education. 1-15 http://dx.doi.org/doi:10.1080/08856257.2015.1125690
  • Forlin, C. y Chambers, D. J. (2011). Teacher preparation for inclusive education: increasing knowledge but raising concerns. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39 (1) 17-32. https://doi.org/10.1080/1359866X.2010.540850
  • Gobierno de España (2015). Plan de acción para la implementación de la Agenda 2030. Hacia una estrategia Española de Desarrollo Sostenible. Recuperado de: http://www.exteriores.gob.es/portal/es/saladeprensa/multimedia/publicaciones/documents/plan%20de%20accion%20para%20la%20implementacion%20de%20la%20agenda%202030.pdf
  • Guirao, J. M., Escarbajal, A., y Alcaraz, S. (2020). La Inclusión en España y las medidas de atención a la diversidad en la Región de Murcia. En: Arnáiz-Sánchez, P. y Escarbajal, A., Aulas abiertas a la inclusión. Dykinson, S. L.
  • Holzschuher, C. (2020). Cómo organizar aulas inclusivas: propuestas y estrategias para acoger las diferencias. Narcea Ediciones. https://elibro.net/es/ereader/universidadcomplutense/125924?page=2
  • Hurd, E., y Weilbacher, G. (2018). Developing and using a co-teaching model within a middle level education program. Current Issues in Middle Level Education, 23(1), 1-28
  • Iacono, T., Landry, O., Garcia-Melgar, A., Spong, J., Hyett, N., Bagley, K., y McKinstry, C. (2021). A systematized review of co-teaching efficacy in enhancing inclusive education for students with disability. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1900423
  • Jortveit, M., y Kova?, V. B. (2021). Co-teaching that works: special and general educators’ perspectives on collaboration. Teaching Education. 1-15 https://doi.org/10.1080/10476210.2021.1895105
  • Lacruz-Pérez, I., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., y Tárraga-Mínguez, R. (2021). Análisis de conocimientos sobre aulas de comunicación y lenguaje de futuros/as maestros/as. Revista Fuentes, 23 (1) 53-63. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.12291
  • Lakkala, S., Galkiene, A., Novaitiene, J., Cierpialowska, T., Tomecek, S., y Uusiautti, S. (2021). Teachers Supporting Students in Collaborative Ways—An Analysis of Collaborative Work Creating Supportive Learning Environments for Every Student in a School: Cases from Austria, Finland, Lithuania, and Poland. Sustainability, 13(5), 2804. http://dx.doi.org/10.3390/su13052804
  • Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. (1970). Boletín Oficial del Estado, 187, 4 de octubre de 1970, páginas 12525 a 12546. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. (1990). Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990, páginas 28927 a 28942. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1
  • Ley Orgánica 9/1995, de 20 de noviembre, de la participación, la evaluación y el gobierno de los centros docentes. (1995). Boletín Oficial del Estado, 278 de 21 de noviembre de 1995, páginas 33651 a 33665. https://www.boe.es/eli/es/lo/1995/11/20/9
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (2006). Boletín Oficial del Estado, 106 de 4 de mayo de 2006. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE) (2020). Boletín Oficial del Estado, 340, 30 de diciembre de 2020 122868 a 122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (2020) Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, páginas 122868 a 122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Lodato, G., Blednich, J., y Blednick, J. (2011). Teaching in Tandem: Effective Co-teaching in the Inclusive Classroom. Association for Supervision & Curriculum Development.
  • Maldonado, C. A. (2019). Co-enseñanza: Estudio de Caso Etnográfico en una Escuela con P.I.E. en Chile. En Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE) (Ed.) Actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa Vol. III (pp. 255-261).
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Estadística de las enseñanzas no universitarias. Alumnado con necesidad específica de apoyo educativo curso 2017-2018. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:59c7fa10-d640-4437-bacb-91a32793ba9f/notaresumen.pdf
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). TALIS 2018, Estudio Internacional de la Enseñanza y del Aprendizaje. Informe Español. Instituto Nacional de Innovación Educativa. Madrid 2020. Recuperado de http://bit.ly/2LmIAiZ
  • Moya, A. (2012). El profesorado de apoyo en los centros ordinarios. Nuevas funciones, nuevas contradicciones. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 71-88.
  • Murawski, W. W., y Lochner, W. W. (2017). Beyond co-teaching basics: a data-driven, no-fail model for continuous improvement. Association for Supervision Curriculum Development
  • Nordgren, K., Kristiansson, M., Liljekvist, Y., y Bergh, D. (2021). Collegial collaboration when planning and preparing lessons: A large-scale study exploring the conditions and infrastructure for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 108 (103513) 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103513
  • Pe?rez-Gutie?rrez, R., Casado-Mun?oz, R. y Rodri?guez-Conde, M.J. (2020). Evolucio?n del profesorado de apoyo hacia la educacio?n inclusiva: una perspectiva legislativa autono?mica en Espan?a. Revista Complutense de Educacio?n, 32 (2), 285-295.
  • Robinson, D. (2017). Effective inclusive teacher education for special educational needs and disabilities: some more thoughts on the way forward. Teaching and Teacher Education, 61. 164-178. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.09.007
  • Rodríguez Sánchez, M. (2016). Actitudes hacia la discapacidad en alumnos de Magisterio de Educación Infantil. Propuestas de formación para una educación inclusiva. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 9 (1) 223-238.
  • Sabariego, M. (2019). La investigacio?n educativa: génesis, evolucio?n y características. En R. Bisquerra (coord.), Metodologi?a de la Investigacio?n Educativa (pp. 49-85). La Muralla.
  • Sanz-Cervera, P., Fernández-Andrés. M. I., Pastor-Cerezuela, G., y Tárraga-Mínguez, R., (2017). Pre-Service Teachers’ Knowledge, Misconceptions and Gaps About Autism Spectrum Disorder. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council of Exceptional Children, 40 (3). https://doi.org/10.1177/0888406417700963
  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., y McDuffie, K. A. (2007). Co-Teaching in Inclusive Classrooms: A Metasynthesis of Qualitive Research. Council for Exceptional Children, 73 (4) 392-416.
  • Sjolie, E., Stromme, A., y Boks-Vlemmix, J. (2021). Team-skills training and real-time facilitation as means for developing student teachers’ learning of collaboration. Teaching and Teacher Education, 107 (103477) 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103477