1968: Zaratustra posfordista

  1. Germán Cano Cuenca 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

ISSN: 0211-402X 2014-881X

Year of publication: 2022

Issue Title: Nietzsche today

Issue: 68

Pages: 19-46

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENRAHONAR.1414 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

Abstract

In this article I aim to discuss the thesis that the “Nietzsche effect” in French thought linked to May ‘68, apart from launching a disastrous “hermeneutics of innocence”, only served as an ideological trench in a “passive revolution” in the face of the political and economic demands of the working class. With this aim in mind, I would like to explore to what extent the Nietzschean “untimely” effect begins to make sense in a new “historical” scenario that seeks to clarify another sense of its “modernity” and its critical sense of government; a still critical movement which, to that extent, is characterised by an insurrection against that order of time that has its theoretical alibis in a certain reading of Hegel and nineteenth-century historicism, and which also ends up recognising the dangerous effects of its total distension.

Bibliographic References

  • BOLTANSKI, L. y CHIAPELLO, E. (2004). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.
  • BOSTEELS, B. (2013). «Nietzsche, Badiou, and Grand Politics: An Antiphilosophical Reading». En: ANSELL-PEARSON, K. (ed.). Nietzsche and Political Thought. Londres: Bloomsbury.
  • BOURDIEU, P. (2006). Autoanálisis de un sociólogo. Barcelona: Anagrama.
  • BROWN, W. (2014). La política fuera de la historia. Madrid: Enclave.
  • BUCCI-GLUCKSMANN, Ch. (1978). Gramsci y el Estado. México: Siglo XXI.
  • CANO, G. (2020). Transición Nietzsche. Valencia: Pre-Textos.
  • DELEUZE, G. (1986). El tiempo-movimiento. Barcelona: Paidós.
  • DELEUZE, G. (1987). Nietzsche y la filosofía. Barcelona: Anagrama.
  • DELEUZE, G. (1995). Conversaciones. Valencia: Pre-Textos.
  • DELEUZE, G. (2004). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.
  • DELEUZE, G. (2005). «El pensamiento nómada». En: La isla desierta y otros textos. Valencia: Pre-Textos.
  • DELEUZE, G. y GUATTARI, F. (1995). El antiedipo. Barcelona: Paidós.
  • DERRIDA, J. (1995). Espectros de Marx. Madrid: Trotta.
  • DONZELOT, J. (2007). La invención de lo social. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • EAGLETON, T. (2009). Después de la teoría. Barcelona: Crítica.
  • ERIBON, D. (1995). Michel Foucault y sus contemporáneos. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • ERIBON, D. (1999). Michel Foucault. Barcelona: Anagrama.
  • ERIBON, D. (2004). Herejías: Ensayos sobre la teoría de la sexualidad. Barcelona: Bellaterra.
  • FERRY, L. y RENAUT, A. (1991). Pourquoi nous ne sommes pas nietzscheannes. París: Grasset.
  • FISHER, M. (2021). K-Punk 3. Buenos Aires: Caja Negra.
  • FOUCAULT, M. (1976). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
  • FOUCAULT, M. (1994). «El Antiedipo: Una introducción a la vida no fascista». Archipiélago: Cuadernos de Crítica de la Cultura, 17 (octubre-diciembre).
  • FOUCAULT, M. (1995). La verdad y las formas jurídicas. Barcelona: Gedisa.
  • FOUCAULT, M. (1997). Nietzsche, la genealogía, la historia. Valencia: Pre-Textos.
  • FOUCAULT, M. (1998). Un diálogo sobre el poder. Madrid: Alianza.
  • FOUCAULT, M. (1999). «Estructuralismo y postestructuralismo (entrevista con G. Raulet)». En: Estética, ética y hermenéutica: Obras Esenciales III. Barcelona: Paidós.
  • FOUCAULT, M. (2009). El nacimiento de la biopolítica. Madrid: Akal.
  • FOUCAULT, M. (2010). El coraje de la verdad. Buenos Aires: FCE.
  • GOBILLE, B. (2011). «Exploitation, Alienation and the Social Division of Labour in the May-June Movement in France». En: JACKSON, J.; MILNE, A.L. y WILLIAMS, J.S. May 68: Rethinking France’s Last Revolution. Londres: Palgrave MacMillan.
  • HABERMAS, J. (2008). El discurso filosófico de la modernidad. Buenos Aires: Katz.
  • HALL, S. (2018). El largo camino de la renovación. Madrid: Lengua de Trapo.
  • HARDT, M. y NEGRI, T. (2003). El trabajo de Dionisos. Madrid: Akal.
  • HARVEY, D. (2007). Breve historia del neoliberalismo. Madrid: Akal.
  • JAMESON, F. (1989). Documentos de cultura, documentos de barbarie. Madrid: Visor.
  • LACLAU, E. (1996). Emancipación y diferencia. Barcelona / Buenos Aires: Ariel.
  • LAZZARATO, M. (2006). Por una política menor: Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • LOSURDO, D. (2002). Nietzsche, il ribelle aristocrático: Biografia intellettuale e bilancio critico. Turín: Bollati Boringhieri.
  • NEGRI, T. y CASARINO, C. (2012). Elogio de lo común. Barcelona: Paidós.
  • NIETZSCHE, F. (1984). Más allá del bien y del mal. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. (1987). La genealogía de la moral. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. (1997). Crepúsculo de los ídolos. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. (1999a). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. (1999b). Sobre la utilidad y el perjuicio de la historia para la vida. Edición de Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • NIETZSCHE, F. (2000). Aurora. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • PARDO, J.L. (2011). El cuerpo sin órganos: Presentación de Gilles Deleuze. Valencia: Pre-Textos.
  • PARDO, J.L. (2014). A propósito de Deleuze. Valencia: Pre-Textos.
  • PINTO, L. (2004). «Los sobrinos de Zaratustra: Vanguardismo, izquierdismo y posmodernismo. Sociología Histórica, 2. Recuperado de https://revistas.um.es/sh/article/view/188931
  • REHMANN, J. (2004). Postmoderner Links-Nietzscheanismus: Deleuze und Foucault eine Dekonstruktion. Hamburgo: Argumen Verlag.
  • REVELLI, M. (2002). Más allá del siglo XX: La política, las ideologías y las asechanzas del trabajo. Barcelona: El Viejo Topo.
  • ROSS, K. (2008). Mayo del 68 y sus vidas posteriores. Madrid: Acuarela y Antonio Machado Libros.
  • ROSSET, C. (2000). La fuerza mayor. Madrid: Acuarela.
  • SCHRIFT, A. (1995). Nietzsche’s French Legacy: A Genealogy of Postestructuralism. Londres: Routledge.
  • TROMBADORI, D. (2010). Conversaciones con Michel Foucault. Buenos Aires: Amorrortu.
  • VATTIMO, G. (1989). El sujeto y la máscara. Barcelona: Península.
  • VÁZQUEZ GARCÍA, F. (2015). Tras la autoestima. Donostia-San Sebastián: Gakoa.
  • VÁZQUEZ GARCÍA, F. (2021). Cómo hacer cosas con Foucault. Madrid: Dado.
  • VIRNO, P. (2003). Virtuosismo y revolución. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • ZIZEK, S. (2004). Sobre la violencia: Seis reflexiones marginales. Barcelona: Paidós.
  • ZIZEK, S. (2006). Órganos sin cuerpo: Sobre Deleuze y consecuencias. Valencia: Pre-Textos.