La insostenibilidad de la Universidad pública neoliberalhacia una etnografía de la precariedad en la Academia

  1. Marta Pérez 1
  2. Ainhoa Montoya 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 University of London
    info

    University of London

    Londres, Reino Unido

    ROR https://ror.org/04cw6st05

Journal:
Revista de dialectología y tradiciones populares

ISSN: 0034-7981

Year of publication: 2018

Tome: 73

Notebook: 1

Pages: 9-24

Type: Article

DOI: 10.3989/RDTP.2018.01.001.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de dialectología y tradiciones populares

Abstract

Spurred by our concern for the university institution and its increasing dependence on unsta-ble employment contracts, we present possible approaches for future analyses of precarity in theacademic world. We emphasise the most invisible aspects of precarity that materialise in theneoliberal practices to which we adhere in our daily lives. Such practices render us—and acade-mia—vulnerable, while transforming academic work into an individual and competitive endeav-our. Our goal is to seek other imaginaries for both academia and the university institution, re-claiming its public quality as a common project and questioning its nature.

Bibliographic References

  • AllegraLab. 2016. «University Crisis» [Thematic Thread]. AllegraLaboratory. Disponible en: http://allegralaboratory.net/tag/university crisis/. Fecha de acceso: 8 dic. 2016.
  • Atkings, Celeste, Louis E. Esparza, Ruth Milkman y Catherine L. Moran. 2018. «Organizing the Academic Precariat in the United States». Global Labour Journal 9(1): 76-81.
  • Ávila, Débora y Marta Malo [del Observatorio Metropolitano]. 2008. «Diferencias gobernadas, nuevos racismos». Periódico Diagonal 4 sept. Disponible en: https://www.diagonalperiodico.net/laplaza/diferencias gobernadasnuevos racismos.html. Fecha de acceso: 14 feb. 2018.
  • Basaglia, Franco. 1972. «La Utopía de la Realidad». Disponible en: http://www.triestesalutementale.it/spagnolo/basaglia_1972_lautopiadelarealidad.pdf. Fecha de acceso: 14 feb. 2018.
  • Bifo, Franco Berardi. 2005. Almas al trabajo. Alienación, extra-amiento, autonomía. Madrid: Enclave de Libros.
  • Brown, Wendy. 2015. Undoing the Demos: Neoliberalism's Stealth Revolution. Nueva York: Zone Books.
  • Butler, Judith. 2001. «What is critique? An Essay on Foucault's Virtue». Disponible en: http://eipcp.net/transversal/0806/butler/en. Fecha de acceso: 13 jul. 2015.
  • Butler, Nick, Helen Delaney y Martyna Sliwa. 2017. «The Labour of Academia». ephemera 17(3): 467-480.
  • Castillo, Juan José y Paloma Moré. 2017. «La Universidad sin futuro. Precariedad e incertidumbre del trabajo universitario». Disponible en https://www.ucm.es/data/cont/docs/1030-2017-05-18-la%20universidad%20sin%20futuro.pdf. Fecha de acceso: 14 feb. 2018.
  • Cultural Anthropology. 2018. «Academic Precarity in American Anthropology: A Forum». Dialogues, Cultural Anthropology website. Disponible en: https://culanth.org/fieldsights/1321-academicprecarity-in-american-anthropology-a-forum. Fecha de acceso: 12 feb. 2018.
  • Foucault, Michel. 1997. «What is Critique?», en Sylvère Lothringer y Lysa Hochroth (eds.), The Politics of Truth: 23-82. Nueva York: Semiotexte.
  • Gallas, Alexander. 2018. «Introduction. The Proliferation of Precarious Labour in Academia». Global Labour Journal 9(1): 69-75. https://doi.org/10.15173/glj.v9i1.3428
  • Gill, Rosalind. 2010. «Breaking the Silence: The Hidden Injuries of Neo-liberal Academia», en Róisín Ryan Flood y Rosalind Gill (eds.), Secrecy and Silence in the Research Process: Feminist Reflections: 228-244. Londres: Routledge.
  • Haraway, Donna J. 1995. Ciencia, cyborgs, y mujeres. La invención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
  • Heatherington, Tracey y Filippo M. Zerilli. 2017. «Anthropologists Witnessing and Reshaping the neoliberal Academy». Anuac 6(1): 23-98.
  • Hernández, Fernando, Juana María Sancho, Amalia Creus y Alejandra Montané. 2010. «Becoming University Scholars: Inside Professional Autoethnographies». Journal of Research Practices 6(1), Article M7. Disponible en: http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/204/188. Fecha de acceso: 14 feb. 2018.
  • Indocentia. 2015. «Disciplinar la investigación, devaluar la docencia: cuando la Universidad se vuelve empresa». eldiario.es. Por Amador Fernández Savater. Disponible en: https://www.eldiario.es/interferencias/Disciplinar investigacion devaluar docencia Universidad_6_486161402.html. Fecha de acceso: 20 dic. 2017.
  • Laval, Christian y Pierre Dardot. 2013. La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Gedisa.
  • Lorey, Isabell. 2016. Estado de inseguridad: Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de Sue-os.
  • Malo de Molina, Marta. 2004. «Prólogo», en Posse, Derive Aprodi, Precarias a la deriva, Grupo 116, Colectivo Sin Ticket, Colectivo Situaciones et al., Nociones Comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia: 13-39. Madrid: Traficantes de Sue-os.
  • Mckenna, Brian. 2016. «Class Struggle is the Name of the Game at Universities. It's the Ethical Elephant in the Room». AAA Ethics Blog 28 jun. Disponible en: http://ethics.americananthro.org/classstruggle is the name of the game at universities its the ethical elephant in the room/. Fecha de acceso: 14 feb. 2018.
  • Muehlebach, Andrea. 2013. «On Precariousness and the Ethical Imagination: The Year 2012 in Sociocultural Anthropology». American Anthropologist 115(2): 297-311. https://doi.org/10.1111/aman.12011
  • Ortigosa, Juan C. 1977. El análisis institucional (por un cambio de las instituciones). Madrid: Campo Abierto Ediciones S.A. PMid:614545
  • Peacock, Vita. 2016. «Academic Precarity as Hierarchical Dependency in the Max Planck Society». HAU: Journal of Ethnographic Theory 6(1): 95-119. https://doi.org/10.14318/hau6.1.006
  • Pérez, Marta y Ainhoa Montoya. 2016. «Unravelling Academic Precarity». AllegraLaboratory. #UniversityCrisis Thematic Thread. Disponible en: http://allegralaboratory.net/unravellingacademic precarity universitycrisis/. Fecha de acceso: 8 dic. 2016.
  • Strathern, Marilyn (ed.). 2000. Audit Cultures. Anthropological Studies in Accountability, Ethics and the Academy. Londres: Routledge. PMid:10880466 PMCid:PMC1461158
  • Taylor, Yvette y Kinneret Lahad. 2018. Feeling Academic in the Neoliberal University: Feminist Flights, Fights and Failures. Basingstoke, Hampshire: Palgrave MacMillan. Tim-adical Writing Collective. 2017. «Vulnerabilities, Complicities, and Injustices: "Tim-adical" Actions for Change in the Neoliberal Academy». ephemera 17(3): 691-704.
  • Thorkelson, Eli. 2016. «Precarity Outside: The Political Unconciousness of French Academic Labor». American Ethnologist 43(3): 475-488. https://doi.org/10.1111/amet.12340
  • Wright, Susan y Chris Shore. 2017. Death of the Public University? Uncertain Futures for Higher Education in the Knowledge Economy. Nueva York: Berghahn.
  • Zafra, Remedios. 2017. El Entusiasmo. Barcelona: Anagrama.