La Pedagogía del CaracolUna rebelión a favor de la lentitud

  1. Silvia Sánchez-Serrano
Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Ano de publicación: 2021

Volume: 79

Número: 279

Páxinas: 305-320

Tipo: Artigo

DOI: 10.22550/REP79-2-2021-03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista española de pedagogía

Resumo

Different studies show that western society is living at a frenetic pace. Paradoxically, despite having many tools for managing and saving time, we find that we increasingly have less of it. To challenge this dizzying environment, movements have arisen that seek to rebel against this accelerated pace, such as the so-called ‘slow movement’. The educational field is not oblivious to this problem and pedagogical initiatives and approaches have arisen that try to combat said pace at school level, including the so-called ‘slow education’. Based on a study carried out in Italy on Pedagogia della Lumaca, devised by the teacher, Gianfranco Zavalloni, an attempt is made to develop his pedagogy by identifying those who influenced his educational proposal, known in Spain as La Pedagogía del Caracol (Pedagogy of the Snail). Furthermore, this study also aims to reveal how the proposal could be established, identify the principles on which it would be based and to outline some of its educational purposes. The study has been carried out under a qualitative methodology, through techniques such as a bibliographic and documentary review of Zavalloni’s works, and several interviews with his closest personal and professional acquaintances. According to the data obtained, it can be said that, more than an approach, a pedagogical model or a methodology, it is a pedagogical trend from which an educational method, from a child-centred perspective, can be established. As with slow education, one of the aims of Pedagogy of the Snail is to offer a framework to those pedagogues who value time in education and who seek to provide their children with the values required to be masters of their own time.

Referencias bibliográficas

  • Abadzi, H. (2007). Absenteeism and beyond: Instructional time loss and consequences [Absentismo y más allá: pérdida de tiempo de enseñanza y consecuencias]. The World Bank. Independent Evaluation Group.
  • Ariès, P. (1987). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Taurus.
  • Britton, L. (2000). Jugar y aprender: el método Montessori. Paidós.
  • Bruce, T., Elfer, P., Powell, S. y Werth, L. (2018). The Routledge international handbook of Froebel and early childhood practice: Re-articulating research and policy [El manual internacional de Routledge sobre Froebel y la enseñanza en la primera infancia: la rearticulación de la investigación y la normative]. Routledge.
  • Burbules, N. C. (2020). Slowness as a virtue [La lentitud como virtud]. Journal of Philosophy of Education, 54 (5), 1443-1452. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12495
  • Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, 188 (754), 301-313. https://doi.org/10.3989/ arbor.2012.754n2004
  • Carnoy, M. (2010). La ventaja Académica de Cuba ¿Por qué los estudiantes cubanos rinden más? Fondo de Cultura Económica.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning [Un modelo de aprendizaje escolar]. Teachers College Record, 64 (8), 723-733.
  • Claxton, G. (1999). Cerebro de liebre, mente de tortuga: por qué aumenta nuestra inteligencia cuando pensamos menos. Urano.
  • DeMause, Ll. (1991). Historia de la infancia. Alianza.
  • Fisher, Ch. y Berliner, D. (1985). Perspectives on Instructional Time [Perspectivas sobre el tiempo de enseñanza]. Longman.
  • Guerra, M. y Zuccoli, F. (2017). Le cose dei maestri [Las cosas de los maestros]. En S. Annicchiarico (Ed.), Giro Giro Tondo. Design for Children (pp. 360-363). Electa. https://bit.ly/3iM1Hhs
  • Heidegger, M. (2002). Serenidad. El Serbal.
  • Holt, M. (2002). It’s time to start the slow school movement [Es hora de iniciar el movimiento de la escuela lenta]. Phi Delta Kappan, 84 (4), 264-271. https://doi. org/10.1177/003172170208400404
  • Honoré, C. (2005). Elogio de la lentitud. RBA. Levstik, L. (2014). What can history and the social sciences contribute to civic education? [¿Qué pueden aportar la historia y las ciencias sociales a la educación cívica?] En P. Pagès y Santisteban (Eds.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en la didáctica de las ciencias sociales (pp. 43-51). Servei de Publicacions de la UAB/ AUPDCS.
  • Lewis, T. E. (2017). Study time: Heidegger and the temporality of education [Tiempo de estudio: Heidegger y la temporalidad de la educación]. Journal of Philosophy of Education, 51 (1), 230-247. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12208
  • Magnolini, A. (2013). Le mani per scoprire il mondo [Las manos para descubrir el mundo]. En Fenizi, C. Cavalli y D. Amadori (Coord.), Disegnare la vita. I modi di Gianfranco Zavalloni (pp. 10-23). Fulmino.
  • Mattozzi, I. (2002). Presentazione per il docente. La formazione del pensiero temporale negli adolescenti [La exposición del profesor. La formación del pensamiento temporal en los adolescentes]. En E. Perillo (Ed.), La storia. Istruzione per luso. Materiali per la formazione de competenze temporali degli studenti (pp. 9-22). Tecnodid.
  • Michelini, M. C. (2017b). La libertà del tempo. En L’eredità dei grandi maestri. Storie di un passato da riscoprire per rispondere alle sfide del presente (pp. 28-31). Centro Alberto Manzi.
  • Montessori, M. (1913). Il metodo della Pedagogia Scientifica applicato nelle Case dei Bambini [El método de la pedagogía científica aplicado en los Hogares de Niños]. Loescher.
  • Pagès, J. y Santisteban, A. (2008). Cambios y continuidades: aprender la temporalidad histórica. En M. A. Jara (Comp.), Enseñanza de la historia. Debates y propuestas (pp. 91- 124). Educo.
  • Pérez, P. (1993). El tiempo antropológico. En Fermoso (Coord.), El tiempo educativo y escolar: studio interdisciplinar (pp. 71-72). Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU.
  • Quiroga, P. y Sánchez-Serrano, S. (2019). La educación lenta en perspectiva histórica: conceptualización, desarrollo y concreción en las iniciativas de Madre de día Waldorf en España. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 34, 121-147. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.232
  • Rabitti, A. (2013). Costruire con la semplicità. Tecnologia, natura è società [Construir con sencillez. Tecnología, naturaleza y sociedad]. En S. Fenizi, C. Cavalli y D. Amadori (Coord.), Disegnare la vita. I modi di Gianfranco Zavalloni (pp. 29-38). Fulmino.
  • Ramos, R. (1992). Tiempo y sociedad. CIS.
  • Ritscher, P. (2017). La escuela slow. La pedagogía de lo cotidiano. Octaedro.
  • Scheerens, J. (Ed.) (2014). Effectiveness of time investments in education. Insights from a review and meta-analysis [Eficacia de las inversiones de tiempo en educación. Conclusiones de una revisión y un meta-análisis]. Springer.
  • Shuffelton, A. (2017). Jean-Jacques Rousseau, the mechanised clock and children’s time [Jean-Jacques Rousseau, el reloj mecanizado y el tiempo de los niños]. Journal of Philosophy of Education, 51 (4), 837-849. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12246
  • Tabellini, F. (22 de mayo de 2012). Intervista a Gianfranco Zavalloni [Entrevista a Gianfranco Zavallonni]. Decrescita felice social network. http://www.decrescita.com/news/intervista- a-gianfranco-zavalloni/
  • Zavalloni, G. (1996). La scuola ecológica [La escuela ecológica]. Macro.
  • Zavalloni, G. (2008b). La pedagogía del caracol. Por una escuela lenta y no violenta. Graô.
  • Zavalloni, G. (2009a). Carta de Gianfranco Zavalloni a Mario Lodi. Consultada en el archivo familiar, Cesena, 2017.
  • Moreu, A. (2014). La recepción española de la pedagogía positivista italiana. En J. M. Hernández (Coord.), Influencias italianas en la educación española e iberoamericana (pp. 117-137). FahrenHouse.