El lápiz como armala respuesta del humor gráfico al atentado terrorista contra «Charlie Hebdo»

  1. V. Márquez, Israel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Miscel·lània

Nummer: 65

Seiten: 137-154

Art: Artikel

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3302 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Zusammenfassung

Aquest article analitza la resposta de l’humor gràfic a l’atemptat terrorista del 7 de gener de 2015 contra les oficines del setmanari satíric francès Charlie Hebdo. En concret, l’article fa una anàlisi semiòtica d’un seguit de peces relacionades amb aquest succés que han estat recopilades a través d’internet. Els textos visuals i verbovisuals analitzats evidencien la condemna de l’atac terrorista i la defensa de la llibertat d’expressió, representada en la majoria de casos per la imatge del llapis com a eina de lluita contra el terrorisme i símbol dels valors democràtics.

Bibliographische Referenzen

  • ABRIL, G. (2008). Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis.
  • AL NASHMI, E. (2018). «From selfies to media events: How Instagram users interrupted their routines after the Charlie Hebdo shootings». Digital Journalism, 6 (1), 98-117. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1306787
  • ÁLVAREZ JUNCO, M. (2016). El humor gráfico y su mecanismo transgresor. Madrid: A. Machado Libros.
  • BARTHES, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
  • BEZANSON, M. E. (2017). «Political cartoons as epideictic: Rhetorical analysis of two of the Charlie Hebdo political cartoons». First Amendment Studies, 51 (1), 1-13. https://doi.org/10.1080/21689725.2017.1301264
  • BOCZKOWSKI, P. J. (2006). Digitalizar las noticias: Innovación en los diarios online. Buenos Aires: Manantial.
  • BOUKO, C.; CALABRESE, L. y DE CLERCQ, O. (2016). «Cartoons as interdiscourse: A quali-quantitative analysis of social representations based on collective imagination in cartoons produced after the Charlie Hebdo attack». Discourse, Context & Media, 15, 24-33. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2016.12.001
  • CULLER, J. (2000). Breve introducción a la teoría literaria. Barcelona: Crítica.
  • DOMÍNGUEZ, M. (2015). «On the Origin of Metaphors». Metaphor and Symbol, 30 (3), 240-255. https://doi.org/10.1080/10926488.2015.1049858
  • EKO, L. y HELLMUELLER, L. (2018). «To republish or not to republish: The “Je Suis Charlie” Mohammed cartoon and journalistic paradigms in a global context». International Communication Gazette, 80 (3), 207-229. https://doi.org/10.1177/1748048517727220
  • GASCA, L. y GUBERN, R. (1991). El discurso del cómic. Madrid: Cátedra.
  • GIAXOGLOU, K. (2018). «#JeSuisCharlie?: Hashtags as narrative resources in contexts of ecstatic sharing». Discourse, Context & Media, 22, 13-20. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.07.006
  • GÓMEZ-DOMÍNGUEZ, P.; CANDELARIA RIVERA, G.; PÉREZ LATORRE, O. y GÓMEZ-PUERTAS, L. (2017). «Las narrativas del ataque contra Charlie Hebdo: Un estudio de la cobertura periodística internacional». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23 (1), 417-436. https://doi.org/10.5209/ESMP.55605
  • GREIMAS, A. J. (1976). Maupassant: La sémiotique du texte: exercises pratiques. París: Seuil.
  • GUSTAFSON, K. L. y KENIX, L. J. (2017). «Visually Framing Press Freedom and Responsibility of a Massacre: Photographic and Graphic Images in Charlie Hebdo’s Newspaper Front Pages around the World». Visual Communication Quarterly, 23 (3), 147-160. https://doi.org/10.1080/15551393.2016.1190623
  • JENKINS, J. y TANDOC, E. C. (2019). «Journalism under attack: The Charlie Hebdo covers and reconsiderations of journalistic norms». Journalism, 20 (9), 1165-1182. https://doi.org/10.1177/1464884917724597
  • LAKOFF, G. (2007). No pienses en un elefante: Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.
  • LAKOFF, G. y JOHNSON, M. (1995). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
  • LEONE, M. (2015). «To be or not to be Charlie Hebdo: Ritual patterns of opinion formation in the social networks». Social Semiotics, 25 (5), 656-680. https://doi.org/10.1080/10350330.2015.1080038
  • JOHANSSON, M. y LAIPPALA, V. (2020). «Affectivity in the #jesuisCharlie Twitter discusión». Pragmatics, 30 (2), 179-200. https://doi.org/10.1075/prag.18066.joh
  • LOZANO, J.; PEÑA-MARÍN, C. y ABRIL, G. (1982). Análisis del discurso: Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid: Cátedra.
  • MAGARIÑOS DE MORENTÍN, J. A. (2008). La semiótica de los bordes: Apuntes de metodología semiótica. Córdoba: Comunicarte.
  • MITCHELL, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.
  • NIEMEYER, K. (2019). «The front page as a time freezer: An analysis of the international newspaper coverage after the Charlie Hebdo attacks». Media, War & Conflict, 12 (2), 187-201. https://doi.org/10.1177/1750635219839378
  • ORTEGA Y GASSET, J. (1957). Obras Completas. Vol. 2. Madrid: Revista de Occidente.
  • PAYNE, R. (2018). «“Je suis Charlie”: Viral circulation and the ambivalence of affective citizenship». International Journal of Cultural Studies, 21 (3), 277-292. https://doi.org/10.1177/1367877916675193
  • PEÑAMARÍN, C. (1996). «El humor gráfico y la metáfora polémica». La Balsa de La Medusa, 38-39, 107-132.
  • PEÑAMARÍN, C. (1997). «La imagen dice no: Metáfora e índice en el lenguaje del humor gráfico». La Balsa de la Medusa, 41-42, 91-128.
  • PETROF, S. (2015). «The dialectics of media representation: “Je Suis Charlie” as fetishization of an image». ESSACHESS: Journal for Communication Studies, 8 (2), 207-225.
  • ROSE, G. (2001). Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. Londres: Sage.
  • SOUSA SANTOS, B. de (2015). «Charlie Hebdo: una reflexión difícil». Público. Recuperado de https://blogs.publico.es/espejos-extranos/2015/01/13/charlie-hebdo-una-reflexion-dificil/ [Fecha de consulta: 01/10/2019].
  • WOLSKA-ZOGATA, I. (2015). «The Story of Charlie Hebdo: An Analysis of European and American Newspapers». Mediterranean Journal of Social Sciences, 6 (2), 353-362. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n2s5p353