Cine, vanguardia y fascismo en torno a La Gaceta Literaria

  1. Navas, Alina 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

ISSN: 1138-7319

Year of publication: 2022

Issue Title: La encrucijada de la vanguardia en el periodo de entreguerras. Arte, imagen y política

Issue: 1

Pages: 95-116

Type: Article

DOI: 10.20318/HN.2022.6976 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

Abstract

In this article we analyse the introduction to related activities with the avant-garde cinema of La Gaceta Literaria on educational cinema from the hand of figures of the first order of the Fascist Propaganda as Luciano de Feo director of the International Institute of Educational Cinematography of Rome. This episode shows yet another way of arrival of propaganda of the Luce Institute to Spain that it will continue during the years of the Second Republic.

Bibliographic References

  • Alted, Alicia y Sel, Susana. Cine educativo y científico en España, Argentina y Uruguay, Madrid, Cerasa, 2016.
  • Álvarez Macías, Nuria.“Cine y educación en la España de las primeras décadas del siglo XX. Tres concepciones del cine educativo”, Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, 31 (2017) https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7396
  • Brihuega, Jaime, Las vanguardias artísticas en España, Madrid, Cátedra, 1981.
  • Cerdán, Josetxo. “Buñuel, Urgoiti: Las sesiones sonoras del 'cineclub español'”, Vértigo. Revista de cine, 11 (1995) 12-17.
  • Gállego, Ferran y Morente, Francisco. Fascismo en España. Ensayos sobre los orígenes sociales y culturales del franquismo, El viejo Topo, 2005.
  • Gónzalez i Vilalta. Arnau. “La propaganda fascista italiana en Barcelona (1934-1936)”, Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales, 18(2007):255-272.
  • Gracia Jordi. La resistencia silenciosa: Fascismo y cultura en España, Anagrama, 2004.
  • Alberich, Ferrán, Gubern Román, Sánchez Biosca, Vicente. “Film clubs, Festivals, Archives and Magazines” en Jo Labanyi y Tatjana Pavlovic, A Companion to Spanish Cinema, Wiley, 2013.
  • Foard, Douglas, Ernesto Giménez Caballero (o la revolución del poeta). Estudio sobre el Nacionalismo Cultural Hispánico en el siglo XX, Madrid, Instituto de Estudios Políticos, 1975.
  • Labanyi, Jo y Pavlovic, Tatjana, A Companion to Spanish Cinema, EE.UU., Wiley, 2013.
  • López Martín, Laura,.«Origen y contenido del cine proyectado con fines educativos hasta 1960», Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, 11, 2013, DOI : https://doi.org/10.4000/ccec.4851
  • Mainer, José Carlos. Falange y Literatura. Antología, Barcelona, Labor, 1971.
  • Peña Sánchez, Victoriano. Intelectuales y fascismo: contribución al estudio de la cultura italiana del ventennio fascista y su repercusión en España, Universidad de Granada, 1992.
  • Saz, Ismael. Mussolini contra la II República. Hostilidad, conspiraciones, intervención (1931-1936), Valencia, Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d'Estudis i d'Investigació, 1986.
  • Selva, Enrique. Ernesto Giménez Caballero, entre vanguardia y fascismo, Pretextos, 2000.
  • Selva, Enrique. “Gecé y la vía estética al fascismo”, en Fascismo en España. Ensayos sobre los orígenes sociales y culturales del franquismo, editado por Ferran Gállego y Francisco Morente: 69-108. España, El viejo Topo, 2005.