Repensando el cine desde sus márgenes.Momentos cinéfilos y relocalización en la obra de Víctor Erice en el siglo XXI

  1. Ramos, Fernando 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Cine español entre milenios (1990-2010)

Número: 23

Páxinas: 137-157

Tipo: Artigo

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2021.V23I.12373 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resumo

This article is based on the assumption that the audio-visual production by the Spanish filmmaker Víctor Erice in the first 20 years of the 21st century is especially significant to understand some important changes in the national cinema of this period. The analysis focuses on the way these works (short films, half-length films, film essays, documentaries and installations for museums) have presented different ways of reflecting the cinematographic experience. To illustrate this relation between experience and places, between the artist’s work and the film culture that surrounds it, this text leans on one the concepts most usually used to analyse his career: cinephilia. It explores however its theoretical reformulation considering the most innovative works in this field of research during the last twenty years. Based on two central categories in the methodological redefinition of cinephilia (cinephilic moment and relocation), the last part of the article will focus on the in-depth analysis of some representative works of Erice’s audio-visual production in these years.

Referencias bibliográficas

  • Arquero, I. & Deltell, L. (2016). Prueba de metodología para una fotografía encontrada: ‘Cristales rotos’, de Víctor Erice. En: E-Prints Complutense. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/43940/
  • De Baecque, A. (2003). La cinephilie: invention d’un regard, histoire d’une culture, 1944-1968. Paris: Fayard.
  • Balló, J. & Pintor Iranzo, I. (2014). Exhibition Cinema: A Crossroads between the Cinema and the Museum in Contemporary Spanish Filmmaking. Hispanic Research Journal, 15 (1), Febrero de 2014, 35-48.
  • Balcerzak, S. & Sperb, J. (Ed.) (2009). Cinephilia in the Age of Digital Reproduction – Film, Pleasure, and Digital Culture, Volume 1 and 2. Londres: Wallflower Press.
  • Baumbach, N. (2012). All That Heaven Allows: What is, or was, Cinephilia (tres partes). Film Comment. Recuperado de https://www.filmcomment.com/blog/all-that-heaven-allows-what-is-or-was-cinephilia-part-one/
  • Brecht, B. (1977). Der Dreigroschenprozeß. Gesammelte Werke Bd. 18. Schriften zur Literatur und Kunst I. Ungekürzte Lizenzausgabe für den Buchclub ex Libris. Zürich, 161 y ss.
  • Casetti, F. (2015). The Lumière Galaxy. 7 Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia University Press.
  • Català, J. M. & Cerdán, J. (2007–2008). Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy. Archivos de la Filmoteca, 57, 6–25.
  • Cherchi Usai, P. (2001). The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age. Londres: BFI. Darke, C. (2010). Les Enfants et les Cinéphiles’: The Moment of Epiphany in The Spirit of the Beehive. Dossier In Focus: Cinephilia. Cinema Journal 49.2, 152–58.
  • EFE (2015). Víctor Erice denuncia la "quiebra cultural" de los jóvenes con el pasado del cine, en 20Minutos. Recuperado de https://www.20minutos.es/noticia/2602405/0/victor-erice/denuncia/jovenes-y-cine/
  • Ehrlich, L. C. (Ed.) (2000). An open window. The cinema of Víctor Erice. Scarecrow Press: Maryland y Kent.
  • Ehrlich, L. C. (2011). Letters to the World: Erice – Kiarostami: Correspondences Curated by Alain Bergala and Jordi Balló. Senses of Cinema. Recuperado de https://www.sensesofcinema.com/2006/feature-articles/erice-kiarostami-correspondences/
  • Elsaesser, T. (2005). Cinephilia or the Uses of Disenchantment. En M. Hagener & M. de Valck (Ed.). Cinephilia. Movies, Love and Memory (pp. 27-44). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archeology. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Erice, V. & Marías, M. (2014). Conversación con Víctor Erice | Locarno Film Festival. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=6kK7DBr51K4
  • Hagener, M. (2014). La cinefilia en la época de la poscinematografía. L’Atalante, Julio-Diciembre 2014, 7-16.
  • Keller, S. (2020). Anxious Cinephilia. New York: Columbia University Press.
  • Lázaro, J. Á. (2014 y 2015). Víctor Erice en el siglo XXI. Rinconete. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/busqueda/resultadosbusqueda.asp? Ver=50&Pagina=1&Titulo=V%EDctor%20Erice%20en%20el%20siglo%20XXI&OrdenResultados=2
  • Losilla, C. (2021). Deambulaciones. Diario de cine, 2019-2020. Vernejo: Muga.
  • Marías, M. (2006). Risks and Revelations. Erice-Kiarostami: Correspondences, en Rouge, mayo 2006. Recuperado de http://www.rouge.com.au/9/erice_risks.html
  • Martin, A. & Rosenbaum, J. (2003). Movie Mutations: The Changing Face of World Cinephilia. Londres: BFI.
  • Monterrubio Ibáñez, L. (2019). La Morte Rouge (soliloquio) de Víctor Erice. Del trauma a la fraternidad: el intersticio entre realidad y ficción. En N. Mínguez (ed.), Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 113-134). Barcelona, Gedisa, 2019.
  • Pérez Morán, E. & Sánchez Noriega, J. L. (2020). Panorámica: entre las nuevas pantallas y la polifonía audiovisual. En J. L. Sánchez Noriega (Ed.), Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas (pp. 31-72). Barcelona: Laertes.
  • Reviriego, C. (2019). Víctor Erice: El cine está hoy haciendo cola en la televisión, El Cultural.es. Recuperado de https://elcultural.com/victor-erice-el-cine-esta-hoy-haciendo-cola-en-la-television
  • Santa Cruz, J. M. (2017). Un repaso teórico (exhaustivo o no) al debate de la “muerte del cine” en el cine contemporáneo. Aisthesis, 55, 155-177.
  • Sardá, J. (2013). Víctor Erice: busco trasmitir una experiencia, El Cultural.es. Recuperado de http://www.elcultural.com/articulo_imp.aspx?id=33834
  • Shambu, G. (2014). The New Cinephilia. Montreal: Caboose Books.
  • Sontag, S. (1996). The Decay of Cinema. New York Times Magazine, 25 de febrero de 1996. Vidal, B. (2014). The cinephilic citation in the essay films by José Luis Guerin and Isaki Lacuesta. Journal of Spanish Cultural Studies, 15 (3), 373-393.
  • Willemen, P. (1993). Through the Glass Darkly: Cinephilia Reconsidered. Looks and Frictions: Essays in Cultural Studies and Film Theory (pp. 223-257). London: British Film Institute.
  • Zunzunegui, S. (2014). Writing Cinema. Cinephilic Passion in the Work of Víctor Erice. L’Atlante, 18, 52-59.