El reto de educar para la privacidad en un mundo hiperconectado

  1. Alberto Sánchez Rojo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Participación educativa

ISSN: 1866-5097

Year of publication: 2022

Issue Title: Más allá del aprendizaje formal

Volume: 9

Issue: 12

Pages: 105-116

Type: Article

Abstract

In our current hyperconnected world, unlike what happened in the previous analog world, children and young people develop their most personal identity, mainly in the public sphere and not in the private one. Cyberspace is where they use to live their lives. However, cyberspace is not a simple means, but rather involves a set of intrinsic ends which are important to be known and highlighted, since they facilitate the emergence of socially and personally harmful behaviors. This article tries to show that, in order to confront these behaviors, it is important to recover an education in and for privacy. For that we first define, on the one hand, what privacy is, as it has been understood since the beginning of Modernity; and, on the other hand, we note why its creation and protection was always considered educationally important. Second, we analyze to what extent nowadays our world makes it difficult for the previously described privacy model to be experienced. Third and last, we establish, as a conclusion, the importance of helping current generations of children and young people to create, live and protect their privacy in a different way.

Bibliographic References

  • Arendt, H. (2006). Los orígenes del totalitarismo. Alianza Editorial.
  • Augé, M. (1993). Los «no lugares». Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa.
  • Barasch, A. (2020). The consequences of sharing. Current Opinion in Psychology, 31, pp. 61-66.
  • Barnes, S. B. (2006). A privacy paradox: Social networking in the United States. First Monday, 11(9). https://doi.org/10.5210/fm.v11i9.1394
  • Baum, S. S. y Critcher, C. R. (2020). The costs of not disclosing. Current Opinion in Psychology, 31, pp. 72-75.
  • Béjar, H. (1988). El ámbito íntimo. Privacidad, individualismo y modernidad. Alianza Editorial.
  • Blázquez, A. (1997). «secreto», «sēcrētus» y «secerno » y «cerno». En Diccionario latino-español (KZ). Ramón Sopena Editorial.
  • Blythe, R. (1989). The Pleasures of Diaries: Four Centuries of Private Writing. Pantheon.
  • Brough, A. R. y Martín, K. D. (2020). Critical roles of knowledge and motivation in privacy research. Current Opinion in Psychology, 31, pp. 11-15.
  • Corral, H. (2000). Configuración jurídica del derecho a la privacidad I: origen, desarrollo y fundamentos. Revista Chilena de Derecho, 27(1), pp. 51-79.
  • Descartes, R. (2012). Discurso del Método / Meditaciones Metafísicas. Austral.
  • Echeverría, M. (2004). La acedia y el bien del hombre en Santo Tomás. E-Aquinas, Época I, 2(1), 13-34. https://docplayer.es/15481268-Revista-electronicamensual- del-instituto-universitario-virtual-santo-tomase- aquinas-ano-2-enero-2004-issn-1695-6362.html
  • Elias, A. S. y Gill, R. (2018). Beauty surveillance: The digital self-monitoring cultures of neoliberalism. European Journal of Cultural Studies, 21(1), pp. 59-77.
  • Fast, N. J. y Jago, A. S. (2020). Privacy matters... or does it? Algorithms, rationalization, and the erosion of concern for privacy. Current Opinion in Psychology, 31, pp. 44-48.
  • Floridi, l. (2015). The Onlife Manifesto. Being Human in an Hyperconnected Era. Springer.
  • Forbes, C. (2017). Authentic friendship in the age of social media. Pacífica, 29(2), pp. 161-174.
  • García del Dujo, A., Vlieghe, J., Muñoz Rodríguez, J. M. y Martín Lucas, J. (2021). Pensar la (teoría de la) educación, desde la tecnología de nuestro tiempo. Teoría de la Educación, 33(2), pp. 5-26.
  • García Morente, M. (2011). Ensayo sobre la vida privada. Encuentro.
  • Grois, B. (2014). Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Caja Negra.
  • Hauser, M. (2015). The colonization and decolonization of time. Philosophy Study, 5(6), pp. 287–291.
  • Hodgson, N., Vlieghe, J. y Zamojski, P. (2020). Manifiesto por una pedagogía post-crítica. Teoría de la Educación, 32(2), pp. 7-11.
  • Jover, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Herder.
  • Kundera, M. (2012). La identidad. Alianza Editorial.
  • Meirieu, P. (2022). El futuro de la pedagogía. Teoría de la Educación, 34(1), pp. 69-81.
  • Nietzsche, F. (1999). Schopenhauer como educador: tercera consideración intempestiva. Valdemar.
  • Nietzsche, F. (2003). La gaya ciencia. El barquero.
  • Ortega y Gasset, J. (1997). La rebelión de las masas. Espasa Calpe.
  • Pascal, B. (1998). Pensamientos. Cátedra.
  • Pearce, S. (1995). On Collecting: An Investigation into Collecting in the European Tradition. Routledge.
  • Pérez Guerrero, J. (2020). La influencia pedagógica de la amistad en la educación del interés. Estudios sobre Educación, 39, pp. 297-315.
  • Perrot, M. (2011). Historia de las alcobas. Siruela
  • Ramos-Soler, i., López-Sánchez, C. y Torrecillaslacave, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, XXVI(56), pp. 71-85.
  • Reid, J. (2017). Get Out of My Room! A History of Teen Bedrooms in America. University of Chicago Press.
  • Reig, D. (2012). Socionomía. ¿Vas a perderte la revolución social? Deusto.
  • Rybczynsky, W. (2006). La casa. Historia de una idea. Nerea.
  • Sánchez Rojo, A. (2019). The Formative Value of a Room of One's Own and its Use in a Hyperconnected World. Journal of Philosophy of Education, 53(1), pp. 48-60.
  • Sánchez Rojo, A. y Martín Lucas, J. (2021). Educación y TIC: entre medios y fines. Una reflexión postcrítica. Educação & Sociedade, 46, pp. 1-14.
  • Sánchez Rojo, A., García del Dujo, A., Muñoz Rodríguez, J. M. y Dacosta, A. (2022). Grammars of «Onlife» Identities: Educational Re-significations. Studies in Philosophy and Education 41(1), pp. 3-19.
  • Sánchez Rojo, A. (2021). The Challenge of Developing One’s Own Identity in ICT Contexts: The Apparent Need to Share Everything. En muñoz rodríguez, j. m. (ed.) Identity in a Hyperconnected Society: Risks and Educative Proposals (pp. 33-48). Springer.
  • Sánchez Rojo, A. (2022). Waiting before hoping: An educational approach to the experience of waiting. Educational Philosophy and Theory, 54(1), pp. 71-80.
  • Schlosser, A. E. (2020). Self-disclosure versus selfpresentation on social media. Current Opinion in Psychology, 31, pp. 1-6.
  • Sebastián Yarza, F. (1988). «κρινω». En Diccionario griego-español. Ramón Sopena Editorial.
  • Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Península.
  • Simmel, G. (1986). Sociología 1. Estudios sobre las formas de socialización. Alianza Editorial.
  • Svendsen, l. (2006). Filosofía del tedio. Tusquets.
  • Turkle S. (2011). Alone together: why we expect more from technology and less from each other. Basic Books.
  • Turkle S. (2015). Reclaiming conversation: the power of talk in a digital age. Penguin Group.
  • Uski, S. y Lampinen, A. (2014). Social norms and selfpresentation on social network sites: Profile work in action. New Media & Society, 18(3), pp. 447-464.
  • Van Manen, M. y Levering, B. (1999). Los secretos de la infancia. Intimidad, privacidad e identidad. Paidós.
  • Vansieleghem, N., Vlieghe, J. y Zahn, M. (2019). Education in the Age of the Screen: Possibilities and Transformations in Technology. Routledge.
  • Vitak, J. (2012). The Impact of Context Collapse and Privacy on Social Network Site Disclosures. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56(4), pp. 451-470.
  • Waldman, A. R. (2020). Cognitive biases, dark patterns, and the 'privacy paradox'. Current Opinion in Psycology, 31, pp. 105-109.
  • Woolf, V. (1980). Una habitación propia. Seix Barral.
  • Yau J. C. y Reich S. M. (2019) «It´s Just a Lot of Work»: Adolescents´Self-Presentation Norms and Practices on Facebook and Instragram. Journal of reseach on Adolescence, 29(1), pp. 196-209.