La verdad sigue siendo muy importante, también en la Universidad

  1. Barrio Maestre, José María 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid. España
Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2022

Issue Title: La Universidad en problemas

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 63-85

Type: Article

DOI: 10.14201/TERI.27524 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

This writing tries to show some toxic elements of the socio-cultural atmosphere that negatively influence the work of the University, and that result in losing the reference of the value that the truth has for the human being. In general, relativism configures an uneducational environment, for reasons that are pointed out in the writing. Mainly because it contributes to a representation that discourages rational discussion, which is precisely one of the main tasks for which the University was founded, along the path of the Academy that Plato founded in Athens, and in whose trace some of the most relevant developments in Western culture. Unfortunately, many university students in the first world have become familiar only with a technocratic use of reason, but not with the idea that it can serve to make our way, perhaps laboriously, in the search for truth and good (theoretical use and I practice). Here we examine some approaches that in the European thought of modernity have cooperated in assembling that toxic atmosphere, as well as other elements that currently operate in the dominant collective imagination. The purpose of the paper is to point out what seems to me to be the most urgent task that the University has right now: to contribute to an authentic culture of rational dialogue.

Bibliographic References

  • Arana, J. (2021). Lectio ultima. Universidad de Sevilla.
  • Barrio, J. M.ª (2011). La gran dictadura. Anatomía del relativismo. Rialp.
  • Barrio, J. M.ª (2015). La Universidad en la encrucijada. En F. Gil Cantero, y D. Reyero García (Eds.), Educar en la Universidad de hoy (pp. 13-33). Encuentro.
  • Barrio, J. M.ª (2016). Filosofía y dimensión sapiencial del trabajo universitario. La cuestión de la interdisciplinariedad. Teseopress. https://www.editorialteseo.com/archivos/14379/filosofia-y-dimension-sapiencial-del-trabajo-universitario/
  • Barrio, J. M.ª (2017). La Filosofía en la Universidad. Un intento de justificación, Cuadernos de pensamiento. 30, 61-72.
  • Barrio, J. M.ª (2018). El papel de la verdad en política. Elementos para una filosofía social. Teseopress https://www.teseopress.com/verdadypolitica/
  • Barrio, J. M.ª (2019). Europa, en reinicio. Teseopress. https://www.teseopress.com/europaenreinicio/
  • Barrio, J. M.ª (2020). El desafío de la formación intelectual. Teseopress. https://www.teseopress.com/europaenreinicio/
  • Barrio, J. M.ª (2021). Introducción a una teoría de la cultura. Teseopress. https://www.teseopress.com/teoriacultura/
  • Bellamy, F.-X. (2018). Los desheredados. ¿Por qué es urgente transmitir la cultura? Encuentro.
  • Bellamy, F.-X. (2021). Crisis de la transmisión y fiebre de la innovación, Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 169-178. https://doi.org/10.14201/teri.25407
  • Dalrymple, Th. (2010). Sentimentalismo tóxico. Cómo el culto a la emoción pública está corroyendo nuestra sociedad. Alianza.
  • Deresiewicz, W. (2019). El rebaño excelente. Cómo superar las carencias de la educación universitaria de élite. Rialp.
  • Derrick, Ch. (2011). Huid del escepticismo. Una educación liberal como si la verdad contara para algo. Encuentro. 2ª ed.
  • Habermas, J. (1985). Moral und Sittlichkeit. Hegels Kantkritik im Lichte der Diskursethik, Merkur, 442. https://www.merkur-zeitschrift.de/juergen-habermas-moral-und-sittlichkeit/
  • Inciarte, F. (2001). Breve teoría de la España moderna. Eunsa.
  • Lévy-Bruhl, L. (2003). El alma primitiva. Península.
  • Lewis, C. S. (1990). La abolición del hombre. Encuentro.
  • Luri, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Ariel.
  • Luri, G. (2021). La mermelada sentimental. Encuentro.
  • Llano, A. (2012). Caminos de la Filosofía. Eunsa. 2ª ed.
  • Millán-Puelles, A. (2016). El interés por la verdad (1997). En Obras completas. Tomo X. Rialp.
  • Millán-Puelles, A. (2018). El ideal universitario (1999). En Obras completas. Tomo XII. Rialp.
  • Nietzsche, F. (2012). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral y otros fragmentos de filosofía del conocimiento. Tecnos.
  • Reyero, D., y Gil, F. (2019). La educación que limita es la que libera. Revista Española de Pedagogía, 77(273), 213-228. https://doi.org/10.22550/REP77-2-2019-01
  • Senior, J. (2017). La restauración de la cultura cristiana. Homo Legens.
  • Thomas, H. (2004). Sociedad burguesa del trabajo o sociedad postindustrial del tiempo libre. La alienación es la pérdida de la fiesta. En J. Borobia, M. Lluch, J. I. Murillo, y E. Terrasa (Eds.), Trabajo y espíritu (pp. 405-423). Eunsa. https://cedejbiblioteca.unav.edu/web/centro-de-estudios-josemaria-escriva/biblioteca-virtual/details.vm?p=1&p=0000000072&view=global&lang=es&s=84