Reconstructing social networks through Palaeolithic art: graphic interactions in the Later Magdalenian.

  1. Marcos García-Díez
  2. Blanca Ochoa
  3. Irene Vigiola-Toña
  4. Daniel Garrido Pimentel
  5. Adolfo Rodríguez-Asensio
Revue:
Takurunna: Anuario de Estudios sobre Ronda y La Serranía
  1. Ramos Muñoz, José (ed. lit.)
  2. Martínez Enamorado, Virgilio (ed. lit.)
  3. Siles Guerrero, Francisco (ed. lit.)

ISSN: 2253-6191

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Pedro Cantalejo Duarte

Número: 10-11

Pages: 367-386

Type: Article

D'autres publications dans: Takurunna: Anuario de Estudios sobre Ronda y La Serranía

Références bibliographiques

  • ALCALDE DEL RÍO, H., 1908. Las pinturas y grabados de las cavernas prehistóricas de la Provincia de Santander. Altamira, Covalanas, Hornos de la Peña y El Castillo, Santander, Blanchard y Arce.
  • ALCALDE DEL RÍO, H., BREUIL, H. y SIERRA, L., Les cavernes de la Région Cantabrique (Espagne), Mónaco, Chéne, 1911.
  • ALCOLEA, J. y BALBÍN, R. de, “C14 et style. La chronologie de l’art parietal a l’heure actuelle”, L’Anthropologie, 111(4), 2007, pp. 453-466.
  • ALTEIRAC, A. y VIALOU, D., “Grotte du Mas d’Azil” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 389-394.
  • ALTUNA, J.y APELLANIZ, J. M., Las figuras rupestres paleolíticas de la cueva de Ekain (Deva), San Sebastián, Munibe 30, Sociedad de Ciencias Aranzadi, 1978.
  • ÁLVAREZ-ALONSO, D., “The Cantabrian Magdalenian. Lateglacial chronology in northern Iberian peninsula”, Portugalia, XXVII-XXVIII, 2006-2007, pp. 5-18.
  • ARIAS, P. y ONTAÑÓN, R., La materia del lenguaje prehistórico. El arte mueble paleolítico de Cantabria en su contexto, Santander, PubliCan, 2005.
  • AUJOULAT N., “Grotte de la Mairie” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 232-235.
  • AUJOULAT, N. y GENESTE, J. M., “ Grotte de La Mouthe” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 144-147.
  • BAHN, P., “Inter-site and inter-regional links during the Upper Paleolithic: the Pyrenean evidence”, Oxford Journal of Archaeology, 1(2), 1982, pp. 247-268.
  • BALBÍN, R. de y GONZÁLEZ SAINZ, C., “Nuevas investigaciones en la cueva de La Pasiega (Puente Viesgo, Cantabria)”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LIX, 1993, pp. 9-38.
  • BALBÍN, R. de, ALCOLEA, J. J. y GONZÁLEZ, M.A., “El macizo de Ardines, un lugar mayor del arte paleolítico europeo” en BALBÍN, R. de y BUENO, P. (eds.), El Arte Prehistórico desde los inicios del s. xxi, Ribadesella, Asociación Cultural de Amigos de Ribadesella, 2003. pp. 91-152.
  • BARANDIARÁN, I., Arte mueble del Paleolítico cantábrico, Zaragoza, Monografías Arqueológicas 14, Universidad de Zaragoza, 1972.
  • BARANDIARÁN, I., “Constantes y variabilidad del arte portátil magdaleniense en la vertiente cantábrica”, Veleia, 5, 1988, pp. 45-60.
  • BARRIÈRE, C., L´art parietal de Rouffignac, Paris, Picard, 1982.
  • BARRIÈRE, C., L’art parietal du Ker de Massat, Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1990.
  • BARRIÈRE, C., L’art pariétal des grottes des Combarelles, Paris, Paleo hors serie 1, 1997.
  • BARTON, C., CLARK, G.A. y COHEN, A.E., “Art as Information: Explaining Upper Palaeolithic Art in Western Europe”, World Archaeology, 26(2), 1994, pp. 185-207.
  • BÉGOUËN, R., FRITZ, C., TOSELLO, G., CLOTTES, J., PASTOORS, A. y FAIST, F., Le sanctuaire secret des Bisons. Il y a 14 000 ans, dans la caverne du Tuc d’Audoubert, Paris, Somogy éditions d’Art and Association Louis Bégouën, 2009.
  • BÉGOUËN, R., CLOTTES, J., FERUGLIO, V. y PASTOORS, A., La caverne des Trois-Frères. Anthologie d’un exceptionnel sactuaire préhistorique, Paris, Somogy éditions d’Art and Association Louis Bégouën, 2014.
  • BELTRÁN, A., ROBERT, R. y VEZIAN, J., La cueva de Le Portel, Zaragoza, Monografías Arqueológicas 1, Universidad de Zaragoza, 1966.
  • BELTRÁN, A., GAILLI, R. y GAILLI, R., La cueva de Bedeilhac. Zaragoza, Monografías Arqueológicas 2, Universidad de Zaragoza, 1967.
  • BERENGUER, M., El arte parietal prehistórico de la cueva de Llonín, Oviedo, Instituto de Estudios Asturianos, 1979.
  • BÉTIRAC, B., “L’abri Montastruc à Bruniquel (Tarn-et-Garonne)”, L’Anthropologie 56, 1952, pp. 213-231.
  • BINFORD, L.R., “Willow smoke and dogs’ tails: hunter-gatherer settlement systems and archaeological site formation”, American Antiquity, 45(1), 1980, pp. 4-20.
  • BREUIL, H., OBERMAIER, H. y ALCALDE DEL RÍO, H., La Pasiega à PuenteViesgo (Santander, Espagne), Paris, Institut de Paléonthologie Humaine, Fondation Albert 1er Prince de Mónaco, 1913.
  • CAPITÁN, L., BREUIL, H. y PEYRONY, D., La caverne de Font-de-Gaume, Mónaco, Imprimerie de Mónaco, 1910.
  • CHOLLOT, A., Musée des Antiquités Nationales. Collection Piette. Art mobilier préhistorique, Paris, Musées Nationaux, 1984.
  • CLARK, G. A., BARTON, C.M. y COHEN, A., “Explaining art in the FrancoCantabrian refugium: an information exchange model” en Meyer, D.A., Dawson, P. C. y Hanna, D. T. (eds.), Debating Complexity, Proceedings of the 26th Annual Chacmool Conference, the Archaeological Association of the University of Calgary, Canada, 1996, pp. 241-253.
  • CLOT, A. y OMNÈS, J,. “Premiers datages radiocarbone du Magdalénien des Hautes-Pyrénées”, Bulletin Société Préhistorique Française, 76, 1978, pp. 10-19.
  • CLOTTES, J., Les cavernes de Niaux. Art préhistorique en Ariège, Paris, Errance, 2010.
  • CLOTTES, J. y ROUZAUD, F., “Grotte des Églises” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 428-432.
  • CLOTTES, J., ROUZAUD, F., y WAHL, L., “Grotte de Fontanet” en LeroiGourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 433-437.
  • COMBIER, J., “Grotte d’Ebbou” en LEROI-GOURHAN, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 608-616.
  • CONKEY, M., “The Identification of Prehistoric Hunter-Gatherer Aggregation Sites: The Case of Altamira”, Current Anthropology, 21(5), 1980, pp. 609-630.
  • CONKEY, M., “L’art mobilier et l’établissement de géographies socials”, Colloque International d’Art Mobilier Paléolithique, Foix, 1987, pp. 293-295.
  • CORCHÓN, M.ª S., La Cueva de Las Caldas (San Juan de Priorio, Oviedo), Excavaciones Arqueológicas en España 116, Madrid, CSIC, 1981.
  • CORCHÓN, M.ª S., El arte mueble paleolítico cantábrico. Contexto y análisis interno, Centro de Investigación y Museo de Altamira, Madrid, Monografías 16, Ministerio de Cultura, 1986.
  • CORCHÓN, Mª.S., “La cueva de Las Caldas (Priorio, Oviedo). II. Investigaciones efectuadas entre 1987 y 1990” en Excavaciones Arqueológicas en Asturias 1987- 90, Oviedo, Principado de Asturias, 1992, pp. 33-47.
  • CORCHÓN, Mª.S., GÁRATE, D., GONZÁLEZ-AGUILERA, D., MUÑOZNIETO, A. L., GÓMEZ-LAHOZ, J. y SABAS, J., “Nouveaux regards sur la Grotte de La Peña (San Román de Candamo, Asturies, Espagne)”, L’Anthropologie, 115 (3-4), 2011, pp. 384-424.
  • DAVID, B. y COLE, N., “Rock art and inter-regional interaction in northeastern Australian prehistory”, Antiquity 64, 1990, pp. 788-806.
  • DAYSON-HUDSON, R. y SMITH, E.A., “Human territoriality: an ecological reassessment”, American Anthropologist, 80(1), 1978, pp. 21-41.
  • FITZHUGH, B., PHILLIPS, S.C. y GJESFJELD, E., “Modeling variability in hunter-gatherer information networks: an archaeological case study from the Kuril Islands” en WHALLON, R., LOVIS, W. y HITCHCOCK, R., (eds.), Information and its role in hunter-gatherer band adaptations, Los Angeles, UCLA Cotson Institute for Archaeology, 2011, pp. 85-111.
  • FORTEA PÉREZ, F. J., “Trente-neuf dates C14-SMA pour l’art pariétal paléolithique des Asturies”, Bulletin de la Societé Préhistorique Ariège-Pyrénées, LVII, 2002, pp. 7-28.
  • FORTEA, J., RASILLA, M. y RODRÍGUEZ OTERO, V., “La cueva de Llonín (Llonín, Peñamellera Alta). Campañas de 1987 a 1990” en Excavaciones Arqueológicas en Asturias 1987-1990, Oviedo, Principado de Asturias, 1991, pp. 9-18.
  • FORTEA, J., FRITZ, C., GARCIA, M., SANCHIDRIÁN, J. L., SAUVET, G. y TOSELLO, G., “L´art pariétal paléolithique à l´épreuve du style et du carbone-14” en La Spiritualité. ERAUL 106, Liège, Université de Liège, 2004, pp. 163-174.
  • FORTEA, J., RASILLA, M. y RODRÍGUEZ-OTERO, V., “L’ art pariétal et la séquence archéologique paléolithique de la grotte de Llonín (Peñamellera Alta, Asturies, Espagne)”, Préhistoire, Art et Sociétés, 59, 2004, pp. 7-30.
  • FRANKLIN, N., “Research with style: a case study from Australian Rock art” en SHENNAN, S.J. (ed.), Archaeological approaches to cultural identity, London, Unwin Hyman, 1989, pp. 278-290.
  • FRITZ C., TOSELLO G. y SAUVET G., “Groupes ethniques, territoires, échanges: la «notion de frontière» dans l’art magdalénien” en Cazals, N., González Urquijo, J. E. y Terradas, T. (eds.), Frontières naturelles et frontières culturelles dans les Pyrénées Préhistoriques, Santander, Universidad de Cantabria, 2007, pp. 165-181.
  • FRITZ, C., La gravure dans l´art mobilier magdalénien. Du geste à la représentation, Paris, Maison des Sciences de l´Homme, 1999.
  • FRITZ, C. y TOSELLO, G., “Nouveau regard sur la grotte ornée de Marsoulas”, Bulletin de la Société Préhistorique Ariège-Pyrénées, LIV, 1999, pp. 83-116.
  • FRITZ, C. y TOSELLO, G., “La grotte de Marsoulas: Grands bisons et petits humains”, Les Dossiers d’Archéologie, 324, 2007, pp. 20-29.
  • FRITZ, C., y TOSELLO, G., Marsoulas. La grotte oublié, Paris, Errance, 2010.
  • GAMBLE, C., “Interaction and alliance in Palaeolithic society”, Man 17, 1982, pp. 92-107.
  • GARATE, D. y BOURRILLON, R., “La grotte ornée d’Etxeberri (Camou-Cihige, Pyrénées-Atlantiques): un art audacieux”, L’Art pleistocene dans le Monde, Actes du Congrès IFRAO (version DVD), 2012.
  • GARATE, D., RÍOS-GARAIZAR, J. y RUIZ-REDONDO, A., “El arte parietal paleolítico de la cueva de Lumentxa (Lekeitio, Bizkaia)”, Kobie, 32, 2013a, pp. 5-28.
  • GARATE, D., RIVERO, O., BOURRILLON, R. y PÉTILLON, J. M., “L’art pariétal de la grotte Tastet (Sainte-Colome, Pyrénées-Atlantiques, France): au carrefour des traditions artistiques tardiglaciaires”, Paleo, 24, 2013b, pp. 103-120.
  • GÁRATE. D., RÍOS, J., RIVERO, O. Y UGARTE, F., “Trois nouvelles grottes décorées à Aitzbitarte (Pays Basque)”, INORA, 75, 2016, pp. 1-5.
  • GARCÍA-DIEZ, M., “Reflexiones en torno a la diversidad gráfica paleolítica”, Krei, 4, 1999, pp. 29-47.
  • GARCÍA-DIEZ, M., Comportamiento gráfico durante el Paleolítico superior en el Alto Asón: análisis de los dispositivos iconográficos rupestres, PhD, Vitoria, University of the Basque Country /UPV-EHU), 2002.
  • GARCÍA-DIEZ, M., OCHOA, B. y RODRIGUEZ-ASENSIO, J. A., (eds.), Arte rupestre paleolítico en la cueva de La Covaciella, Oviedo, Principado de Asturias, 2015.
  • GONZÁLEZ MORALES, M. y GONZÁLEZ-SAINZ, C., “Nuevos grabados parietales en la Cueva de Las Aguas (Novales, Cantabria)”, Cesaraugusta, 61-62, 1985, pp. 57-66.
  • GONZÁLEZ-PUMARIEGA, M., La cueva de El Pindal. 1911-2011. Estudio de su arte rupestre cien años después de Les cavernes de la région cantabrique, Pola de Siero, Mensula Ediciones, 2011.
  • GONZÁLEZ SAINZ, C., “13.000-11.000 BP. El final de la época Magdaleniense en la región cantábrica”, en AA. VV., El final del Paleolítico cantábrico. Transformaciones ambientales y culturales durante el Tardiglacial y comienzos del Holoceno en la Región Cantábrica, A. Moure y C. González Sainz (eds.), Santander, Universidad de Cantabria, 1995, pp. 159-197.
  • GONZÁLEZ SAINZ, C., “El conjunto parietal paleolítico de la Galería inferior de La Garma (Cantabria). Avance a su organización interna” en Balbín, R. de y Bueno, P. (eds.), El Arte Prehistórico desde los inicios del s. xxi, Ribadesella, Asociación Cultural de Amigos de Ribadesella, 2003, pp. 201-222.
  • GONZÁLEZ SAINZ, C., “Actividad gráfica magdaleniense en la región cantábrica. Datación y modificaciones iconográficas” en Bicho, N. F. (ed.), O Paleolítico, Actas do IV Congresso de Arqueología Peninsular, Faro, 2005, pp. 157-181.
  • GONZÁLEZ SAINZ, C. y RUIZ, R., Una nueva visita a Santimamiñe. Precisiones en el conocimiento del conjunto parietal paleolítico, Kobie anejo 11, Bilbao, Diputación Foral de Bizkaia, 2010.
  • GONZÁLEZ SAINZ, C., CACHO, R. y ALTUNA, J., “Una nueva representación de bisonte en la cueva de Ekain (País Vasco)”, Munibe, 51, 1999, pp. 153-159.
  • GORROTXATEGI, X., Arte paleolítico parietal de Bizkaia, Kobie anejo 2, Bilbao. Diputación Foral de Bizkaia, 2000.
  • GRAVEL-MIGUEL, C., “Using Species Distribution Modeling to contextualize Lower Magdalenian social networks visible through portable art stylistic similarities in the Cantabrian region (Spain)”. Quaternary International 412 (A-15), 2016, pp. 112-123
  • GROVE, M., “Hunter-gatherer movement patterns: Causes and constraints”, Journal of Anthropological Archaeology, 28, 2009, pp. 222-233.
  • JAUZE, B. y SAUVET, G., “Art mobilier magdalénien de la grotte de Bédeilhac (Ariège), fouilles Jauze-Mandement”, Prehistoire Ariegeoise, XLVI, 1991, pp. 19-57.
  • JORDÁ, F. y BERENGUER, M., “La cueva de El Pindal (Asturias). Nuevas aportaciones”, Boletín del Instituto de Estudios Asturianos, XXIII, 1954, pp. 337-377.
  • KELLY, R.L., The Foraging Spectrum, Diversity in Hunter-Gatherer Lifeways, New York, Percheron Press, 1995.
  • LAPLACE, G. y LARRIBAU, J.D., “Grotte Oxocelhaya-Hariztoya (Saint-Martin d’Arberoue, Pyrenées Atlantiques)” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 283-286.
  • LARRIBAU, J. D. y PRUDHOMME, S., “ Grotte d’Erberua (Isturitz, Aquitaine, Pyrenées Atlantiques)” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 275-279.
  • LAYTON, R., “Figure, motif and symbol in the hunter-gatherer rock art of Europe and Australia” en Bahn, P. y Rosenfeld, A., (eds.), Rock Art and Prehistory, Oxford, Oxbow, 1991, pp. 23-38.
  • LEROI-GOURHAN, A., “Chronologie de l’art paléolithique”, Atti del 6º Congresso internazionale di Scienze Preistoriche e Protoistoriche, Roma, De Luca, 1966, pp. 341-355.
  • LORBLANCHET, M., La grotte ornée de Pergouset (Saint-Géry, Lot), Documents d´Archéologie Française 85, Paris, Maison des Sciences de l´Homme, 2001.
  • LORBLANCHET, M., L’Art Pariétal: grottes Ornées du Quercy, Rouergue, Lot, 2010.
  • MONS, L., “Les figurations de bisons dans l’art mobilier de la grotte d’Isturitz (Pyrénées-Atlantiques). Les particularismes techniques et stylistiques éclairent-ils les processus créatifs?”, Antiquités Nationales, 18-19, 1986-1987, pp. 91-99.
  • MONTES, R., MUÑOZ-FERNÁNDEZ, E. y MORLOTE, J. M., “La cueva de Los Moros de San Vitores (Medio Cudeyo). Una nueva estación de arte rupestre paleolítico”, Trabajos de Prehistoria, 58 (2), 2001, pp. 129-142.
  • MONTES, R., MUÑOZ, E. y MORLOTE, J. M., Cueva Urdiales (Castro Urdiales, Cantabria). Estudio geo-arqueológico y arte rupestre paleolítico, Santander, Ayuntamiento de Castro Urdiales, 2005.
  • MOURE ROMANILLO, A., “Arte paleolítico y geografías sociales. Asentamiento, movilidad y agregación en el final del Paleolítico cantábrico”, Complutum, 5, 1994, pp. 313-342.
  • MOURE, A. y GIL-ÁLVAREZ, G., “Noticia preliminar sobre los nuevos yacimientos de arte rupestre descubiertos en Peñamellera Alta (Asturias)”, Trabajos de Prehistoria, 29, 1974, pp. 245-254.
  • MOURE, A., GONZÁLEZ SAINZ, C., BERNALDO DE QUIRÓS, F. y CABRERA VALDÉS, V., “Dataciones absolutas de pigmentos en cuevas cantábricas: Altamira, El Castillo, Chimeneas y Las Monedas”, en AA. VV., El «Hombre fósil» 80 años después, A. Moure (ed.), Santander, Universidad de Cantabria,1996, pp. 295-324.
  • MOURE, A. y GONZALEZ SAINZ, C., “Cronología del Arte Paleolítico cantábrico: últimas aportaciones y estado actual de la cuestión” en AA. VV., Actas do 3.º Congresso de Arqueologia Peninsular, Vila Real 1999, vol. ii, Paleolítico da Península Ibérica, Porto, ADECAP, 2000, pp. 461-473.
  • OCHOA, B., GARCÍA-DÍEZ, M., DOMINGO, I. y MARTINS, A. “Dating Iberian prehistoric art: methods, sampling, data, limits and interpretations”. Quaternary International, 572, 2020, pp. 88-105.
  • OMNES, J., “Le sanctuaire magdalénien de la grotte de Labastide”, Munibe 36, 1984, pp. 19-26.
  • PAILLET, P., Le bison dans les arts magdaléniens du Périgord, XXIIIe supplément à Gallia Préhistoire, Paris, CNRS, 1999.
  • PETERSON, N., “Hunter-Gatherer Territoriality. The Perspective from Australia”, American Anthropologist, 77, 1975, pp. 53-68.
  • PIETTE, E., “Notes pour servir à l’histoire de l’art primitive”, L’Anthropologie, 5, 1894, pp. 129-146.
  • RIVENQ, C., “Grotte de Ganties-Montespan” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 438-445.
  • RIVERO, O., Art mobilier des chasseurs magdaléniens à la façade atlantique. ERAUL 146, Liège, 2015.
  • ROUSSOT, A., “Grotte de Bernifal. L’art des caverns” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 170-174.
  • RUIZ-REDONDO, A., Entre el Cantábrico y los Pirineos: el conjunto de Altxerri en el contexto de la actividad gráfica magdaleniense, Santander, Nadir, 2014.
  • SAINT-MATHURIN, S., “L’Abri du Roc aux Sorciers” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 583-587.
  • SAINT-PÉRIER, R. de, La grotte d’Isturitz. I. Le Magdalénien de la Salle de SaintMartin, Archives de l’Institut de Paléontologie Humaine mémoire 7, Paris, Masson et Cie, 1930.
  • SAINT-PÉRIER, R. de, La grotte d’Isturitz. II. Le Magdalénien de la Grande Salle, Archives de l’Institut de Paléontologie Humaine mémoire 17, Paris, Masson et Cie, 1936.
  • SAINT-PÉRIER, R. de, “Nouvelles baguettes sculptées des Pyrénées” en Mélanges de Préhistoire et d’Anthropologie offerts par ses collègues, amis et disciples au Professeur Comte H. Bégouën, Toulouse, Éditions du Museum, 1939, pp. 263-269.
  • SAUVET, G., FORTEA, J., FRITZ, C. y TOSELLO, G., “Echanges culturels entre groupes humains paléolithiques entre 20.000 et 12.000 BP”, Préhistoire, Art et Sociétés, LXIII, 2008, pp. 73-92.
  • SERONIE-VIVIEN, M. R., “Grotte de Sinhikole-ko-karbia” en Leroi-Gourhan, A. (ed.), L’art des cavernes. Atlas des grottes orneés paleolithiques françaises, Paris, Imp. Nationale, 1984, pp. 272-274.
  • SIEVEKING, A., “La significación de las distribuciones en el arte paleolítico”, Trabajos de Prehistoria 35, 1978, pp. 61-80.
  • SIEVEKING, A., A catalogue of Palaeolithic art in the British Museum, Cambridge. University Press, 1987.
  • SIEVEKING A., “Groupes locaux et contacts à grand distance dans l’art paléolithique” Préhistoire, Arts et Sociétés, LVIII, 2003, pp. 5-97.
  • STRAUS, L.G., “After the deep freeze: confronting Magdalenian realities in Cantabrian Spain and beyond”, Journal of Archaeological Method and Theory, 20, 2013, pp. 236-255.
  • TOSELLO, G., Pierres gravées du Périgord magdalénien. Art, symboles, territoires, XXXVIe supplément à Gallia Préhistoire, Paris, CNRS, 2003.
  • VALLADAS, H., CACHIER, H., MAURICE, P., BERNALDO DE QUIRÓS, F., CABRERA, V., UZQUIANO, P., y ARNOLD, M., «Direct radiocarbon dates for prehistoric paintings at the Altamira, El Castillo and Niaux caves», Nature, 357, 1992, pp. 68-70.
  • VIALOU, D., L’art des grottes en Ariège magdalénienne, XXIIe supplement Gallia Préhistoire, Paris, CNRS, 1986.
  • VV. AA., L’art des cavernes. Atlas des grottes ornées paléolithiques, françaises. Paris, Ministère de la Culture, 1984.
  • VV. AA., L’art préhistorique des Pyrénées, Paris, Musées Nationaux, 1996.
  • WHALLON, R., “Social networks and information: non-“utilitarian” mobility among hunter-gatherers”, Journal of Anthropological Archaeology, 25, 2006, pp. 259-270.
  • WIESSNER, P., 1982. “Risk, reciprocity and social influences on! Kung San economics” en LEACOCK, E. y LEE, R. (eds.), Politics and History in Band Societies, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 61-84.
  • WOBST, H. M., “Boundary conditions for Palaeolithic social systems”, American Antiquity, 39(2), 1974, pp. 147-78.
  • WOBST, H. M., “Locational relationships in Palaeolithic society”, Journal of Human Evolution, 5, 1976, pp. 49-58.