Sobreexposición e hipersexualización para vender máspercepciones y actitudes sociales sobre las preadolescentes en comunicaciones comerciales

  1. Carmen Llovet-Rodríguez 1
  2. María-José Narros-González 2
  3. Mónica Díaz-Bustamante-Ventisca 2
  4. José A. Ruiz-San Román 2
  1. 1 Universidad Antonio de Nebrija (España)
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2022

Issue: 80

Type: Article

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

Introduction. Pre-adolescents access influencers who use the public display of their body image as a form of sale. Tweens can imitate these patterns in their identity and socialization processes. The aim of this paper is to analyze the perceptions of Spanish society about pre-adolescents (adolescent girls under 13 years of age) and their attitudes regarding their representation in advertising and commercial communications to verify if this representation harms them and makes them more vulnerable in society. Methodology. A telephone survey has been carried out in 346 households throughout Spain with representatives between 18 and 65 years of age. Results. In 8 out of 10 households, it is perceived that pre-adolescents easily overexpose their image (78.7 %), give greater value to their physical appearance than to other aspects (78.8 %), and assume adult patterns of behavior (77.7 %). Regarding their representation in commercial communications, advertising is said to show an image of them much older than they are (86.4 %), idealized (84.8 %) and hypersexualized with the aim of selling more (83.1 %), and that the styles are not in accordance with the age of the preadolescents (73.7 %). Conclusions. There is a social perception of violation of the image of preadolescents, which can be explained and predicted according to the sex and age of the individuals and their attitudes towards adult, hypersexualized and idealized representation and towards the generalized acceptance of these images of minors in commercial communications. To foster greater social inclusion, the responsible contribution of influencers and the critical attitude of minors and parents towards the images that become a trend are required

Bibliographic References

  • Ads of brands (1 de mayo de 2017). Movistar: Love story. YouTube. https://bit.ly/3fqxtRo
  • Agustina, J.R. (2010). ¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil? Respuestas legales e
  • hipótesis criminológicas ante el Sexting. Revista electrónica de ciencia penal y criminología, 12-11, 1-44. https://bit.ly/3I9ewik
  • Aran-Rampspott, S., Fedele, M. y Tarragó, A. (2018). Funciones sociales de los Youtubers y su influencia en la preadolescencia. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 57, 71-80. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
  • Bailey, R. (2011). Letting children be children: Report of an independent review of the commercialisation and sexualisation of childhood. The Stationery Office. https://bit.ly/3ftMSAh
  • Burge, A. (2018). The rough guide to love: romance, history and sexualization in gendered relationship advice. Journal of Gender Studies, 27(6), 649-660. https://doi.org/10.1080/09589236.2017.1287065
  • Caballero, A. (15 de diciembre de 2021). Internet y menores: Europa debe reaccionar. Asociación Europea para la transición digital. https://bit.ly/3zqyPF5
  • Cáceres Zapatero, L., Brändle, G. y Ruiz San-Román, J.A. (2013). Comunicación interpersonal en la web 2.0. Las relaciones de los jóvenes con desconocidos. Revista Latina de Comunicación Social, 68, 436-456. https://bit.ly/3FqzO9n
  • Cappello, G. y Rizzuto, F. (2020). Journalism and fake news in the Covid-19 era. Perspectives for media education in Italy. Media Education, 2, 3-13. https://bit.ly/3nPCRST
  • Cascales Gonzálvez, B. (2021). La narrativa audiovisual: del concepto a la alfabetización mediática. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-3. https://bit.ly/3tuX1oB
  • Cikara, M., Eberhardt, J.L. y Fiske, S.T. (2011). From agents to objects: Sexist attitudes and neural responses to sexualized targets. Journal of Cognitive Neuroscience, 23(3), 540-551. https://doi.org/10.1162/jocn.2010.21497
  • Congreso de los Diputados de España (Ed.) (2021). Proyecto de Ley Orgánica de protección integral a la infancia y la adolescencia frente a la violencia. Boletín General de las Cortes Generales, (14 de abril de 2021), serie A, nº 22-4, 1-68. https://bit.ly/3nsXunH
  • Daniels, E. A. y Zurbriggen, E. L. (2016). The Price of Sexy: Viewers’ Perceptions of a Sexualized Versus Non-sexualized Facebook Profile Photograph. Psychology of Popular Media Culture, 5(1), 2-14. https://doi.org/10.1037/ppm0000048
  • Díaz Altozano, P., Padilla Castillo, G., y Requeijo Rey, P. (2021). Sexualización de niñas en redes sociales: la necesidad de inteligencia semántica en Instagram. Investigaciones Feministas, 12(1), 31-45. https://doi.org/10.5209/infe.69559
  • Díaz-Bustamante-Ventisca, M., Llovet-Rodríguez, C. y Narros-González, M. (2020). Perceived sexualization in girls’ fashion stylings: A Spain-China cross-cultural analysis. [Sexualización percibida en los estilismos de moda de niñas: Un análisis transcultural en España-China]. Comunicar, 65, 77-87. https://doi.org/10.3916/C65-2020-07
  • Díaz Loving, R., Rivero Puente, M.B. y Cruz del Castillo, C. (2020). Actitudes hacia los roles de género y la aceptación hacia la sexualización de las mujeres. Emerging Trends in Education, 2(4), 49-65. https://bit.ly/3A2Wlbj
  • Döring, N. y Mohseni, M.R. (2019). Fail videos and related video comments on YouTube: a case of sexualization of women and gendered hate speech? Communication Research Reports, 36(3), 254-264. https://doi.org/10.1080/08824096.2019.1634533
  • Dove (s.f.). Confident me. Workshop Guide for Teachers. Dove.com https://bit.ly/3nuhGVX
  • Dove (s.f.). Excepcionalmente yo. Una guía para padres para desarrollar la confianza corporal de las niñas. https://bit.ly/3rkDKDR
  • Dove y Asociación Mundial de las Guías Scout (s.f.). Libre de ser yo. Guía de actividades para líderes y voluntarias. Fortalecer a las niñas y jóvenes aumentando la confianza en su apariencia física. https://bit.ly/3tqNizL
  • Duschinsky, R. (2013). The Emergence of Sexualization as a SocialProblem: 1981–2010, Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 20(1, Spring), 137–156. https://doi.org/10.1093/sp/jxs016
  • Elorriaga-Illera, A., Monge-Benito, S., y Olabarri-Fernández, E. (2022). La aparición de menores en contenidos comerciales y su efecto negativo en la audiencia. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1752
  • Espinar Ruiz, E. (2006). Imágenes y estereotipos de género en la programación y en la publicidad infantil. Análisis cuantitativo. Revista Latina de Comunicación Social, 61. https://bit.ly/3fIqXFX
  • Fernández Agis, D. (2007). Psicologización y sexualización del yo. La lámpara de Diógenes.Revista de filosofía, 14-15, 115-126. https://bit.ly/3Kerehz
  • Frederick, D.A., Pila, E., Malcarne, V.L., Compte, E.J., Nagata, J.M., Best, C.R., Cook-Cottone, C.P., Brown, T.A., Convertino, L., Crerand, C.E., Parent, M.C., Pennesi, J-L., Pérez, M., Rodgers, R.F., Schaefer, M.L., Thompson, J.K., Tylka, T.L. y Murray, S.B. (2022). Demographic predictors of objectification theory and tripartite influence model constructs: The U.S. Body Project I. Body Image, 40,182-199.https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.12.012
  • Fuente-Cobo, C. (2017). Públicos vulnerables y empoderamiento digital: el reto de una sociedad einclusiva.
  • El profesional de la información, 26(1) 5-12. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.01
  • Gassó, A., Klettke, B., Agustina, J.R. y Montiel, I. (2019). Sexting, Mental Health, and Victimization Among Adolescents: A Literature Review. Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (2364) https://doi.org/10.3390/ijerph16132364
  • Guirlguiding.org (2018). Girls Attitudes Survey 2018. https://bit.ly/3qkkOpu
  • Graff, K.A., Murnen, S.K. y Smolak, L. (2012). Too sexualized to be taken seriously? Perceptions of a girl in childlike vs. sexualizing clothing. Sex roles, 66(11), 764-775. https://doi.org/10.1007/s11199-012-0145-3
  • Grower, P. y Ward, L. M. (2021). Differentiating contributions of self-objectification and selfsexualization
  • to young women’s sexual agency. Body image, 38, 63-71 https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.03.005
  • Hawkes, G. y Dune, T. (2013). Introduction: Narratives of the sexual child: Shared themes and shared challenges. Sexualities, 16(5/6), 622-634. https://doi.org/10.1177/1363460713497459
  • iCmedia (2021). El Libro Blanco de la Influencia Responsable. https://bit.ly/3eMKa8T Instituto Nacional de Estadística – INE Basea. (2018). Encuesta Continua de Hogares (ECH). Número de hogares según tamaño de hogar. Instituto Nacional de Estadística. https://bit.ly/2GaPuor
  • Instituto Nacional de Estadística – INE Baseb. (2018). Población residente por fecha, sexo y edad. Instituto Nacional de Estadística. https://bit.ly/31FGcZL
  • Internet Segura for Kids (IS4K). (2019). Guía de seguridad en redes sociales para familias. Instituto Nacional de Ciberseguridad (INCIBE) e Internet Segura 4 Kids. https://bit.ly/3GDSnIU
  • Jensen, R.E. (2010). A content analysis of youth sexualized language and imagery in adult film packaging, 1995–2007. Journal of Children and Media, 4(4), 371-386. https://doi.org/10.1080/17482798.2010.510005
  • Jiménez Marín, G., García Medina, I. y Bellido Pérez, E. (2017). La publicidad en el punto de venta: influencia en la imagen corporal infantil. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 957-974. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1202
  • Jiménez-Morales, M., Montaña, M. y Medina Bravo, P. (2020). Uso infantil de dispositivos móviles: Influencia del nivel socioeducativo materno. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 64, 21-28. https://doi.org/10.3916/C64-2020-02
  • Karsay, K. y Matthes, J. (2016). Sexually Objectifying Pop Music Videos, Young Women’s Self-Objectification, and Selective Exposure: A Moderated Mediation Model. Communication Research, 47(3), 428-450. https://doi.org/10.1177/0093650216661434
  • Leigh Courtice, E. y Shaughnessy, K. (2017). Technology-mediated sexual interaction and relationships: a systematic review of the literature. Sexual and relationships therapy, 3-4, 269-290. https://doi.org/10.1080/14681994.2017.1397948
  • León Becerra, F. y Falcón Pinto, J. (2016). Significación de bienestar subjetivo: Rescatando las voces de adolescentes vulnerados en sus derechos. LIMINALES. Escritos sobre psicología y sociedad, 5(10), 49-70. https://bit.ly/3fqRsPN
  • Livingstone, S. y Third, A. (2017). Children and young people’s rights in the digital age: An emerging agenda. New Media & Society, 19(5), 657-670. https://doi.org/10.1177/1461444816686318
  • Mascheroni, G., Vincent, J. y Jimenez, E. (2015). “Girls are addicted to likes so they post seminaked selfies”: Peer mediation, normativity, and the construction of identity online. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 9(1), article 5. https://doi.org/10.5817/CP2015-1-5
  • Matud Aznar, M.P., Rodríguez-Wangüemert, C. y Espinosa Morales, I. (2017). Representación de mujeres y hombres en prensa española. Revista Latina De Comunicación Social, 72, 765-782. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1191
  • Melendro Estefanía, M, García Castilla, F. y Goig Martínez, R. (2016). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Revista Española de pedagogía, 74(263), 71-89. https://bit.ly/3FtCW4r
  • Naciones Unidas (2017). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://bit.ly/37qd1LI
  • Narros González, M. J., Llovet Rodríguez, C. y Díaz-Bustamante Ventisca, M. (2020). Jóvenes comunicadores y sexualización infantil. Diferencias de género ante la sexualización de las niñas en las revistas de moda. Revista Española de Sociología, 29(3, supl. 1), 137-154. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.61
  • Observatorio de la Imagen de las Mujeres (OIM). (11 de octubre de 2020). Sexualización de las niñas en la publicidad. [Archivo Pdf]. Instituto de la mujer. https://bit.ly/3qvtJo8
  • Oliveira Gonçalves, V. y Parra Martínez, J. (2014). Imagen corporal y percepción de la influencia de los medios de comunicación: diferencias de género en una muestra de adolescentes. Revista Inter-Ação, 39(3), 461-478. https://doi.org/10.5216/ia.v39i3.27535
  • Orange (2020). Por un uso love de la tecnología. https://bit.ly/3A3060p
  • Osuna-Acedo, J., Gil-Quintana, C. y Cantillo Valero (2018). La construcción de la identidad infantil en el Mundo Disney. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1284-1307. https://bit.ly/3Kp9vEu
  • Pacilli, M. G., Tomasetto, C. y Cadinu, M. (2016). Exposure to sexualized advertisements disrupts children’s math performance by reducing working memory. Sex roles, 74, 389-398. https://doi.org/10.1007/s11199-016-0581-6
  • Padilla Castillo, G. y Oliver González, A.B. (2018). Instagramers e influencers. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes menores españoles Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC,18(18) 42-59. https://doi.org/10.7263/adresic-018-03
  • Europeo (6 de diciembre de 2012). Draft report on the sexualisation of girls, 2012//2047 (INI). https://bit.ly/3Fs6PSF
  • Pastor, J. (8 de marzo de 2020). TikTok y las redes sociales para niños me aterrorizan (y quizás trabajar en este ámbito no ayuda). Xataca. https://bit.ly/3Kp9U9Y
  • Pérez Virtus, A. y Larrondo Ureta, A. (2019). Wonder woman: la romantización y sexualización de un ícono feminista a través del audiovisual. Hachetetepe. Revista científica de educación y comunicación, especial, feminismo y medios de comunicación, 18, 13-24. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2019.v1.i18.3
  • Rincón Silva, A. (2012). De las ilusiones fatales: el cuerpo como una hermosa ilusión publicitaria. Revista Colombiana de enfermería, 7(7), 161-166. https://doi.org/10.18270/rce.v7i7.1460
  • Ruckel, L. y Hill, M. (2016). Look @ me 2.0: Self-sexualization in facebook photographs, body surveillance and body image. Sexuality & Culture, 21(1), 15–35. https://doi.org/10.1007/s12119-016-9376-8
  • Sanjuán, C. (2020). (Des)información sexual: pornografía y adolescencia. Un análisis sobre el consumo de pornografía en adolescentes y su impacto en el desarrollo y las relaciones con iguales. [Archivo Pdf]. Save the children. https://bit.ly/3qvSJvx
  • Smith, C., Paasonen, S., Attwood, F., Mercer, J. y McKee, A. (2020). Objectification: On the difference between sex and sexism. Routledge.
  • Spotswood, F. y Nairn, A. (2016). Children as vulnerable consumers: a first conceptualisation. Journal of Marketing management, 32(3/4), 211-229. https://doi.org/10.1080/0267257X.2015.1107616
  • Stone, E.A., Brown, C.S. y Jewell, J.A. (2015). The Sexualized Girl. A Within-Gender Stereotype Among Elementary School Children. Child development, 86(5), 1604-1622. https://doi.org/10.1111/cdev.12405
  • Strozier, C.B., Strug, D., Pinteris, K. y y Kelley, K. (2018). Sexualization in the Work of Heinz Kohut. Psychoanalysis, Self and Context, 13(2), 171-185. https://doi.org/10.1080/24720038.2018.1427974
  • Telemadrid (2 de marzo de 2021). Twitch, la red social de moda para influencers que más está creciendo. https://bit.ly/3qtM196
  • The Family Watch (2018). VII Barómetro de la familia TFW. https://bit.ly/2WfEN8C
  • Torres-Romay, E. y García-Mirón, S. (2019). Sharenting: análisis del uso comercial de la imagen de los menores en Instagram, Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 24(2), 160-179. https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7103
  • Travieso, J.L. y Planella, J. (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica. UOCpapers Revista sobre la sociedad del conocimiento, 6, 1-9. https://bit.ly/3KgHTkT
  • Trekels, J., Karsay, K., Eggermont, S. y Vandenbosch, L. (2018). How social and mass media relate to youth’s self-sexualization: Taking a cross-national perspective on rewarded appearance ideals. Journal of Youth and Adolescence, 47(7), 1440-1455. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0844-3
  • Unilever (2017). Girls and Beauty Confidence: The Global Report. [Archivo Pdf]. https://bit.ly/3IdKXfP
  • Van Oosten, J. M. F., Vandenbosch, L. y Peter, J. (2017). Gender roles on social networking sites: Investigating reciprocal relationships between Dutch adolescents’ hypermasculinity and hyperfemininity and sexy online self-presentations. Journal of Children and Media, 11(2), 147- 166. https://doi.org/10.1080/17482798.2017.1304970
  • Vizcaíno-Laorga, R.; Martínez Pastor, E. y Serrano Maíllo (2019). Just Within the Limits of the Law: Minors from Consumers of Advertising to Creators of Advertising in Spain. An International Journal of Pure Communication Inquiry, 7(1), 1-23. https://doi.org/10.17646/KOME.75698.99