Imagen, memoria y ensayo en Fotografías (Chus Domínguez, 2014)

  1. Mínguez Arranz, Norberto 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Recuerdos visuales fotográficos

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 313-334

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Laburpena

Photographs(Chus Domínguez, 2014) is a thirty-minute video made up of photographs and discarded sound clips recorded for Territorio Archivo, a project that explored the relationships between the family photo album, memory, and the people of different Castilian villages. This article proposes an analysis focused on three aspects: the documentary value of the images and their potential for memory work, the way in which the text articulates its discursive framework, and the relevance of the essayistic features that define the essence of this work. The combination of testimonies and photographs from different private archives gives birth to a memory that lives in the present and that is individual and collective at the same time; Photographsis based on a complex discourse defined by its capacity for thought, its tendency towards the unsystematic, its subjectivity, its textual self-awareness, and its dialogical character. All these features indicate that in order to explain the discursive essence of Photographsand how it relates to the viewer, it seems more productive to read it not simply as a documentary but rather as an audiovisual essay

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arquero, I. (2020). Atrapar un imposible: el ensayo audiovisual y el documental de arte en España. Escritura e imagen, 16, 43-55. http://dx.doi.org/10.5209/esim.73024 DOI: https://doi.org/10.5209/esim.73024
  • Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
  • Casetti, F., y Di Chio, F. (1994). Cómo analizar un film. Paidós.
  • Cruz-Carvajal, I. (2021). Del ensayo literario al ensayo audiovisual: correspondencias y estrategias. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 197(801), 197-801. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001
  • Dávila, M. (2017). Desfases del archivo o cómo construir la imagen desde la memoria (y no a la inversa). Tres casos de estudio. SOBRE. Prácticas artísticas y políticas de la edición, 3, 13-26. DOI: https://doi.org/10.30827/5597
  • Del Río, V. (2021). La memoria de la fotografía. Historia, documento y ficción. Cátedra.
  • Domínguez, J. (2014). Territorio Archivo: La película. Recuperado el 7 de marzo de 2022 de https://issuu.com/antoninoycinia/docs/territorio_archivo___la_pelicula___
  • Gómez-Isla, J. (2019). Narrativas de ida y vuelta. Apropiaciones, influencias y contaminaciones mutuas entre pintura, fotografía y cine. Fonseca, Journal of Communication, 19, 117-146. https://doi.org/10.14201/fjc201919117146 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc201919117146
  • Gómez Alonso, R. (2016). Fotografía y ruina en el siglo XIX: búsqueda y rememoración del tiempo pasado. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 12, 39-60. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6035 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6035
  • González, F. (2019). Intermedialidad, institución y polisistemas. El cine como sistema dinámico: legitimación cultural e instituciones. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(1), 13-18.
  • Kuhn, A. (2007). Photography and cultural memory: a methodological exploration. Visual Studies, 22(3), 283-292. https://doi.org/10.1080/14725860701657175 DOI: https://doi.org/10.1080/14725860701657175
  • Langford. M. (2001). Suspended conversations: the afterlife of memory in photographic albums. McGill-Queen’s University Press.
  • Langford, M. (2007). Scissors, paper, stone: expressions of memory in contemporary photographic art. McGill-Queen’s University Press.
  • Mínguez, N. (2012). Pensar con imágenes: tres ensayos cinematográficos. Revista de Occidente, 371, 63-82.
  • Mínguez, N. (Ed.) (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Gedisa.
  • Mínguez, N. y Manzano Espinosa, C. (2020). El ensayo en el audiovisual español contemporáneo: definición, producción y tendencias. Communication & Society, 33(3), 17-32. https://doi.org/10.15581/003.33.3.17-32 DOI: https://doi.org/10.15581/003.33.3.17-32
  • Oroz, E. (2020). Modos de recordar y proyectar. Fotografías (Chus Domínguez, 2014). Recuperado el 7 de marzo de 2022 de https://varsovia.cervantes.es/imagenes/File/Cultura/CINE_OTROS_MUNDOS_2020/Fotografias_Elena_Oroz_ES.pdf
  • Rascaroli, L. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190238247.001.0001