Aproximaciones al mártir contemporáneo. La ascesis de David Nebreda

  1. David González-Carpio Alcaraz 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 8

Seiten: 57-66

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Zusammenfassung

Corporal torture as a reproving procedure has been intrinsic to the action of men in any culture through history, from the stoicism of the hero-martyrs of classical Greek mythology, to martyrdom and the concept of death in the Middle Ages, practically circumscribed in full to Christianity. In modernity, the concept of a martyr goes beyond the religious sphere to acquire a secular and existential sense. Its sacred image of previous centuries is diluted towards a path of redemption of the afflicted own body generating a need for self-mortification. In this work, we will revise the concept of martyr throughout art history in brief. In this context, we will analyse certain artistic practices from the 60s to the present day, connecting intimately with martyr’s iconographic codes established by the Church in the Middle Ages, resulting the basis for the representation in the iconography of the martyr in Baroque painting.

Bibliographische Referenzen

  • Abrams, M. (1990) El Romanticismo. Tradición y Revolución. Madrid: Visor.
  • Aguilar, T (2013). Cuerpos sin límites. Trasgresiones carnales en el arte, Madrid: Casimiro
  • Binski, P. (1996). Medieval Death: Ritual and Representation, Londres: British Museum Press
  • Calabrese, O. (2012). La era neobarroca, 5º edición, Madrid: Cátedra
  • Carpio, F. (2000). David Nebreda. Verdades (in)soportables, Lápiz, n 168, diciembre 2000, pp. 38-47
  • Fernández, J. A. (1994): Límite y cultura, el contenido de una forma. Revista de Antropología social. nº3. Madrid, Editorial Complutense.
  • Friedrich, E. (2018) ¡Guerra a la Guerra! (Krieg dem friege!), reedición creative commons, Vitoria: Sans Soleil Ediciones
  • Held, R. (1985). A bilingual guide to the exhibition of torture instruments from the middle ages to the industrial era. Florencia: Qua d’Arno Editorial.
  • Humbert, J. (2018) Mitología griega y romana, Madrid: Gustavo Gili.
  • Nebreda, D. (2002), Autorretratos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Peña, C. (2012): La imagen del mártir en el barroco: el ánimo invencible, en: Archivo español de arte. LXXXV, 338. ABRIL-JUNIO pp. 147-164.
  • Praz, M. (1969): La carne, la muerte y el diablo en la literatura romántica, Caracas: Monte Avila Editores
  • Ramírez, J.A. (2003). Corpus Solus: Para un mapa del cuerpo en el arte contemporáneo. Madrid: Siruela.
  • Ramírez, J.A. (2002) Sangre y enfermedad. Sacrificio y resurrección, en: NEBREDA, D. (2002), Autorretratos. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. pp.16-17
  • Sanz, N. y Amezcua, J. (2005). ACCIONISMO VIENÉS: ¿Arte o violencia real? Oviedo: UNIVERSIDAD DE OVIEDO.
  • Sonlans, P. (1999), Accionismo Vienés, Madrid: Nerea
  • Soldevilla, C. (2008): De vuelta al laberinto: España y la cultura del Barroco. Una propuesta dinámica ampliada Mediterráneo Económico, 14. pp. 71-99.