Brazilian Influences on Popular Education in SpainThe Hallmarks of Paulo Freire in Enrique de Castro’s Work

  1. Tatiane de Freitas Ermel 1
  2. José Luis Hernández Huerta 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

ISSN: 2254-7339

Year of publication: 2022

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 246-258

Type: Article

DOI: 10.7821/NAER.2022.7.970 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

Abstract

In the 1970s and 1980s, the social and professional imaginaries of education, sociopolitical conceptions of it, and educational practices in Spain, began to be influenced by certain elements specific to critical popular education, which had developed in Latin America during the long 1960s. Paulo Freire’s work was particularly prominent among such influences, either directly or indirectly inspiring social and fundamental educational movements in contexts of poverty, marginalisation and social exclusion –for example, street educators. One of the most significant examples of these Freirean practices was Enrique de Castro– a working-class priest who worked in the south of Madrid (Spain) with young people in such a position, from the early 1970s. At the same time, he laboured to bring about social transformation and development; the project managed to Garner the involvement of practically the entire community. This article analyses Paulo Freire’s influence in the educational and community principles expressed by Enrique de Castro in his works ¿Hay que colgarlos? and Dios es ateo. Particular attention is paid to the notions of awareness-raising, education, social action, community development, social and critical leadership of institutions, which de Castro championed.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Arquero, M. (1995). Educación de calle. Hacia un modelo de intervención en marginación juvenil. Editorial Popular.
  • Braghini, K. M. Z. (2019). "Imagined Communities": Student and Revolutionary Movements in the Headlines of Mass Media Newspapers and Magazines During the Brazilian Dictatorship. Espacio, Tiempo y Educación, 6(1), 41–62. https://doi.org/10.14516/ete.255
  • Bruno-Jofré, R. (2016). Educación popular en América Latina durante la década de los setenta y ochenta: una cartografía de sus significados políticos y pedagógicos. Foro de Educación, 14(20), 429–451. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.021
  • Bruno-Jofré, R. (2019). The "Long 1960s" in a Global Arena of Contention: Re-defining Assumptions of Self, Morality, Race, Gender an Justice, and Questioning Education. Espacio, Tiempo y Educación, 6(1), 5–27. https://doi.org/10.14516/ete.256
  • Burke, P. (2013). The history and theory of reception. In H. A. Lloyd, (Ed.), Reception of Bodin (pp. 21–38). Brill.
  • Carli, S. (2019). La experiencia estudiantil universitaria en los largos 60s y el estallido del ’69 argentino. Emergencia juvenil y biografías femeninas. History of Education & Children’s Literature, 14(2), 97–112.
  • Castro, E. D. (2005). Dios es ateo. Editorial Popular.
  • Coben, D. (1998). Radical Heroes: Gramsci, Freire, and the Politics of Adult Education. Garland.
  • Collyer, J. R. (1996). Independent and inclusive leadership experiences in relation to critical consciousness and social structure. The Fielding Institute.
  • De Castro, E. (1985). Hay que colgarlos?: una experiencia sobre marginación y poder. Desclée de Brouwer.
  • De Castro, E. (1997). Dios es ateo. Ediciones del Quilombo.
  • De Castro, E. (2004). La fe y la estafa. Ediciones del Quilombo.
  • Díaz, J. M. H. (2011). La renovación pedagógica en España al final de la transición. El encuentro de los movimientos de renovación pedagógica y el ministro Maravall (1983) Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, 18, 81–105.
  • Elias, J. L. (1994). Paulo Freire: Pedagogue of Liberation. Krieger.
  • Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. Fondo de Cultura Económica.
  • Freire, P. (1963). Conscientização e Alfabetização: Una Nova Visão do Processo. Revista Estudos Universitários, 4, 5–23.
  • Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Continuum.
  • Freire, P. (1971). To the coordinator of a Culture Circle. Convergence, 4(1), 61–62.
  • Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. Continuum.
  • Gadotti, M. (1994). Reading Paulo Freire. His Life and Work. State University of New York Press.
  • Gadotti, M. (2014). Alfabetizar e Politizar. Angicos, 50 anos depois. Foro de Educación, 12(16), 51–70. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.002
  • García-Madrid, A. (2002). Enrique de Castro: el cura del infierno del sur. Papeles salmantinos de educación, 1, 217–248. https://doi.org/10.36576/summa.30319
  • García-Madrid, A. (2003). Tres conferencias de Freire y una charla abierta con los alumnos de la Universidad Pontifica de Salamanca (I). Papeles salmantinos de educación, 2, 237–269. https://doi.org/10.36576/summa.30339
  • García-Madrid, A. (2004). Tres conferencias de Freire y una charla abierta con los alumnos en la Universidad Pontificia de Salamanca (II). Papeles salmantinos de educación, 3, 303–331. https://doi.org/10.36576/summa.29795
  • García-Madrid, A. (2016). Freire en Salamanca. Tres conferencias y una charla abierta con los alumnos. PPC.
  • Groves, T. (2011). Looking up to Paulo Freire: education and political culture during the Spanish transition to democracy. Paedagogica Historica: International journal of the history of education, 47(5), 701–717. https://doi.org/10.1080/00309230.2011.602348
  • Groves, T. (2016). Paulo Freire, la educación de adultos y la renovación pedagógica (1970–1983) Tendencias Pedagógicas, 27, 161–176. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.006
  • Hernández-Huerta, J. L. (2004). José Antonio Montull: un educador de calle con sentido. Foro de Educación, 3(2), 3–12.
  • Hernández-Huerta, J. L. (2018). El ’68 más allá de las primaveras boreales: representaciones en la esfera pública de los estudiantes universitarios brasileiros en acción. Education Policy Analysis Archives, 26(66), 1–30. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3022
  • Hinterholz, M. L. (1963). Gringos versus Communists: a look at the Civil-Military Dictatorship in Brazil from the. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 139–157. https://doi.org/10.14516/ete.210
  • Hobsbawm, E. (1999). Historia del siglo XX. Editorial Crítica.
  • Igelmo-Zaldívar, J. (2016). Desescolarizar la vida. Ival Illich y la crítica de las instituciones educativas. Enclave de Libros.
  • Igelmo-Zaldívar, J., & Quiroga-Uceda, P. (2021). Los viajes de Paulo Freire a España (1984-1994) y la consolidación del ámbito académico de la pedagogía social a partir de los años noventa. Praxis Educativa, 16, 1–18. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.15143.005
  • Irwin, J. (2018). On Freire’s Radicalisation of the Authority-Freedom Problem in Education. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 57–69.
  • Jasper, J. M. (2016). Protesto. Zahar.
  • Markarian, V. (1968). Some Lines of an Analysis based on the Survey of the Student Protest in a Peripheral Country. Espacio, Tiempo y Educación, 6(1), 129–143. https://doi.org/10.14516/ete.267
  • Martínez-Reguera, E. (1982). La calle es de todos. El Quilombo.
  • Martín-González, M. (2004). Enrique de Castro, el cura de los pobres de Madrid. Foro de Educación, 4, 57–63.
  • Martín-González, M. (2006). Caminos a la comprensión: entrevista a Enrique de Castro. Foro de Educación, 7, 47–72.
  • McLaren, P. (2010). Foreword: Challenging imperial capital and the struggle for critical consciousness. In P. Allman, (Ed.), Critical Education against Global Capitalism: Karl Marx and Revolutionary Critical Education (pp. 17–27). Sense Publishers.
  • Montull, J. A. (1994). Chicos de la calle. Editorial CCS.
  • Ofer, I., & Groves, T. (2016). Performing Citizenship. Social Movements across the Globe. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315712789
  • Offe, C. (1985). New Social Movements: Challenging the Boundaries of Institutional Politics. Social Research, 52(4), 817–868.
  • Rodríguez-Leal, S. (2007). La iglesia de Vallecas: del Padre Llanos a Enrique de Castro. Revista de dialectología y tradiciones populares, 62(1), 205–247. https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.32
  • Sarrats, M. (2013). Así en la Tierra. Enrique de Castro y la iglesia de los que no creen. Cuadrilátero de Libros.
  • Schriewer, J. (2012). Deweyan Thought Refracted Through Time and Space. Studies on the Trans-Continental Dissemination and Culture-Specific Re- Contextualization of Educational Knoweledge. In R. Bruno-Jofré, (Ed.), The Global Reception of John Dewey's Thought: Multiple refractions through time and space (pp. 1–19). Routledge.
  • Schugurensky, D. (2011). Paulo Freire. Bloomdbury Academic.
  • Scott, J. C. (1989). Everyday Forms of Resistance. Copenhagen Papers, 4, 33–62.
  • Souto-Manning, M. (2010). Freire, Teaching, and Learning: Culture Circles across Contexts. Peter Lang.
  • Streck, D. R. (2008). Angicos (Freire) e Barbiana (Milani): leituras de mundo e radicalidade pedagógica. História da Educação, 12(25), 235–256.
  • Tarrow, S. G. (2012). El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Alianza Editorial.
  • Tilly, C., & Wood, L. J. (2010). Los movimientos sociales, 1768-2008. Desde sus orígenes a Facebook. Editorial Crítica.
  • Torres, C. A. (1978). La praxis educativa de Paulo Freire (Antologia). Ediciones Guernika.
  • Weiner, E. J. (2003). Secretary Paulo Freire and the democratization of power: Toward a theory of transformative leadership. Educational Philosophy and Theory, 35(1), 89–105.
  • Zolov, E. (2015). Introduction: Latin America in the Global Sixties. The Americas, 70(3), 349–362. https://doi.org/10.1017/S0003161500003953