"Esas damas que marchan lejos". Imágenes para la memoria, memoria de las imágenes. Revisiones críticas de la historia en el cine de Licínio Azevedo y Shohei Imamurala vivencia individual como motor de la memoria ideológica

  1. Jiménez de las Heras, José Antonio
  2. Jimeno Aranda, Ricardo
  3. Muñoz Gallego, Almudena
Journal:
Documentación de las ciencias de la información

ISSN: 0210-4210 1988-2890

Year of publication: 2022

Issue Title: Documentación y Memoria Histórica

Issue: 45

Pages: 217-229

Type: Article

DOI: 10.5209/DCIN.81770 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Documentación de las ciencias de la información

Abstract

The article addresses the theme of memory through oral testimony and the documentary constructed on the basis of these testimonies, focusing on the documentary work of two filmmakers who, despite the distances, share certain common concerns: the Japanese Shohei Imamura and the Brazilian/Mozambican Licinio Azevedo. Both are concerned with intrahistory and giving a voice back to those who have been silenced by mainstream history. And both share concerns about the boundaries and hybridisations between fiction and documentary. In this way, the analysis reflects on the contamination of reality and fiction, film as testimony and as an element of vindication and social, political and ideological agitation. And also on the honesty of the gaze linked to aesthetic and narrative decisions, inseparable from each other.

Bibliographic References

  • Aumont, J. (2016). Límites de la ficción. Shangrila.
  • Barlet, O. (2021). Cine africano contemporáneo. Casa África / Los libros de la catarata.
  • Bruna, T. (2018). Colonialismo e Imagem: Memória e(m) contestação nas fotografias de Ricardo Rangel. Iluminuras, V. 19, Nº 46, 211-232.
  • Castro, A. (2000). Miradas sobre el mundo: veinte conversaciones con cineastas. Distribuciones-Editorial Breogan· S.
  • Coleman, L. & Desser, D. (2019) Killers, Clients and Kindred Spirits: The Taboo Cinema of Shohei Imamura. Edinburgh University Press Ltd.
  • Corbeil, S. (2015). Imamura Shohei’s adaptation of Nosaka Akiyuki’s The Pornographers: Ethical Representations of Translating the Unwritten, 155-165. http://doi.org/10.14945/00008216
  • Cuevas Álvarez, E. (2014). La memoria del cine o el cine que recuerda. En J. M. Català (Ed.), El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética (pp. 189-203), Colección Aldea Global: Memoria e identidade social, UAB / UPF / UJI / UV.
  • Galbraith IV, S. y Duncan, P. (Ed.). (2009). Cine japonés. Taschen.
  • Huang, K. (2016). Woman in Japanese Cinema: Comparative Study on the Woman’s Film of Naruse and Imamura. Mercury – HKU Journal of Undergraduate Humanities, V. 1, Nº 1, 31-41.
  • Imamura S. (2016). Fikushon to Dokyumentari no Awai de/ Betwixt Fiction and Documentary. En Toru: Kannu kara Yamiichi e (pp. 234-238).
  • Leal Riesco, B (Ed.) (2021), Cines Africanos. Conversaciones, desafíos y críticas. El pájaro azul.
  • Manjate, T. (2019). Entre memórias silenciadas de Ungulani ba ka Khosa e Virgem Margarida de Licinio de Azevedo: espaços e memórias. Revista Lusófona de Estudos Culturais / Lusophone Journal of Cultural Studies, V. 6, Nº 1, 51-68. http://dx.doi.org/10.21814/rlec.381
  • Otilia Briciu, B. (2012). Negotiating Power: Gender and Body Politics in the New Wave Japanese Cinema (PHD-Diss). Cultural Mediations. Carleton University.
  • Pereira, A. C. y Cabecinhas, R. (2016). Um país sem imagem é um país sem memória…– Entrevista com Licinio Azevedo. Estudos Ibero-Americanos, V. 42, Nº 3, 1026-1047. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2016.3.22989
  • Phillips, R. (2000). Japanese film director Shohei Imamura speaks to the World Socialist Web Site. WSWS. https://www.wsws. org/en/articles/2000/09/imam-s19.html
  • Piña Ospina, P. (2012). Memoria, cine y modernidad: una propuesta crítica para aproximarse al pasado. Polis, V. 8, Nº 1, 115-142.
  • Pollak, M. (1992). Memoria e identidade social. Estudos Históricos, Vol 5, Nº 10, 200-212
  • Quant, J. (1997). Shohei Imamura. Cinemateque Ontario.
  • Rangel, R. (2004). Pão nosso de cada noite. Marimbique.
  • Richie, D. (2004). Cien años de cine japones. Ediciones El Jaguar.
  • Texeira J.P. (2019). A Lente Pertinente: Ricardo Rangel no Pão Nosso de Cada Noite. Texto Internet Google Academics.
  • Tindo Secco, C., Mafalda Leite, A. y Patraquim, L.C. (2019). Cinegrafias Moçambicanas. Kapulana.
  • Azvedo, L. (1999). A última prostituta. Dur.: 48 minutos. Mozambique.
  • Imamura, S. (1975). Esas damas que marchan lejos/ Karayuki-san. Dur: 1 hora y 15 minutos. Japón.
  • Rocha, P. (1999) [DVD]. “Imamura, el libre pensador”. Cinéma, de notre temps. 2013: Intermedio.