Claves de éxito para mejorar la competencia lingüística en inglés (L2) en FPpercepción de los estudiantes

  1. Cristina de la Peña Álvarez
  2. Beatriz Chaves Yuste
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2022

Issue: 40

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

Vocational Education and Training (VET) is immersed in a change of international and national improvement that requires adapting the teaching and learning process to the specific students'characteristics in an effective way, using educational research as a means to explore the needs of this group. One of these fields of improvement is the linguistic competence of English as L2 to achieve the internationalization of VET. In this sense, this study aims to analyze the perception of English language proficiency (L2) among VET students. To this end, 112 VET students completed a questionnaire on their perception of various issues related to their development of language proficiency in English. The resultsshow teaching changes in the methodological organization of the classes and in the assessment carried outso far in the English modules in VET. This work aims to confirm the need for an innovative educational approach in the classroom to improve this linguistic competence in English (L2) in this educational stage of VET.

Bibliographic References

  • BELLÉS-FORTUÑO, B. Y OLLERO, N. (2015). Motivation: A key to success in the foreign language classroom? A case study on vocational training and higher education English courses. En De la Poza et al. (Eds.), 1st International Conference on Higher Education Advances, (pp. 142-148). Universitat Politécnia de Valéncia. doi: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd15.2015.431
  • BERGARETXE, I. (2013). Estudio diagnóstico de la problemática de la enseñanza del inglés técnico en los ciclos formativos de la formación profesional de la Comunidad Autónoma Vasca. [Trabajo Fin de Estudios, UNIR]. Re-UNIR. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1804/2013_04_09_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • BERNAL, S. (2017). Affective limitations in second language acquisition by Spanish adult learners in vocational training programs. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning 10(1), 133-160. doi:10.5294/laclil.2017.10.1.6
  • CEDEFOP-EUROPEAN CENTRE FOR THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL TRAINING. (2020). Vocational Education and Training in Europe, 1995-2035. Scenarios for European Vocational Education and Training in the 21st Century. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • CHALFOUN, M. E. (2012). Bases para una ciudadanía activa en la Unión Europea: aprendizaje permanente y nuevas tecnologías, 1992-2010. [Tesis doctoral, UCM]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/16092/1/T32959.pdf
  • COMISIÓN EUROPEA. (2015). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. University of Cambridge Press
  • CORPAS, M. D. (2017). Memory Learning Strategies in English as a Foreign Language in Vocational Studies. Tendencias pedagógicas 19, 229-248. http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.29.010
  • DESCUBRE LA FP. (2018). Reflexiones sobre la Formación Profesional de Grado medio y Superior en España. Recuperado el 1 de Marzo de 2021 desde https://media.iese.edu/research/pdfs/ST-0476.pdf
  • DÖRNYEI, Z., Y USHIODA, E. (2009). Motivation, language identity and the L2 self. Multilingual Matters.
  • GOBIERNO DE ESPAÑA. (2019). La Agenda del Cambio. Hacia una economía inclusiva y sostenible. Recuperado el 1 de Marzo de 2021 desde https://www.mineco.gob.es/stfls/mineco/ministerio/ficheros/190208_agenda_del_cambio.pdf
  • HALTTUNEN, T., KOIVISTO, M., Y BILLETT, S. (EDS.). (2014). Promoting, assessing, recognizing and certifying life-long learning: International perspectives and practices. Springer
  • LÓPEZ MEDINA, B. (2010). L2 Skills and the Use of Compensation Strategies: The Case of Adult Learners. Encuentro 19, 45-51. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED525739.pdf
  • MÉNDEZ GARCÍA, M. (2010). International and intercultural issues in English teaching textbooks: The case of Spain. Intercultural Education 16(1), 57–68. doi: 10.1080/14636310500061831
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL. (2020). Plan de Modernización de la Formación Profesional. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
  • MONTANER, S. (2019). Competencia en producción escrita en inglés para fines específicos mediante el blogging en un entorno de aprendizaje basado en proyectos. Revista de Lenguas para Fines Específicos 25(2), 173-192. http://dx.doi.org/10.20420/rlfe.2019.292
  • MONTERO, K., DE LA CRUZ, V. Y ARIAS, J. C. El idioma inglés en el contexto de la educación Formación profesional en un mundo globalizado. Perspectivas docentes 30(71), 55-64.
  • Orden ECD/1030/2014, por la que se establecen las condiciones de implantación de la Formación Profesional Básica y el currículo de catorce ciclos formativos de estas enseñanzas en el ámbito de gestión del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Boletín Oficial del Estado, núm. 147, de 18 de junio de 2014, 45627-46025. https://www.boe.es/eli/es/o/2014/06/11/ecd1030
  • PLATAFORMA OBSERVATORIO DE LA FORMACIÓN PROFESIONAL. (2021). Informe 2021. La FP como clave de desarrollo y sostenibilidad. Recuperado el 1 de Marzo de 2021 desde https://www.observatoriofp.com/downloads/2021/informe-completo-2021.pdf
  • Real Decreto 1538/2006 del 15 de diciembre, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2007, 182-193. https://www.boe.es/eli/es/rd/2006/12/15/1538
  • SALVADOR, N. (2011). Enseñar inglés con wikis en Ciclo Formativo de Grado Superior (CFGS). En J. Hernández et al. (Eds.) Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI: innovación con TIC (pp.203-205). Ariel.
  • SKARPAAS, K.G. Y HELLEKJAER, G. O. (2021). Vocational orientation – A supportive approach to teaching L2 English in upper secondary school vocational programs. International Journal of Educational Research Open 2, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100064