La recepción del ensayo audiovisual español contemporáneo

  1. Norberto Mínguez-Arranz 1
  2. Jorge Clemente-Mediavilla 1
  3. Luis Deltell-Escolar 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (UCM)
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2022

Issue Title: Niños y jóvenes ante los dispositivos: Nuevos fenómenos comunicativos y nuevos creadores de producto

Volume: 20

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V20I1.1797 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

Essay film is an audiovisual form not sufficiently studied and its reception by Spanish audiences is even less well known. This article shows the results of a research project on the perception and reception of contemporary Spanish essay film. Its aim is to determine how the essay film is considered by professionals and audiences, connecting the study of specific works with audience research and the contexts of production and distribution. A qualitative methodology is used by organizing four focus groups with different profiles: experts, film essay directors, current public and potential public. The results reveal a characterization of the essay film as a hybrid form, recognizable, but hard to define. The subjectivity of an author who displays a line of thought and its construction process predominates. The audiovisual essay is described as a low-cost artisanal production that offers a high degree of creative freedom and independence. There are some limitations in its distribution process, although it finds alternative channels in festivals, museums, cultural centers and online platforms. With the essay film traditional exhibition is replaced by the cultural event. Essay filmgoers are an educated, minority, and endogamous audience that enjoys art and finds in it an element of distinction.

Bibliographic References

  • Adorno, Theodor. (2017). The essay as form. En Nora Alter & Timothy Corrigan (Eds.), Essays on the essay film (pp. 60-85). Columbia University Press.
  • Altman, Rick. (1985). Los géneros cinematográficos. Paidós.
  • Alter, Nora. (2006). Chris Marker. University of Illinois.
  • Alter, Nora. (2007). Translating the Essay into Film and Installation. Journal of Visual Culture 6(1), 44-57. http://bit.ly/30Xa3d6
  • Alter, Nora. (2018). The essay film after fact and fiction. Columbia University Press.
  • Alter, Nora. (1996). The Political Imperceptible in the Essay Film: Farocki’s Images of the World and the Inscription of War. New German Critique, 68, 165-92. https://doi.org/10.2307/3108669
  • Arenas, María-Elena. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
  • Arquero, Isabel; & Deltell, Luis. (2017). El ensayo audiovisual como metodología de la crisis. Visitando Mercado de Futuros (Mercedes Álvarez, 2010). En: Raúl. Eguizábal (Ed.), Metodologías 3 (pp. 63-81). Fragua.
  • Arthur, Paul. (2003). Essay Questions: From Alain Resnais to Michael Moore. Film Comment 39(1), 58-63. http://bit.ly/2YmgDIp
  • Astruc, Alexandre. (1948). Naissance d’une nouvelle avant-garde: la camera-stylo. Ecran français, 144, 5. http://bit.ly/2Y8P5Lq
  • Bazin, André. (2017). Bazin on Marker. En Nora Alter & Timothy Corrigan (Eds.), Essays on the essay film (pp. 102-105). Columbia University Press.
  • Báez, Juan. (2009). Investigación cualitativa. ESIC.
  • Baraybar, Antonio; & Linares, Rafael. (2016). Nuevas propuestas de distribución audiovisual en la era de la convergencia: el documentary book. El profesional de la información 25(1), 135-142. https://doi.org/10.3145/epi.2016.ene.13
  • Callejo, Javier. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel.
  • Castells, Manuel. (2011). Comunicación y poder. Alianza Editorial.
  • Català, Josep-Maria. (2000). El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva. Archivos de la Filmoteca, 34, 79-97. http://bit.ly/2LJyveu
  • Català, Josep-Maria. (2005). Film-ensayo y vanguardia. En C. Torreiro y J. Cerdán. Documental y vanguardia. Cátedra.
  • Català, Josep-Maria. (2014). Estética del ensayo. La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Universitat de València.
  • Chicharro, Mar. (2011). Aprendiendo de la ficción televisiva. La recepción y los efectos socializadores de «Amar en tiempos revueltos». Comunicar, 36(XVIII), 181-189. https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-10
  • Claes, Florencia. (2015). Nuevas formas de construcción de líderes de opinión: Twitter como herramienta de medición de audiencias televisivas, liderazgo cultural y predicción electoral. [Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/38014/
  • Corrigan, Timothy. (2011). The essay film: from Montaigne, after Marker. Oxford University Press.
  • Creeber, Glen. (2013). (Ed). The Televisión Genre Book. British Film Institute.
  • Cruz, Isleny. (2019). Tendencias ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo. En Norberto Mínguez (Ed.), Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 75-89). Gedisa.
  • Deltell, Luis. (2019). Oficio en las tinieblas. El ensayo audiovisual en un país en crisis. En Norberto Mínguez (Ed.), Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 135-153). Gedisa.
  • Deltell, Luis. (2020). Brevedad y ensayo audiovisual: el yo verdadero en el cortometraje. En Mercedes Miguel Borrás & Ana-Isabel Cea Navas (Eds.), El cortometraje. Valoración y grandeza del formato (pp.95-105). Tirant lo Blanc.
  • García-Martínez, Alberto-Nahum. (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición de ensayo audiovisual. Comunicación y Sociedad, 19(2), 75-105. https://doi.org/10.15581/003.19.2.75-105
  • Gray, Jonathan. (2017). Reviving audience studies. Critical Studies in Media Communication, 34(1), 79-83. http://dx.doi.org/10.1080/15295036.2016.1266680
  • Hall, Stuart. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. Media Series Vol. 7. Centre for Contemporary Cultural Studies, University of Birmingham, 1-19. http://bit.ly/2LHkSwf
  • Harvey, David. (2012). The Limits of Vococentrism: Chris Marker, Hans Richter and the Essay Film. SubStance 41(2), 6-23. https://doi.org/10.1353/sub.2012.0020
  • Hermes, John; van-den-Berg, Annika; & Mol, Marloes. (2013). Sleeping with the enemy: Audience studies and critical literacy. International Journal of Cultural Studies 16(5), 457–473. https://doi.org/10.1177/1367877912474547
  • Ibáñez, Jesús. (1992). Más allá de la sociología. Siglo XXI.
  • Krueger, Richard (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Pirámide.
  • Lacalle, Charo. (2012). Género y edad en la recepción de la ficción televisiva. Comunicar, 39(XX), 111-118. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-01
  • Lopate, Phillip. (1992). In search of the centaur: The essay film. The Threepenny Review, 48, 19-22. http://bit.ly/2Y8TMow
  • López-Francés, Inmaculada. (2010). El grupo de discusión como estrategia metodológica de investigación: aplicación a un caso. Revista Edetania, 38, 147-156.
  • Manzano, Cristina. (2018). Identity and identification through film essay. A synergy between sociological research and film theory. The International Journal of Interdisciplinary Cultural Studies 13(3), 1-14. http://doi.org/10.18848/2327-008X/CGP/v13i03/1-14
  • Marichal, Juan. (1984). La voluntad de estilo. Teoría e historia del ensayismo hispánico, Seix-Barral.
  • Mayer, Vicki. (2016). The Places Where Audience Studies and Production Studies Meet. Television & New Media, 17(8), 706–718. https://doi.org/10.1177/1527476416652482
  • Mínguez, Norberto. (2012). Pensar con imágenes: tres ensayos cinematográficos. Revista de Occidente, 371, 63-82. http://bit.ly/2YnLnJ8
  • Mínguez, Norberto. (Ed.). (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Gedisa.
  • Mínguez, Norberto; & Manzano-Espinosa, Cristina. (2020). El ensayo en el audiovisual español contemporáneo: definición, producción y tendencias. Communication & Society, 33 (3), 17-32. https://doi.org/10.15581/003.33.3.17-32
  • Mínguez, Norberto. (2021). El epistolario audiovisual de José Luis Guerín y Jonas Mekas. Revista de Occidente, 478, 67-87. https://bit.ly/37tdFfk
  • Montero, David. (2012). Thinking Images: The Essay Film as a Dialogic Form in European Cinema. Peter Lang.
  • Monterrubio-Ibáñez, Lourdes. (2018). De un cine epistolar. La presencia de la misiva en el cine francés moderno y contemporáneo. Ediciones Shangrila.
  • Monterrubio-Ibáñez, Lourdes. (2021) Women’s Epistolary Cinema. Exploring Female Alterity and Intersubjectivity: Letter-Films and Filmic Correspondences, Quarterly Review of Film and Video, DOI: 10.1080/10509208.2021.1944014
  • Morley, Dave. (1974). Reconceptualising the Media Audience: Towards an Ethnography of Audiences. Media Series Vol. 9. Centre for Contemporary Cultural Studies, University of Birmingham, 1-14. http://bit.ly/2LIkuxI
  • Palacio, Manuel. (2007). Estudios culturales y cine en España. Comunicar, 29(XV), 69-73. https://doi.org/10.3916/C29-2007-10
  • Quintas-Froufe, Natalia; & González-Neira, Ana. (2021). Los estudios de la audiencia: De la tradición a la innovación. Gedisa.
  • Rascaroli, Laura. (2008). The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments. Framework 49(2), 24-47. http://bit.ly/2YomD3e
  • Rascaroli, Laura. (2009). The personal camera. Subjective cinema and the essay film. Wallflower Press.
  • Rascaroli, Laura. (2019). Thinking in pictures. Sight and Sound 29(4), 12-13. http://bit.ly/2Mftdqs
  • Rascaroli, Laura. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press.
  • Sánchez-Noriega, José Luis. (2015). Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Alianza.
  • Tracy, Andrew. (2013). The Essay Film. Sight and Sound, 23(8), 44-52. http://bit.ly/2yceSTs
  • Tufte, Thomas. (2007). Soap Opera y construcción de sentido: mediaciones y etnografía de la audiencia. Comunicación y Sociedad, 8, 89-112. https://doi.org/10.32870/cys.v0i8.3831
  • Weinrichter, Antonio. (2007). El concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo. En Antonio Weinrichter (Ed.). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo (pp. 18-49). Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.