Sentimiento de Autoeficacia en Futuros Docentes: Revisión Sistemática en Iberoamérica 2015-2021

  1. Bueno Álvarez, José Antonio 1
  2. Martín Martín, Margarita 2
  3. Asensio Muñoz, Inmaculada 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Complutense de Madrd
Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2022

Volume: 20

Issue: 4

Pages: 31-50

Type: Article

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

Based on the interest that exists in education for the self-efficacy issue, the aim of this paper is to review the research conducted in Spanish and Portuguese languages on the feeling of teaching self-efficacy of future teachers, from 2015 to the present, with the goal of contributing to the improvement of teacher training from the Latin American collaboration. Attending to the principles of the PRISMA methodology, the most comprehensive databases in this field (Biblat, Dialnet plus, RedALyC, Scielo) were reviewed. Finally, 20 articles were selected to carry out secondary research, which synthesizes the primary research conducted so far. From the analysis of documents, the current research panorama was described, and the results were summarized. They indicated that the practical training the future teacher receives does influence his/her feeling of self-efficacy as a professional, and depends on other variables such as previous experiences, or his/her performance. It is highlighted the need for more effective research with conceptual improvements, referred to the definition of the construct; methodological, focused on the design; and of approach, considering the challenges that arise from the current context of new normality.

Bibliographic References

  • Abellán, J., Sáez, N. M., Reina, R., Ferriz, R. y Navarro, R. (2019). Percepción de autoeficacia hacia la inclusión en futuros maestros de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 28(1), 143-156.
  • Akman, O. y Guven, C. (2015). Analysis of TPACK self-efficacy perception levels of social studies teachers and preservice teachers. International Journal of Contemporary Educational Research, 2(1), 1-12.
  • Ashton, P. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32. https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  • Aybek, B. y Aslan, S. (2019). The predictive power of the pre-service teachers’ self-efficacy beliefs upon their preparedness to teach. International Education Studies, 12(9), 27-33. https://doi.org/10.5539/ies.v12n9p27
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692
  • Bedel, E. F. (2016). Exploring academic motivation, academic self-efficacy and attitudes toward teaching in pre-service early childhood education teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 142-149.
  • Best, P., Taylor, B., Manktelow, R. y McQuilkin, J. (2014). Systematically retrieving research in the digital age: Case study on the topic of social networking sites and young people’s mental health. Journal of Information Science 40(3), 346-356. https://doi.org/10.1177/0165551514521936
  • Burgueño, R., Sicilia, A., Alcaraz, M., Lirola, M. J. y Medina, J. (2020). Efectos del contenido de meta docente y la regulación motivacional académica sobre la creencia de eficacia docente del profesorado en formación inicial. Educación XX1, 23(1), 103-124. https://doi.org/10.5944/educXX1.23672
  • Camilli, C., Arroyo, D., Asensio, I. y Mateos, P. (2020). Hacia la educación basada en la evidencia: Un método y un tema. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), 69-85. http://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040606
  • Cara, M. A. y Aranda, R. (2016). Autoeficacia y transformación dinámica del aprendizaje en la práctica docente inicial. Perspectiva Educacional, 55(1), 3-19. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol55-Iss.1-Art359
  • Carmona-Mesa, J. A., González-Gómez, D. y Villa-Ochoa, J. A. (2020). Autoeficacia de profesores en formación inicial en el uso de tecnología para enseñar matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 34(67), 583-603. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a12
  • Casas, Y. y Blanco, A. (2016). Una revisión de la investigación educativa sobre autoeficacia y teoría cognitivo social en Hispanoamérica. Bordón, 68(4), 27-47. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.44637
  • Colomer, J. C., Sáiz, J. y Bel, J. C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de ciencias sociales en educación primaria: Análisis desde el modelo TPACK. Educatio siglo XXI, 36(1), 107-128. https://doi.org/10.6018/j/324191
  • Corry, M. y Stella, J. (2018). Teacher self-efficacy in online education: A review of the literature. Research in Learning Technology, 26, 2047. http://doi.org/10.25304/rlt.v26.2047
  • Costa-Filho, R. A. y Iaochite, R. T. (2015). Experiências de ensino no estágio supervisionado e autoeficácia para ensinar educação física na escola. Revista da Educação Física, 26(2), 201-211. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i2.24762
  • Depaepe, F. y König, F. (2018). General pedagogical knowledge, self-efficacy and instructional practice: Disentangling their relationship in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 177-190. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.003
  • Durksen, T. L., Klassen, R. M. y Daniels, L. M. (2017). Motivation and collaboration: The keys to a developmental framework for teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education, 67, 53-66. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.011
  • Echegaray, J. y Soriano, M. (2016). Conocimientos de los maestros acerca de la dislexia del desarrollo: implicaciones educativas. Aula Abierta, 44(2), 63-69. https://doi.org/10.1016/j.aula.2016.01.001
  • Fernandes, M. M., Filho, R. A. C. y Iaochite, R. T. (2019). Autoeficacia docente de futuros professores de Educação Física em contextos de inclusão no ensino básico. Revista Brasileira de Educação Especial, 25(2), 219-232. https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000200003
  • Fernández-Viciana, A. y Fernández-Costales, A. (2017). El pensamiento de los futuros maestros de inglés en educación primaria: Creencias sobre su autoeficacia docente. Bellaterra: Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 10(1), 42-60. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.684
  • Fernández-Viciana, A. y Fernández-Costales, A. (2019). La autoeficacia percibida en los futuros docentes de inglés de educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 216-233. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11719
  • Fundación Ceibal. (2020). Un nuevo escenario educativo: Los desafíos del Covid-19 y la transición hacia una educación combinada. + Aprendizajes, 2(4), art 5.
  • Gorbea, S. (2005). El modelo matemático de Lotka su aplicación a la producción científica latinoamericana en ciencias bibliotecológica y de la información. IIBI.
  • Hernández, A. y Camargo, A. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(2), 146- 160. http://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.01.001
  • Herring, M. C., Koehler, M. J. y Mishra, P. (Eds.). (2016). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315771328
  • Iaochite, R. T., Filho, R. A. C., Matos, M. M. y Sanchimbombo, K. M. C. (2016). Autoeficácia no campo educacional: Revisão das publicações em periódicos brasileiros. Psicología Escolar e Educational, 20(1), 45-54. https://doi.org/10.1590/2175-353920150201922
  • Iñiguez-Berrozpe, T., Valero, D., Flecha, A. y Redondo-Sama, G. (2021). Hacia una evaluación de la eficacia intercultural en el profesorado en formación. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 14(2), 139-156. https://doi.org/10.7203/RASE.14.2.16634
  • Iranzo-García, P., Camarero-Figuerola, M., Barrios-Arós, C., Tierno-García, J. M. y GilabertMedina, S. (2018). ¿Qué opinan los maestros sobre las competencias de liderazgo escolar y sobre su formación inicial? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 29-48. http://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.002
  • Kim, K. R. y Seo, E. H. (2018). The relationship between teacher efficacy and students’ academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality, 46(4), 529-540. https://doi.org/10.2224/sbp.6554
  • Maddux, J. E. (1995). Self-efficacy, adaptation, and adjustment. Theory, research and application. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6868-5
  • Martínez, M. G., Naranjo, F. L. y Maestre, J. (2017). Diagnóstico de las emociones asociadas al proceso de enseñanza de la tecnología en docentes en formación. Enseñanza de las Ciencias, extra, 2755-2761.
  • Matos, M. M. y Iaochite, R. T. (2018). Associações entre autoeficácia docente e escolha pela docência por pós-graduandos em Engenharia. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 19(1), 97-107. https://doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n1p97
  • Morris, D. B., Usher, E. L. y Chen, J. A. (2017). Reconceptualizing the sources of teaching self-efficacy: A critical review of emerging literature. Educational Psychology Review, 29(4), 795-833. https://doi.org/10.1007/s10648-016-9378-y
  • Muñoz, E. M., Fernández, A. y Jacott, L. (2018). Bienestar subjetivo y satisfacción vital del profesorado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 105-117. http://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.007
  • Murillo, L. D., Ramos, D. Y., García, I. y Sotelo, M. A. (2020). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-25. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060
  • OEI. (2020). Declaración de la XXVII Conferencia iberoamericana de ministras y ministros de educación. Secretaría General Iberoamericana.
  • OEI. (2021). El 84% de los investigadores iberoamericanos optaron en 2020 por publicar en inglés en detrimento de sus lenguas maternas española o portuguesa. OEI.
  • Perera, H. N., Calkins, C. y Part, R. (2019). Teacher self-efficacy profiles: Determinants, outcomes, and generalizability across teaching level. Contemporary Educational Psychology, 58, 186-203. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.02.006
  • Ramos, V., Kuhn, F., Brasil, V. Z., Souza, J. R., Barros, T. E., Faria, G. y Goda, C. (2017). Fontes de autoeficácia docente de universitários de educação física. Journal of Physical Education, 28, e2829. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2829
  • Reyes-Cruz, M. R. (2020). Emociones y sentido de autoeficacia de los futuros profesores de inglés. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.23.e25.2686
  • Rosal, I. del y Bermejo, M. L. (2017). Autoeficacia en estudiantes universitarios: Diferencias entre el grado de maestro en educación primaria y los grados en ciencias. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 115-123. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.904
  • Schechter, C. y Tschannen-Moran, M. (2006). Teachers’ sense of collective efficacy: An international view. International Journal of Educational Management, 20(6), 480-489. https://doi.org/10.1108/09513540610683720
  • Schwaba, S. (2019). Teachers’ student-specific self-efficacy in relation to teacher and student variables. Educational Psychology, 39(1), 4-18. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1516861
  • Segarra, J., Bueno, A., Barrazueta, J. y Juliá, C. (2021). Estudio de la autoeficacia de las enseñanzas de matemáticas de los estudiantes de cuarto año de la Universidad del Azuay y la Universitat Rovira i Virgili. PNA, 16(1), 78-97. https://doi.org/10.30827/pna.v16i1.18519
  • Siddaway, A. P., Wood, A. M. y Hedges, L. V. (2019). How to do a systematic review: A best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and metasyntheses. Annual Review of Psychology, 70, 747-770. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102803
  • Siwatu, K. O. y Chesnut, S. R. (2015). The career development of preservice and inservice teachers. Why teachers’ self-efficacy beliefs matter. En H. Fives y M. G. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 212-229). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203108437
  • Tárraga, R., Sanz, P., Pastor, G. y Fernández, M. I. (2017). Análisis de la autoeficacia percibida en el uso de las TIC de futuros maestros y maestras de educación infantil y educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 107-116. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901
  • Tschannen-Moran, M., Salloum, S. J. y Goddard, R. D. (2015). Context matters. The influence of collective beliefs and shared norms. En H. Fives y M. G. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 301-316). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203108437
  • Tschannen-Moran, M. y Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A. y Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248. https://doi.org/10.3102/00346543068002202
  • Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: Una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y meta-análisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
  • Verdugo, M., Asún, R. y Martínez, S. (2017). Validación de la escala de creencias de eficacia en la enseñanza de la matemática (ECEEM) y caracterización de las creencias de estudiantes de pedagogía básica. Calidad en la Educación, 47, 145-178. https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000200145
  • Woolfolk-Hoy, A. (2021). Teacher motivation, quality instruction, and student outcomes: Not a simple path. Learning and Instruction, 76, 101545. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101545
  • Woolfolk-Hoy, A., Hoy, W. K. y Davis, H. A. (2009). Teachers’ self-efficacy beliefs. En K. R. Wentzel y A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 627-653). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203879498
  • Wyatt, M. (2016). Are they becoming more reflective and/or efficacious? A conceptual model mapping how teachers’ self-efficacy beliefs might grow. Educational Review, 68(1), 114- 137. https://doi.org/10.1080/00131911.2015.1058754
  • Wyatt, M. (2018). Language teachers’ self-efficacy beliefs: A review of the literature (2005- 2016). Australian Journal of Teacher Education, 43(4), 92-120. https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n4.6
  • Zee, M. y Koomen, H. M. Y. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational Research, 86(4), 981-1015. https://doi.org/10.3102/0034654315626801
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. y DiBenedetto, M. K. (2017). The role of self-efficacy and related beliefs in self-regulation of learning and performance. En A. J. Elliot, C. S. Dweck y D. S. Yeager (Eds.), Handbook of competence and motivation. Theory and application (pp.313-333). Guilford.