Simplicidad consciente y complejidad adquirida en tres discos autorales de Violeta Parra

  1. Juan Pablo González 1
  1. 1 Universidad Alberto Hurtado
    info

    Universidad Alberto Hurtado

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/00749za89

Revista:
Ensayos. Historia y Teoría del Arte

ISSN: 1692-3502

Ano de publicación: 2019

Número: 36

Páxinas: 75-95

Tipo: Artigo

DOI: 10.15446/ENSAYOS.V23N36.83528 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Ensayos. Historia y Teoría del Arte

Resumo

Through the poetic-inductive study of the strategies of recording and mixing, of generic ascription, and of handling of the refrain in the songs of six full-length LPs by Violeta Parra published between 1961 and 1971, this article investigates into the dichotomy between conscious simplicity and acquired complexity in her songs. Three central axes are considered, through which I highlight the creative tensions of Violeta Parra with the industry and the folkloric tradition: a) live versus recorded; b) musical genre as speech; and c) the Parra-form in songs. It concludes that from her handcrafted and intuitive gesture, Violeta Parra announces fundamental aspects of the development of the recorded popular song in the seventies, such as fusion, multitrack, supra-genre and experimentation.

Referencias bibliográficas

  • Allan Moore, Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song, Aldershot: Ashgate, 2012, p. 45.
  • Canciones reencontradas en París, LP, 12”, Santiago: Dicap/Peña de los Parra CDP 22, 197
  • David Ponce, Entrevista, El Mercurio, Santiago, 29 de marzo de 2002, s.p. La cita es de Luis Torrejón en entrevista a David Ponce.
  • Fernando Venegas, Violeta Parra en Concepción y La Frontera del Bío Bío: 1957-1960, Concepción: Universidad de Concepción, 2017, p. 167;
  • Isabel Parra, El libro mayor de Violeta Parra, 3ª. edición, Santiago: Editorial Cuarto Propio, 2009, pp. 246-247.
  • Isabel Parra, Entrevista del autor, Santiago, 20 de diciembre de 2017.
  • Juan Pablo González, “Performatividades líquidas y juicio de valor en las músicas del siglo XX”, El oído pensante, 3, 1 (2015), pp. 1-14, en http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante/issue/view/353
  • Juan Pablo González, Fernando Carrasco y Juan Antonio Sánchez (eds.), Violeta Parra. Tres discos autorales, Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado/SCD/Fundación Violeta Parra, 2018.
  • Juan Pablo González, Fernando Carrasco y Juan Antonio Sánchez (eds.), Violeta Parra. Tres discos autorales, Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado/SCD/Fundación Violeta Parra, 2018.
  • Juliana Guerrero, “El género musical en la música popular: algunos problemas para su caracterización”, Revista Transcultural de Música / Transcultural Music Review, 16 (2012), p. 2, en http://www.sibetrans.com/trans/published-issues
  • La Tercera, Santiago, 25 de septiembre de 2018, s.p.
  • Las últimas composiciones de Violeta Parra, LP, 12”, Santiago: RCA Victor CML 2456, 1966;
  • Luis Torrejón. http://radio.uchile.cl/2017/10/03/luis-torrejon-el-hombre-que-grabo-las-ultimas-composiciones-de-violeta-parra/#
  • Margot Loyola, La tonada. Testimonios para el futuro, Valparaíso: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2006, pp. 88-90.
  • Mark Ribowsky, He’s a Rebel: Phil Spector-Rock and Roll’s Legendary Producer, Nueva York: Cooper Square Press, 2000, pp. 185-186.
  • Norberto Folino, “Una tarde con Violeta Parra”, en Vuelo, 5 (1962), Buenos Aires, s.p.
  • Philip Auslader, “Musical Persona: The Physical Performance of Popular Music”, en Derek B. Scott (ed.), The Ashgate research companion to popular musicology, London: Ashgate, 2009, pp. 303-316 (p. 308).
  • Recordando a Chile/Una chilena en París, LP, 12”, Santiago: Odeon LDC 36533, 1965;
  • Thomas Turino, Music as Social Life. The Politics of Participation, Chicago: The University of Chicago Press, 2008, pp. 67-68.
  • Víctor Herrero, Después de vivir un siglo. Una biografía de Violeta Parra, Santiago: Lumen, 2017, pp. 475-478.