La percepción de los profesionales sobre el uso de un entorno virtual como medio de soporte en el programa socioeducativo ‘Caminar en Familia’

  1. Laura Fernández-Rodrigo 1
  2. Eduard Vaquero Tió 1
  3. M. Àngels Balsells Bailón 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Revue:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Année de publication: 2019

Número: 56

Pages: 129-148

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2019.I56.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Résumé

The ‘Walking family’ programme was implemented and evaluated within the framework of a research project through a participatory action research methodology. A Virtual Environment (VE) was used to offer a means of support to the professionals who implemented the pro-gramme with families in the Child Welfare System. The aim of the study is to evaluate a VE as a tool for training, assistance and data management in the imple-mentation of the socio-educational program ‘Walk in family’. A Discussion Group (GD) was held for each team of pro-fessionals who implemented the program in different re-gions of Spain. In total, 10 GDs were carried out with a total of 41 professionals during the years 2017 and 2018. The results show that the VE is considered a good tool to solve doubts, access the materials and evaluate the im-plementation. However, professionals say that collaborative training was not promoted. They also describre that the limited time availability was a limitation to participate in the VE. It is proposed for future research to study pedagogical and technological proposals in order to encourage the collabo-rative training of professionals during the implementation of socioeducational programmes.

Références bibliographiques

  • Adedoyin, A. C. A. (2016). Deploying virtual communities of practice as a digital tool in social work: a rapid review and critique of the literature. Social Work Education, 35(3), 357-370. DOI: https://doi.org/10.1080/02615479.2016.1154660
  • Alemany, D. (2007). Blended learning: modelo virtual-presencial de aprendizaje y su aplicación en entornos educativos. En R. Roig-Vila, S. Mengual, & F. Pastor (Ed.), I Congreso Internacional Escuela y TIC. IV Forum Novadors Más allá del Software Libre (pp. 39). Alicante: Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Argilaga, J., & Carrera, F.X. (2012). Una experiencia de Coordinación digital de Equipos Educativos en Centros Residenciales de Acción Educativa (CRAE). En J.M. Sancho, L. Fraga, J. Arrazola, R. Miño, & X. Giró (Ed.), III European Conference on Information Technology in Education and Society - Abstracts (pp. 44-45). Barcelona.
  • Balsells, M. À., Pastor, C., Amorós, P., Fuentes-Peláez, N., Molina, M. C., Mateos, A., … Vázquez, N. (2015). Caminar en familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servi-cios Sociales e Igualdad. Centro de Publicaciones.
  • Bosco-Ruggiero, S., Kollar, S., Strand, V. C., & Leake, R. (2015). Supporting Child Welfare Traineeship Students through an Online Peer Network. Advances in Social Work, 16(1), 170-183. DOI: https://doi.org/10.18060/17978
  • Cabezas González, M., Casillas Martín, S., & Martín de Arriba, J. (2016). Experiencias de trabajo colaborativo mediante Tecnologías de la Información y la Comunicación entre profesores. Revista Portuguesa De Educação, 29(1), 75-89. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6996
  • Cárdenas-Corredor, D. C., Melenge-Díaz, B., Pinilla, J., Carrillo-González, G. M., & Chaparro-Díaz, L. (2010). Soporte social con el uso de las TIC para cuidadores de personas con enfermedad crónica: un estado del arte. Aquichan, 10(3), 204-213.
  • Carta, J. J., Lefever, J. B., Bigelow, K., Borkowski, J., & Warren, S. F. (2013). Randomized Trial of a Cellular Phone-Enhanced Home Visitation Parenting Intervention. Pediatrics, 132(Supplement 2), S167 LP-S173. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2013-1021Q
  • Davis, C., & Goodman, H. (2014). Virtual Communities of Practice in Social Group Work Education. Social Work with Groups, 37(1), 85-95. DOI:https://doi.org/10.1080/01609513.2013.821021
  • De Groot, M., de Beurs, D. P., de Keijser, J., & Kerkhof, A. F. J. M. (2015). An e-learning supported Train-the-Trainer program to implement a suicide practice guideline. Rationale, content and dissemination in Dutch mental health care. Internet Interventions, 2(3), 323-329. DOI: https://doi.org/10.1016/j.invent.2015.04.004
  • Di Masi, D. & Milani, P. (2016). Backward design in-service training blended curriculum to practitioners in social work as coach in the P.I.P.P.I. program. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 12(3) 31-40.
  • Díaz de la Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por internet. Papers. Revista de sociologia, 97(1), 193-223. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71
  • Fang, L., Mishna, F., Zhang, V. F., Van Wert, M., & Bogo, M. (2014). Social Media and Social Work Education: Understanding and Dealing with the New Digital World. Social Work in Health Care, 53(9), 800-814. DOI: https://doi.org/10.1080/00981389.2014.943455
  • Fernández-Rodrigo, L. (2018). Las TIC en programas socioeducativos: Evaluación de un Entorno Virtual como medio de soporte a profesionales en la implementación del programa Caminar en Familia. Tesis Doctoral. Universidad de Lleida. Recuperado de https://bit.ly/2Y34ZTn
  • Fernández-Rodrigo, L., Vaquero Tió, E., Balsells, M. À., & Fuentes-Peláez, N. (2016). Las TIC para el desarrollo del programa socioeducativo Caminar en familia: ¿Qué opinan los profesionales? En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 2434-2445). Barcelona: Octaedro.
  • Ghirardini, B. (2014). Metodologías de E-learning. Una guía para el diseño y desarrollo de cursos de aprendizaje empleando tecnologías de la información y las comunicaciones. Roma: Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO).
  • Ghoncheh, R., Gould, M. S., Twisk, J. W. R., Kerkhof, A. J. F. M., & Koot, H. M. (2016). Efficacy of Adolescent Suicide Prevention E-Learning Modules for Gatekeepers: A Randomized Controlled Trial. JMIR Mental Health, 3(1), e8. DOI: https://doi.org/10.2196/mental.4614
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
  • Gonçalves, F. I., De Lorenzi, G., Lazzarotti, A., Munarim, I., Pereira, R. & Silva, V. (2012). La Educación Física Brasilera y las Tecnologías de la Información y Comunicación : reflexiones a partir del LaboMídia / UFSC. En J.M. Sancho, L. Fraga, J. Arrazola, R. Miño, & X. Giró, (Ed.), III European Conference on Information Technology in Education and Society - Abstracts (pp. 132-134). Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
  • Hay, K., & Dale, M. (2014). Moving through Moodle: Using e-technology to enhance social work field education. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 15(2), 119-128.
  • Kazawa, K., Moriyama, M., Oka, M., Takahashi, S., & Kawai, M. (2015). Efficacy and Usability of an E-Learning Program for Fostering Qualified Disease Management Nurses. Health, 7, 955-964. DOI: http://dx.doi.org/10.4236/health.2015.78113
  • Lawn, S., Zhi, X., & Morello, A. (2017). An integrative review of e-learning in the delivery of self-management support training for health professionals. BMC Medical Education, 17(183), 1-16. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-017-1022-0
  • Locke, S., Bracey, G., & Marlette, S. (2014). Developing Web-based Tutorial Modules to Support Training for Group-based Mentoring. En S. Zvacek, M. T. Restivo, J. Uhomoibhi, & M. Helfert, (Ed.), Proceedings of the 6th International Conference on Computer Supported Education (Volume 2) (pp. 192-196). Barcelona: SCITEPRESS - Science and Technology Publications. DOI: https://doi.org/10.5220/0004849300490056
  • Lorca, S., Carrera, F. X., & Casanovas, M. (2016). Análisis de herramientas gratuitas para el diseño de cuestionarios on-line. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49(0), 91-104. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.06
  • Madden, J. S., & Hardré, P. L. (2016). Effects of Online Instructional Design Training on TA ’ s Perceptions of Efficacy , Competence , and Knowledge Satisfaction.. Journal of Education and Training, 3(2), 64-89. DOI: https://doi.org/10.5296/jet.v3i2.9490
  • Martín, A. M., Domínguez, M., & Paralela, C. (2011). El entorno virtual: un espacio para el aprendizaje colaborativo. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 35(9), 1-9.
  • Milani, P., Serbati, S., & Ius, M. (2011). P.I.P.P.I. Programma di Intervento Per la Prevenzione dell’Istituzionalizzazione. Guida operativa (Vol. Ministero). Padova: Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali; Università degli Studi di Padova.
  • Murty, S. A., Gilmore, K., Richards, K. A., & Altilio, T. (2012). Using a LISTSERVTM to develop a community of practice in end-of-life, hospice, and palliative care social work. Journal of Social Work in End-of-Life & Palliative Care, 8(1), 77-101. DOI: https://doi.org/10.1080/15524256.2011.652857
  • Padrón, C. J. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea WhatsApp exclusivamente para móviles (movile learning) y el uso de la herramienta para promover el aprendizaje colaborativo. Eduweb. Revista de Tecnologia de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 123-134.
  • Peláez-López, R. M., & Lara-Vásconez, C. B. (2017). Plataformas colaborativas para la gestión de trabajos de titulación en una IES: Un estudio comparativo. Espirales. Revista Multidisciplinaria de Investigación, 1(6), 46-56. DOI: https://doi.org/10.31876/re.v1i6.31
  • Reamer, F. G. (2013). Social Work in a Digital Age: Ethical and Risk Management Challenges. Social Work, 58(2), 163-172. DOI: https://doi.org/10.1093/sw/swt003
  • Resko, S. M., Brown, S., Lister, J. J., Ondersma, S. J., Cunningham, R. M., & Walton, M. A. (2017). Technology-Based Interventions and Trainings to Reduce the Escalation and Impact of Alcohol Problems. Journal of Social Work Practice in the Addictions, 17(1-2), 114-134. DOI: https://doi.org/10.1080/1533256X.2017.1304948
  • Rodrigo, M. J., Balsells, M. À., Vaquero, E., Suárez, A., & Fernández-Rodrigo, L. (2018). Educación parental en linea: Revisión de la literatura. Col·lecció Monogràfics Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva, 3, 1-40.
  • Webster, M. (2013). Online learning: How a course for frontline managers became a virtual community of practice. Advances in Social Work and Welfare Education, 15(2), 7-25.
  • Williams, I. (2012). Designing, Setting Up, and Facilitating a Knowledge Sharing Virtual Community of Practice, between Social Work Lecturers in the UK and India. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 8(4), 22-49. doi:10.4018/jkm.2012100102