Bibliotecas y efecto Pigmaliónla importancia de la interpretación de resultados y otras cuestiones metodológicas a partir de una crítica al Barómetro de hábitos de lectura y compra de libros en España de 2019

  1. Lázaro-Rodríguez, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Anuario ThinkEPI

ISSN: 1886-6344

Any de publicació: 2020

Volum: 14

Número: 1

Tipus: Article

DOI: 10.3145/THINKEPI.2020.E14B01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Anuario ThinkEPI

Resum

This paper presents a critique of the interpretation of the results and some other methodological issues of the 2019 Spanish report on reading Barómetro de hábitos de lectura y compra de libros en España. It is argued that both the methodology and interpretation are essential in any field of knowledge in order to reach valid conclusions that are in accordance with reality. The critique depicts a different scenario regarding the conclusions of the analyzed Spanish report. The categories used for the frequency of reading must be reconfigured. Otherwise, it is difficult not to conclude that people in Spain are avid readers (only by reading at least once a month). On the other hand, if three out of four people in Spain do not use the library, the optimistic conclusion regarding the evaluation rating of the few people who do use libraries should be revised to include the information about those who do not use them. Also, the poor attendance and scarce interest in such use are justified by the fact that public libraries only cover 9.2% of the total reading by the population. Thereafter, two ideas are presented: the first, based on the personal experience of the author of this work, relates to how the evaluation and use of libraries in Spain could be improved by comparison with libraries in other countries; the second suggests that carrying out studies of non-users could be interesting, due to the fact that three out of four people in Spain do not use the library. In conclusion, the misinterpretation of and the definitions of the methodology in the analyzed Spanish report are related to the Pygmalion effect from the field of Pedagogy and Education. Librarians and researchers should be conscious of the real situation of both libraries and reading in Spain, beyond the optimistic conclusions of the 2019 Spanish report on reading.

Referències bibliogràfiques

  • Arroyo-Vázquez, Natalia; Hernández-Sánchez, Hilario; Gómez-Hernández, José-Antonio (2019). Las bibliotecas públicas en España: diagnóstico tras la crisis económica. Informe Fesabid. Madrid: Fesabid. ISBN: 978 84 939694 2 4 http://www.fesabid.org/sites/default/files/repositorio/informe-fesabid-v12-digital.pdf
  • España (2020). “Ley 5/2019, de 9 de abril, de la Lectura y de las Bibliotecas de Canarias”. BOE, n. 110, 8 mayo. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2019-6773
  • Fernández-Ardèvol, Mireia; Ferran-Ferrer, Núria; Nieto-Arroyo, Javier; Fenoll, Carme (2018). “The public library as seen by the non-users”. El profesional de la información, v. 27, n. 3, pp. 659-670. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.19
  • Huysmans, Frank; Hillebrink, Carlien (2008). The future of the Dutch Public Library: Ten years on. The Hague, The Netherlands: Social Netherlands Institute for Social Research (SCP). ISBN: 978 90 377 0380 1
  • Kirjastokaista (2012). FLN: Books vs. games - What are libraries for?
  • https://www.kirjastokaista.fi/en/fln-books-vs-games-what-are-libraries-for
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro; López-Gijón, Javier; Herrera-Viedma, Enrique (2018). “Visibilidad de las bibliotecas públicas y la lectura en medios de comunicación españoles frente a otros hechos de la cultura y relación con su uso: medidas para su mayor promoción y difusión”. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 40. https://doi.org/10.1344/BiD2018.40.7
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro; López-Gijón, Javier; Alonso, Sergio; Herrera-Viedma, Enrique (in press). “Actualidad en estudios LibQUAL+®: paradigmas de la biblioteca informativa y social-creadora y cuestión de género como reflejos de la realidad social”. Revista española de documentación científica.
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro; Vakkari, Pertti (2018). “Modelizando el uso de las bibliotecas públicas a través de sus características: estudio comparativo entre España y Finlandia para los préstamos y las visitas”. Revista española de documentación científica, v. 41, n. 4, p. e216. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1544
  • Libqual (2020). LibQUAL+®. https://www.libqual.org/home
  • López-Gijón, Javier (1997). “Desde los datos, hacia los modelos”. Educación y biblioteca, v. 78, n. 9, pp. 44-49. http://eprints.rclis.org/9079/
  • Lor, Peter-Johan (2008). “Critical reflections on international librarianship”. Mousaion, v. 25, n. 1, pp. 1-15. http://hdl.handle.net/2263/9911
  • Lor, Peter-Johan (2019). International and comparative librarianship: Concepts and methods for global studies. Berlin/Munich: De Gruyter Saur. ISBN: 978 3 11 026971 4
  • Mäkinen, Ilkka (2001). “The golden age of Finnish public libraries: institutional, structural and ideological background since the 1960’s”. En: Mäkinen, Ilkka. Finnish public libraries in the 20th century. Tampere, Finland: Tampere University Press, pp. 116-150. ISBN: 951 44 5171 6 https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/65761/finnish_public_libraries_2001.pdf?sequence=1_1#page=115
  • MCD (2018). Informe de resultados. Hábitos de lectura y compra de libros en España 2018. Madrid: Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura; Ministerio de Cultura y Deporte. https://www.federacioneditores.org/lectura-y-compra-de-libros-2018.pdf
  • MCD (2019). Estadística 2018-2019. Encuesta de hábitos y prácticas culturales 2018-2019. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte. https://bit.ly/2Ukqm2F
  • MCD (2020a). “Rodríguez Uribes: ‘Hacer de la lectura un hábito es objetivo fundamental de este Ministerio’”. Actualidad. Ministerio de Cultura y Deporte, 21 febrero. https://bit.ly/3cGWQL5
  • MCD (2020b). Barómetro de hábitos de lectura y compra de libros en España 2019. Madrid: Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura; Ministerio de Cultura y Deporte. https://bit.ly/2Ul7yjT
  • MCD (2020c). Bibliotecas públicas españolas en cifras – Indicadores de rendimiento. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte. http://www.cultura.gob.es/alziraweb/alziraweb.cmd?command=GetIndicadorRendimientoInformeAnual
  • MECD (2015). Estadística 2014-2015. Encuesta de hábitos y prácticas culturales 2014–2015. https://bit.ly/2XGhp5P
  • Rosenthal, Robert; Jacobson, Lenore (1968). “Pygmalion in the classroom”. The urban review, v. 3, n. 1, pp. 16-20. https://doi.org/10.1007/BF02322211
  • Sánchez-Sánchez, Juan-José (1994). “Bibliotecas Públicas y partidos políticos: Las políticas bibliotecarias en los programas electorales (1977-1993)”. Boletín de la Anabad, v. 44, n. 2, pp. 123-176.
  • Serola, Sami; Vakkari, Pertti (2011). Yleinen kirjasto kuntalaisten toimissa : Tutkimus kirjastojen hyödyistä kuntalaisten arkielämässä. Finland: Finnish Ministry of Education and Culture. ISBN: 978 952 263 050 6 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/75430
  • Sin, Sei-Ching-Joanna; Vakkari, Pertti (2015). “Perceived outcomes of public libraries in the U.S.”. Library & Information Science Research, v. 37, n. 3, pp. 209-219. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2015.04.009
  • Vakkari, Pertti (2014). “Models explaining the perceived outcomes of public libraries”. Journal of documentation, v. 70, n. 4, pp. 640-657. https://doi.org/10.1108/JD-02-2013-0016
  • Vakkari, Pertti; Aabø, Svanhild; Audunson, Ragnar; Huysmans, Frank; Kwon, Nahyun; Oomes, Marjolein; Sin, Sei-Ching-Joanna (2016). “Patterns of perceived public library outcomes in five countries”. Journal of documentation, v. 72, n. 2, pp. 342-361. https://doi.org/10.1108/JD-08-2015-0103