Leyendo al lector socialevolución de la literatura infantil y juvenil española en Goodreads

  1. Patricia Sánchez-García 1
  2. José Hernández-Ortega 2
  3. José Rovira-Collado 3
  1. 1 Consejo Superior de Investigaciones Científicas
    info

    Consejo Superior de Investigaciones Científicas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02gfc7t72

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  3. 3 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Aldizkaria:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Prácticas literarias digitales: leer, escribir y conversar de literatura en línea

Alea: 20

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 7-22

Mota: Artikulua

DOI: 10.18239/OCNOS_2021.20.1.2446 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Laburpena

The Social Reading responds to the pos-sibilities of Internet to talk about books and literature through various media and digi-tal applications and create reading commu-nities. The social networks of reading are specific spaces for this Digital Reading since they collect in a single application different ways of interaction with literature. Good-reads, acquired by Amazon in 2013, is the main space by users and number of books reviewed. In this research, we analyze the presence of Spanish children’s and young people’s literature through a corpus of 19 books in Goodreads, between 2016 y 2019, 353 users and 588 reviews. The analysis pro-cess of the network is defined through dif-ferent sections and results of the presence of the books are collected to demonstrate the interest of this web as a research space on So-cial Reading

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aliagas, C. (2015). The student’s Facebook: the magnifying glasses on the social construction of teen’s reading identity. En F. Sabaté (Ed.), Conditioned Identities. Wished-for and unwished-for identities (pp. 357-384). Peter Lang.
  • Anderson, T., & Kanuka, H. (2002). E-Research: Methods, strategies, and issues. Allyn & Bacon.
  • Arana, J. (2017). Clubes de lectura. En J. A. Millán (Coord.), La lectura en España. Informe 2017 (pp. 141-153) Federación de Gremios de Editores de España. http://www.fge.es/lalectura/docs/Jesus_Arana_141-153.pdf
  • Baker, D (2017). The internet is broken. Wired UK. http://www.wired.co.uk/article/is-the-internet-broken-how-to-fix-it
  • Borrell, M. (2012). Plataformas de comercialización de libros electrónicos. En J. Antonio Cordón García, F. Carbajo Cascón, R. Gómez Díaz, & J. Alonso Arévalo (Coords.), Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento (pp. 105-128). Pirámide.
  • Cassany, D. (2016). Redes sociales para leer y escribir. En G. Bañales Faz, M. Castelló Badia, & N. A. Vega López (Coords.), Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación. Lenguaje, Educación e Innovación (pp. 187-208). Fundación SM.
  • Cordón-García, J. A., Alonso-Arévalo, J., Gómez-Díaz, R., & Linder, D. (2013). Social Reading: Platforms, Aplications, Clouds and Tags. Chandos Publishing. https://doi.org/10.1533/9781780633923
  • Cordón, J. A., & Gómez, R. (2013). Lectura social y colaborativa. En Diccionario Digital de Nuevas Formas de Lectura y Escritura. DINLE. Universidad de Salamanca. http://dinle.eusal.es/searchword.php?valor=Lectura+social%2C+lectura+colaborativa
  • Dantas, T., Cordón-García, J. A., & Gómez-Díaz, R. (2017). Lectura literaria juvenil: los clubes de lectura como entornos de investigación. Ocnos, 16(2), 60-74. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1281
  • García, A. (2013). El papel de las plataformas de distribución y venta en la promoción del libro electrónico infantil y juvenil. Anales de Documentación, 16(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.16.1.166601
  • García-Roca, A., & De-Amo, J. M. (2019). Jóvenes escritores en la red: un estudio exploratorio sobre perfiles de Wattpad. Ocnos, 18(3), 18-28. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.1968
  • García-Roca, A. (2020). Spanish Reading Influencers in Goodreads: Participation, Experience and Canon Proposed. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 153-166. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.453
  • Gómez, R., García, A., Cordón, J. A., & Alonso, J. (2016). Leyendo entre pantallas. Trea.
  • Höhr, R., & Quirós, F. (2016). Mapa de las redes sociales y otros servicios en la nube. iRedes VI Congreso Iberoamericano sobre Redes Sociales. http://www.iredes.es/mapa/
  • Kousha, K., Thelwall, M., & Abdoli, M. (2017). Goodreads reviews to assess the wider impacts of books. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(8), 2004-2016. https://doi.org/10.1002/asi.23805
  • Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos, 11, 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01
  • Lluch, G., Tabernero-Sala, R., & Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 24(6), 797-804. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11
  • Lluch, G., Escandell, D., Francés, M., Baldaquí, J., & Esteve, A. (2017). Políticas públicas de lectura e investigación. El diseño del Plan Valenciano de Lectura. Ocnos, 16(1), 121-133. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1087
  • Lluch, G. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. En F. Cruces (Dir.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores (pp. 31-51). Ariel. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/71828
  • Matthews, J. C. (2016). Professionals and nonprofessionals on Goodreads: Behavior standards for authors, reviewers, and readers. New Media & Society, 18(10), 2305–2322. https://doi.org/10.1177/1461444815582141
  • Observatorio de lectura y el libro (2014). Los libros infantiles y juveniles en España 2012-2014. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Paladines-Paredes, L-V., & Margallo, A. M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19 (1), 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975
  • Pelosi, S., Gómez-Díaz, R., & García-Rodríguez, A. (2019). Modelo de calidad de las plataformas de recomendación de aplicaciones infantiles y juveniles. Ocnos, 18 (2), 17-30. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.2.1938
  • Rodríguez Gómez, D., & Valldeoriola Roquet, J. (2009). Metodología de la Investigación. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
  • Rovira-Collado, J. (2015). Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0. Investigaciones Sobre Lectura, 3, 106-122. https://doi.org/10.37132/isl.v0i3.36
  • Rovira-Collado, J., & Sánchez-García, P. (2017). Leyendo al Inca en Internet: presencia de su obra en las redes sociales de lectura. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana (85), 519-539. https://www.jstor.org/stable/44475583
  • Rovira-Collado, J., & Mateo-Guillén, C. (2019). Social networks for Reading as a new Literary Training Space. Current Perspectives on Literary Reading (pp. 19-34). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/ivitra.22.02rov
  • Sánchez-García, P., Hernández-Ortega, J., & Rovira-Collado, J. (2021). Valoraciones Leyendo al Lector en Goodreads [Fichero de datos]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.4446753
  • Schober, P., Boer, C., & Schwarte, L. A. (2018). Correlation Coefficients: Appropriate Use and Interpretation. Anesthesia & Analgesia, 126(5), 1763-1768. https://doi.org/10.1213/ANE.0000000000002864
  • Tabernero, R., Álvarez, E., & Heredia, H. (2020). Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 72-107. https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.302
  • Thelwall, M., & Kousha, K. (2017). Goodreads: A social network site for book readers. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(4), 972-983. https://doi.org/10.1002/asi.23733
  • Torruella, J., & Capsada, R. (2013). Lexical Statistics and Tipological Structures: A Measure of Lexical Richness. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 95, 447-454. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.668
  • Unsworth, L. (2006). E-literature for children. Enhancing digital literacy learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203412954
  • Vizcaíno-Verdú, A., Contreras, P., & Guzmán-Franco, M. (2019). Lectura y aprendizaje informal en YouTube: El booktuber. Comunicar, 27(59), 95-104. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09
  • Wang K., Liu, X., & Han, Y. (2019). Exploring Goodreads reviews for book impact assessment. Journal of Informetrics, 13(3), 874-886. https://doi.org/10.1016/j.joi.2019.07.003
  • Worrall, A. (2013). Back Onto The Tracks: Convergent Community Boundaries in LibraryThing and Goodreads. 9th Annual ASIS&T SIG SI Social Informatics Research Symposium. http://www.adamworrall.org/portfolio/publications/worrall_convergent_community_boundaries_asist_2013_sigsi_preprint_101413.pdf
  • Worrall, A. (2014). Like a Real Friendship: Translation, Coherence, and Convergence of Information Values in LibraryThing and Goodreads. iConference 2014. https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/73641