Digital news on public librariesMedia mapping and thematic and consumption analysis based on Facebook interactions

  1. Pedro Lázaro-Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Multidisciplinar

Volumen: 30

Número: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.3145/EPI.2021.ENE.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: El profesional de la información

Resumen

A study of digital news on public libraries is presented through media mapping and a thematic and consumption analysis based on Facebook interactions. A total of 7,629 digital news items published in 2019 have been considered. The media mapping includes the evolution of the volume of news publications, the most prominent media outlets and journalists, and the sections in which most news items are published. For the thematic and consumption analysis, the top 250 news items with the highest number of Facebook interactions are considered, defining 15 thematic categories. The most published topics include: new libraries and spaces, collections, and libraries from a historical perspective. The topics that generate the most interactions are the value of libraries (social, human, and cultural capital), libraries from other countries, and new libraries and spaces. The value and originality of the current study lie in the measurement of the consumption of news and digital media through Facebook interactions. The methods used and results obtained also provide new knowledge for the disciplines of Communication and Media Studies by developing the idea of media mapping for its application to other topics and media in future work, as well as for Librarianship, particularly the information obtained on public libraries.

Referencias bibliográficas

  • Alvim, Luisa; Calixto, José-António (2016). “Content analysis model to analyze facets of social mission of public library on the Facebook and in the websites”. Qualitative & quantitative methods in libraries, v. 5, n. 1, pp. 165-176. http://www.qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/314
  • Arroyo-Vázquez, Natalia (2014). “Pinchar la burbuja de las bibliotecas en Facebook: el reto de la comunicación”. Anuario ThinkEPI, v. 8, pp. 111-121. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/29564
  • Arroyo-Vázquez, Natalia; Hernández-Sánchez, Hilario; Gómez-Hernández, José-Antonio (2019). Las bibliotecas públicas en España: diagnóstico tras la crisis económica. Informe Fesabid. Madrid: Fesabid. ISBN: 978 84 939694 2 4 http://www.fesabid.org/sites/default/files/repositorio/informe-fesabid-v12-digital.pdf
  • Calil-Junior, Alberto; Almendra, Gabriela (2016). “As apropriações do Facebook pelas bibliotecas públicas estaduais brasileiras”. Em questão, v. 22, n. 1, pp. 188-213. https://doi.org/10.19132/1808-5245221.188-213
  • Callejo-Gallego, Javier; Agudo-Arroyo, Yolanda (2019). “Análisis cuantitativo y cualitativo de la audiencia de las cuentas del Estado español en Facebook y Twitter”. El profesional de la información, v. 28, n. 5, e280519. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.19
  • Carlsson, Hanna (2012). “Public library Facebook use: established positions renegotiated?”. In: Proceedings of the 2012 iConference, pp. 450-452. https://doi.org/10.1145/2132176.2132244
  • Carlsson, Hanna (2015). “Researching public libraries and the social web, 2006-2012”. Journal of documentation, v. 71, n. 4, pp. 632-649. https://doi.org/10.1108/JD-03-2014-0046
  • Cebolla-Talens, Desamparados (2015). “Ús de les xarxes socials a les biblioteques públiques municipals de la Xarxa de Lectura Pública Valenciana (XLPV)”. Métodos de información, v. 6, n. 10, pp. 5-28. https://doi.org/10.5557/IIMEI6-N10-005028
  • CIS (2020). Barómetro de diciembre 2019. Postelectoral elecciones generales 2019. http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3260_3279/3269/es3269mar.html
  • Fernández-Ardèvol, Mireia; Ferran-Ferrer, Núria; Nieto-Arroyo, Javier; Fenoll, Carme (2018). “The public library as seen by the non-users”. El profesional de la información, v. 27, n. 3, pp. 659-670. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.19
  • Gallo-León, José-Pablo; Quílez-Simón, Pedro (2020). “La biblioteca pública como comunicadora”. Anales de documentación, v. 23, n. 2. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/403411
  • Galluzzi, Anna (2014). “Libraries in the newspapers”. En: Galluzzi, Anna. Libraries and public perception: A comparative analysis of the European press. Chandos Publishing, pp. 37-95. ISBN: 978 1 84334 744 6 https://doi.org/10.1533/9781780634258.37
  • Galluzzi, Anna (2015). “Las bibliotecas en la prensa diaria: el caso español”. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 34. https://doi.org/10.1344/BiD2015.34.24
  • García-Delgado, Belén (2013). “Análisis de las noticias sobre lectura publicadas en el periódico El país (2004-2010)”. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, v. 7, pp. 57-63. https://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4061
  • García-Giménez, Daniel (2010). “Redes sociales: posibilidades de Facebook para las bibliotecas públicas”. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 24. http://bid.ub.edu/24/pdf/garcia2.pdf
  • Govern.cat (2019). “Govern.cat - Generalitat de Catalunya”. Govern.cat, 4 de julio. https://govern.cat/gov
  • Grgic, Ivana-Hebrang; Mucnjak, Dorja (2017). “Croatian and Irish public libraries on Facebook”. Qualitative & quantitative methods in libraries, v. 1, n. 3, pp. 267-275. http://qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/63
  • INE (2019). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares - Año 2019. Instituto Nacional de Estadística. Notas de prensa, 16 octubre. https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
  • Joo, Soohyung; Choi, Namjoo; Baek, Tae-Hyun (2018). “Library marketing via social media: The relationships between Facebook content and user engagement in public libraries”. Online information review, v. 42, n. 6, pp. 940-955. https://doi.org/10.1108/OIR-10-2017-0288
  • Joo, Soohyung; Lu, Kun; Lee, Taehun (2020). “Analysis of content topics, user engagement and library factors in public library social media based on text mining”. Online information review, v. 44, n. 1, pp. 258-277. https://doi.org/10.1108/OIR-11-2018-0345
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro (2020a). Bibliotecas en 5 programas electorales: los casos de Ciudadanos, Unidos Podemos (IU y Podemos), PP y PSOE. https://wpd.ugr.es/~pedrolr/bibliotecasyeleccionesenespaña2016
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro (2020b). “COBib-Públicas: observatorio de las bibliotecas públicas en España durante la pandemia por Covid-19 basado en noticias digitales”. Anuario ThinkEPI, v. 14, e14b04. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14b04
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro (2020c). “Covid-19, medios digitales y Facebook: interacciones, tratamiento y análisis de contenido basado en palabras clave de noticias de okdiario.com y eldiario.es”. Profesional de la información, v. 29, n. 4, e290409. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.09
  • Lázaro-Rodríguez, Pedro; López-Gijón, Javier; Herrera-Viedma, Enrique (2018). “Visibilidad de las bibliotecas públicas y la lectura en medios de comunicación españoles frente a otros hechos de la cultura y relación con su uso: medidas para su mayor promoción y difusión”. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 40. https://doi.org/10.1344/BiD2018.40.7
  • Lund, Brady D. (2019). “Does public libraries’ Facebook following correlate with library usage?”. Journal of web librarianship. https://doi.org/10.1080/19322909.2019.1693943
  • Marquina, Julián (2015). ¿Hablan los partidos políticos de bibliotecas en sus programas electorales para el #20D? Julian Marquina, 16 diciembre. https://www.julianmarquina.es/hablan-los-partidos-politicos-de-bibliotecas-en-sus-programas-electorales-para-el-20d
  • Martin-Da-Silva, Lilian-Lopes; De-Almeida-Ferreira, Norma-Sandra (2006). “Encenando a leitura: a leitura, o leitor e a biblioteca contruídos numa campanha publicitária veiculada no jornal”. Nuances. Estudos sobre educacão, v. 13, n. 14, pp. 191-206. https://doi.org/10.14572/nuances.v13i14.378
  • Mathiasson, Mia-Høj; Jochumsen, Henrik (2019). “Researching public library programs through Facebook events: a new research approach”. Journal of documentation, v. 75, n. 4, pp. 857-875. https://doi.org/10.1108/JD-08-2018-0137
  • MCD (2020a). Bibliotecas públicas españolas en cifras. Ministerio de Cultura y Deporte. http://www.cultura.gob.es/alziraweb/alziraweb.cmd?command=GetAnexo&id=3
  • MCD (2020b). Premiados de la campaña de animación a la lectura María Moliner - Plan de Fomento de la Lectura 2017-2020. Ministerio de Cultura y Deporte. https://fomentodelalectura.culturaydeporte.gob.es/actividades/campana-maria-moliner/premiados.html
  • Neo, Emily; Calvert, Philip J. (2012). “Facebook and the diffusion of innovation in New Zealand public libraries”. Journal of librarianship and information science, v. 44, n. 4. pp. 227-237. https://doi.org/10.1177/0961000611435038
  • Ortigosa-Delgado, María-Teresa (2017). “La Biblioteca Pública Municipal de Arroyo de la Miel en la prensa diaria”. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n. 114, pp. 134-151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6544932
  • Parker, Josie-Barnes; Marín-Jiménez, María-Dolores; Gallo-León, José-Pablo; Gómez-Hernández, José-Antonio (2017). “The Public Library system as an element in the 2007 and 2015 electoral programs of Spain’s political parties in the region of Castilla-La Mancha”. Journal of library administration, v. 57, n. 2, pp. 223-248. https://doi.org/10.1080/01930826.2017.1281671
  • Sánchez-García, María-José (2012). “Las redes sociales en las bibliotecas públicas de la provincia de Málaga”. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, v. 27, n. 104, pp. 92-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4637704
  • Sánchez-Sánchez, Juan-José (1994). “Bibliotecas Públicas y partidos políticos: Las políticas bibliotecarias en los programas electorales (1977-1993)”. Boletín de la Anabad, v. 44, n. 2, pp. 123-176. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/50894.pdf
  • SharedCount (2020). SharedCount: Social URL Analytics. https://www.sharedcount.com
  • Singh, Vivek K.; Chayko, Mary; Inamdar, Raj; Floegel, Diana (2020). “Female librarians and male computer programmers? Gender bias in occupational images on digital media platforms”. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 71, n. 11, pp. 1281-1294. https://doi.org/10.1002/asi.24335
  • Thelwall, Mike (2020). “Why are some websites researched more than others? A review of research into the global top twenty”. El profesional de la información, v. 29, n. 1, e290101. https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.01
  • Vallet-Sanmanuel, Gloria (2017). “Las redes sociales en las bibliotecas públicas de la Provincia de Valencia”. MEI: Métodos de información, v. 8, n. 15, pp. 139-168. https://doi.org/10.5557/IIMEI8-N15-139167
  • WebJunction (2018). Social media and libraries survey summary. https://www.webjunction.org/news/webjunction/social-media-libraries-survey.html
  • Yu, Wei; Chen, Junpeng (2016). “Constructing linkage between libraries and up-to-date news”. Library hi tech, v. 34, n. 2, pp. 301-313. https://doi.org/10.1108/LHT-11-2015-0109