El Enfoque de Transpraxis en Educación Superior:Orientaciones Metodológicas a partir de un Estudio de Caso

  1. Daniel Gutiérrez-Ujaque 1
  2. Laura Fernández-Rodrigo 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2021

Volume: 19

Issue: 4

Pages: 163-180

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2021.19.4.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

The critical pedagogy approach opens the door to explore the Transpraxis Approach (TE) in Higher Education (HE) as a critical element to promote social justice by solving social and real problems in the immediate environment. The research aims to describe methodological principles for the implementation of the TE in HE. A case study was developed following a participatory action research method at the University of Lleida during the academic year 2018-2019 to implement ET in the educational methodology of two subjects of different academic disciplines, carried out jointly. One hundred sixty students participated: 78 from the Bachelor's Degree in Social Education and 82 from the Bachelor's Degree in Industrial Engineering. The twenty-seven projects carried out cooperatively by the students were analysed using the technique of content analysis through a system of categories. The results highlight the importance of cooperative and experiential learning between university degrees as generators of curricular situations beyond disciplinary boundaries and the fragmentation of knowledge. It concludes with establishing ten methodological principles for the implementation of ET in HE, which open the doors to understanding university education as an enabling and transdisciplinary element that responds to real problems in a refl ective, critical and inclusive manner

Bibliographic References

  • Arrigo, B. A. y Bersot, H. Y. (2016). Revolutionizing academic activism: Transpraxis, critical pedagogy, and justice for a people yet to be. Critical Criminology, 24, 549-564. https://doi.org/10.1007/s10612-016-9328-5
  • Barrera, J., Saura-Mas, S. y Blanco-Romero, A. (2019). Transperformative education: Toward a new educational paradigm based on transdisciplinarity and artistic performativity. World Futures, 75(6), 275-297. https://doi.org/10.1080/02604027.2018.1463761
  • Bauman, Z. (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica de España.
  • Berger, R. (2015). Now I see it, now I don’t: Researcher’s position and reflexivity in qualitative research. Qualitative Research, 15(2), 219-235. https://doi.org/10.1177/1468794112468475
  • Boff, C. (1986). Cómo trabajar con el pueblo: Metodología de trabajo popular. Fundación Verapaz.
  • Bolton, G. (2009). Write to learn: Reflective practice writing. InnovAiT, 12(2), 752-754. https://doi.org/10.1093/innovait/inp105
  • Caballero, Á., Sánchez, S. y Belmonte, M. L. (2019). Análisis de la creatividad de los estudiantes universitarios. Diferencias por género, edad y elección de estudios. Educación XX1, 22(2), 213-234. https://doi.org/10.5944/educXX1.22552
  • Casanova, M. A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 10(4), 6-20.
  • Castañeda Fernández, J. (2016). Análisis del desarrollo de los nuevos títulos de grado basados en competencias y adaptados al Espacio Europeo de Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 135-157. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5806
  • Deleuze, G. y Guattari, F. (1987). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
  • Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Akal.
  • Evans, T. L. (2015). Transdisciplinary collaborations for sustainability education: Institutional and intragroup challenges and opportunities. Policy Futures in Education, 13(1), 70-96. https://doi.org/10.1177/1478210314566731
  • Gutiérrez-Ujaque, D. (2019). Aprendiendo a través del espacio urbano: un caso de estudio entre los estudiantes del grado de Educación Social y los del grado de Ingeniería Industrial mediante el arte contemporáneo, la espacialidad, la sensorialidad y la corporalidad. [Tesis doctoral, Universitat de Lleida]. Repositorio institucional de la Universidad de Lleida. http://hdl.handle.net/10803/668650
  • Gutiérrez-Ujaque, D. y Jeyasingham, D. (2021). Towards a critical pedagogy of atmosphere in Social Work Education: Using Counter-Mapping to examine the emplaced Power relations of Practice. The British Journal of Social Work, bcab031. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab031
  • Fraile, P. y Bonastra, Q. (2015). Delito y espacio en ciudades intermedias afinando un modelo de análisis territorial en Gerona, Tarragona y Lérida. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 67, 303-326. https://doi.org/10.21138/bage.1827
  • Freire, P. (2003). Educação como prática da liberdade. Paz e Terra.
  • Freire, P. y Shor, I. (2003). Medo e ousadia. O cotidiano do professor. Paz e Terra.
  • Garrote Rojas, D., Garrote Rojas, C., y Jiménez Fernández, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 14(2), 31-44. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  • Giroux, H. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
  • He, M. F. (2010). Exile pedagogy. En J. Sanding, B. Schultz y J. Burdick (Eds.), Handbook of public pedagogy: Education and Learning Beyond Schooling (pp. 469-500). Routledge.
  • Hyslop, M. y Thayer, J. (2009). Teaching democracy. Citizenship education as critical pedagogy. Sense Publishers.
  • Hyun, E. (2011). Transdisciplinary higher education curriculum: A complicated cultural artifact. Research in Higher Education Journal, 11, 1-19.
  • Jantsch, E. (1972). Inter-and transdisciplinary university: A systems approach to education and innovation. Higher Education, 1(1), 7-37. https://doi.org/10.1007/BF01956879
  • Fernández-Rodrigo y Vaquero-Tió (2021, noviembre) Aprendizaje productivo virtual: Principios metodológicos para su promoción en educación superior. Congreso Internacional EDUTEC 2021. Buenos Aires, Argentina.
  • Foucault, M. (1975). Surveiller et punir. Naissance de la prison. Gallimard.
  • Jové, G. (2017). Maestras contemporáneas. Edicions Universitat de Lleida.
  • Kincheloe, J. L. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: Evolucionar para sobrevivir. En P. Mclaren y J. L. Kincheloe (Coord.), Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 25-69). Graó.
  • Kyprianidou, M., Demetriadis, S., Tsiatsos, T. y Pombortsis, A. (2012). Group formation based on learning styles: Can it improve students’ teamwork? Education Technology Research Development, 60, 83-110. https://doi.org/10.1007/s11423-011-9215-4
  • Kemmis, S. (2010). What is to be done? The place of action research. Educational Action Research, 18(4), 417-427. https://doi.org/10.1080/09650792.2010.524745
  • Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning. Legitimate peripheral participation. University of Cambridge Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
  • Martínez, M. (2009). Hacia una epistemología de la complejidad y transdisciplinariedad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 14(46), 11-31.
  • McArthur, J. (2010). Time to look anew: Critical pedagogy and disciplines within higher education. Studies in Higher Education, 35(3), 301-315. https://doi.org/10.1080/03075070903062856
  • McGregor, S. (2018). Philosophical underpinnings of the transdisciplinary research methodology. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 9, 182-198. https://doi.org/10.22545/2018/00109
  • McGregor, S. (2020). Transdisciplinarity and transpraxis. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 11, 75-90. https://doi.org/10.22545/2020/00134
  • Moore, S. y Mitchell, R. (2008). Power, pedagogy and praxis: Social justice in the globalized classroom. Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087904920
  • Morancho, V. I., y Rodríguez, J. M. (2020). Pensamiento crítico: Conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 9-25. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1121
  • Morin, E. (2005). Enseñar a vivir: Manifiesto para cambiar la educación. Ediciones Nueva Visión.
  • Motta, R. (2002). Complejidad, educación y transdisciplinariedad. Polis. Revista Latinoamericana, 3, 1-21. http://doi.org/10.32735/S0718-6568/2002-N3-186
  • Nicolescu, B. (2006). Transdisciplinarity. Past, present and future. En B. Haverkott y C. Reijntjes (Eds.), Proceedings moving worldviews conference (pp. 142-165). ETC/Compas.
  • Nicolescu, B. (2011). Methodology of transdisciplinarity. Levels of reality, logic of the included middle and complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 1(1), 19-38. https://doi.org/10.22545/2010/0009
  • Nicolescu, B. (2014). From modernity to cosmodernity. SUNY Press.
  • Nicolescu, B. (2016). The hidden third. Quantum Prose.
  • Niemeyer, B. (2013). El aprendizaje situado: Una oportunidad para escapar del enfoque del déficit. Revista de Educación, 341, 99-121.
  • Parris, L. (2018). Creolizing the academy: Embracing transdisciplinarity to revive the humanities and promote critical pedagogy. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 40(1), 30-42. https://doi.org/10.1080/10714413.2018.1409518
  • Pink, S. (2015). Doing sensory ethnography. Sage. https://doi.org/10.4135/9781473917057
  • Raso, F. y Santana Aranda, D. (2018). Percepciones del futuro pedagogo sobre la metodología de enseñanza de la creatividad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(1), 73-89. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.005
  • Rodríguez-Romero, M. (2020). Investigación educativa, neoliberalismo y crisis ecosocial. Del extractivismo a la reciprocidad profunda. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 135-149. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.007
  • Ruiz-Melero, M. J. y Bermejo, R. (2021). Nuevos retos para la enseñanza basada en competencias en educación superior. Amazônica-Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, 13(1), 228-449.
  • Taylor, E. (1998). The theory and practice of transformative learning: A critical review. ERIC.
  • Testa D. y Egan R. (2016). How useful are discussion boards and written critical reflections in helping social work students critically reflect on their field education placements? Qualitative Social Work, 15(2), 263-280. https://doi.org/10.1177/1473325014565146
  • UNESCO. (2021). La UNESCO y los objetivos de desarrollo sostenible. UNESCO.
  • Varey, R. J. (2005). Marketing for sustainable living. En R. Mitchell y S. Moore (Eds.), Planetary praxis and pedagogy (pp. 41-71). Sense. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-214-1_3
  • White, J. (2007). Knowing, doing and being in context: A praxis-oriented approach to child and youth care. Child Youth Care Forum, 36(6), 225-244. https://doi.org/10.1007/s10566-007-9043-1