Entertainment as the foundation of television programming between 1958 and 1975

  1. Tamara Antona Jimeno 1
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2017

Volumen: 30

Número: 2

Páginas: 31-45

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.30.35790 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The main objective of this study is to analyse TV entertainment during Franco’s years and its evolution. The starting hypothesis is that initially the grid was influenced by the radio model, but that little by little it evolved towards its own model, in which fiction was the most frequently used identifier. The reason for change was the willingness to meet the needs of the target audiences. All television broadcasts have been analysed from January 1, 1958 to November 20, 1975. Based on a quantitative analysis of broadcasting times, the scheduling trends of the four slots have been determined: morning, afternoon, evening, and night, in order to establish how the TV network was willing to meet the potential audience’s wishes at every moment of the day. This historical approach to television through primary sources, such as the total TVE broadcasts, is practically unheard of.

Referencias bibliográficas

  • Binimelis, M., Cerdán, J. & Labayten, M. (2013). Modernising Spain through Entertainment Television. In Godard, P. (ed.) (2013): Popular televisión in autoritarian Europe. Manchester: Manchester University Press
  • Bonaut, J. (2006): Televisión y deporte: la influencia de la programación deportiva en el desarrollo histórico de TVE durante el monopolio de la televisión pública (1956-1988). Tesis doctoral, Universidad de Navarra
  • Cabeza, J. & Mateos-Pérez, J. (2013). Thinking about television audiences: Entertainment and reconstruction in nature documentaries. European Journal of Communication 28 (5), 570-583
  • Callejo Gallego, J. (1995). La audiencia activa. El consumo televisivo: discursos y estrategias. Madrid: Colección Monografías, número 144.
  • Carreras Lario, N. (2012). TVE en sus inicios: estudio sobre la programación. Madrid, Fragua
  • Contreras, J. M. & Palacio; M. (2003). La programación en televisión. Madrid: Síntesis
  • Corner, J. (1999). Critical ideas in television studies. Oxford/New York: Clarendon Press/Oxford University Press
  • Diego, P. (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Pamplona: Eunsa
  • Diego, P. & Etayo, C. (2013). Explanatory factors of preferences for domestically produced versus American-made fiction series. Comunicación y Sociedad 26 (1), 149-169.
  • Fiske, J. (1997 y 2011). Television culture. London: Routledge
  • Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading television (with a new foreword by John Hartley). London: Routledge
  • García Mirón, S. (2014). Antena 3, nacimiento y evolución (1990-2010): contenidos, estilo y estrategias de programación en prime time de la primera emisora de televisión privada española. Tesis doctoral. Universidad de Vigo
  • Gil, F. (2014). Televisión versus cine. La influencia de los largometrajes emitidos por TVE. Estudio del mensaje periodístico 20, 177-191
  • Goddard, P. & Turnock, R. (ed.) (2013). Popular television in authoritarian Europe. Manchester: Manchester University Press
  • Gómez Escalonilla, G. (2003). Programar televisión: análisis de los primeros cuarenta años de programación televisiva en España. Madrid: Dykinson
  • Gutiérrez Lozano, J. F. (2013). Football and Bullfighting on Television: Spectacle and Spanish identity at Franco’s Dictatorship (1956-1975). En P. Godard & R. Turnock (eds.), Popular televisión in autoritarian Europe Manchester: Manchester University Press
  • De Haro De San Mateo, M.V. (2016). Los toros como entretenimiento de masas en la televisión franquista. Communication & Society 29(3), 69-84
  • Elis, J. (2013). Per un canone storico dei programmi televisivi. En Grasso Aldo, Storie e Culture de la televisione italiana, Milano: Oscar Mondadori
  • Hilmes, M. (2001). Only connect. A cultural history of broadcasting in the United States, Toronto: Wadsworth
  • La audiencia de televisión es España (1969). Instituto de Opinión Pública
  • Menduni; E. (2004). Televisione e societá italiana. (1975-200), Milano: Studi Bomtani
  • Molinero, C. & Ysàs, P. (1998). La historia social de la época franquista. una aproximación, Historia Social, 30, 133-154
  • Montero, J. (2014). Programación y programas de televisión en España antes de la desregulación (1956-90). Introducción al monográfico, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20, 11-24
  • Montero, J. Rubio, Á., Antona, T., Martín, J. & Fernández, L. (2014). Los telediarios franquistas. Una investigación sobre las fuentes. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 152-175
  • Moreno, J. (2014). Los concursos en España: percepción histórica y evolución del género (1956-1975), Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20, 27-42
  • Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa
  • Paz, M.A.A & Martínez, L. (2013). Nuevos programas para nuevas realidades: la programación infantil y juvenil en TVE (1969–1975), Journal of Spanish Cultural Studies, 14:3, 291-306
  • Paz, M. A. & Martínez, L. (2014a). La primera conformación de una audiencia televisiva. Estudio del Mensaje periodístico, 20, 43-58
  • Paz, M. A. & Martínez, L. (2014b). Children's programming on Televisión Española under Franco (1958-1975), European Journal of Communication, 1-15
  • Williams, R. (2003). Televisión: technology and cultural form, New York: Routledge (1ª edición 1973)