«Comercializar» la diplomaciadesafíos, soluciones y limitaciones de una adaptación necesaria en la política exterior de la España de Alfonso XIII

  1. Zorann Petrovici 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Hispania: Revista española de historia

ISSN: 0018-2141

Ano de publicación: 2022

Volume: 82

Número: 271

Páxinas: 489-517

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/HISPANIA.2022.014 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Hispania: Revista española de historia

Resumo

Taking as its starting point the centrality of economics and commerce in the international politics of the late nineteenth and early twentieth centuries, this text considers the instruments with which the diplomacy of Alfonso XIII’s Spain sought to face the new needs and challenges posed by the increasingly complex international scenario. To do this, it will focus on the measures adopted both by the central Administration and the foreign service, analysing the solutions implemented, the actors involved, and the limitations of state action. Finally, it will show how foreign trade was the space in which the unity of action abroad and, above all, the monopoly that the Ministry of State had traditionally exercised over the country’s foreign policy began to be threatened. It aims to contribute to knowledge of the adaptation of Spanish diplomatic practices to the modernization processes that Western diplomacy underwent in the aforementioned period.

Referencias bibliográficas

  • Badel, Laurence, «Les acteurs de la diplomatie économique française au XX siècle : les mutations du corps des attachés commerciaux (1919-1950)», Relations internationales, 114 (París, 2003): 189-211. https://doi.org/10.3917/ri.114.0189
  • Badel, Laurence, Diplomatie et grands contrats. L'État français et les marchés extérieurs au XXe siècle, París, Publications de la Sorbonne, 2010. https://doi.org/10.4000/books.psorbonne.42891
  • Barbier Decrozes, Madeleine, Du protectionnisme à la mondialisation 1898-1998. Histoire des Conseillers du Commerce extérieur de la France, París, CCE Communication, 1999.
  • Blessing, Ralph, «A Changing Diplomatic World», en Gordon Martel (ed.), A Companion to International History 1900-2001, Oxford, Wiley, 2007: 65-77. https://doi.org/10.1002/9780470690925.ch5
  • Carrizo Sainero, Gloria, La promoción comercial en España hasta 1936, Madrid, Instituto Español de Comercio Exterior, 1992.
  • Carron de la Carrière, Guy, La diplomatie économique. Le diplomate et le marché, París, Economica, 1998.
  • Catálogo de Exportadores Españoles, Madrid, Centro de Información Comercial del Ministerio de Estado, 1918.
  • Catálogo del Museo Comercial (Sección de Marruecos), Madrid, Centro de Información Comercial del Ministerio de Estado, 1910.
  • De la Torre del Río, Rosario, «De ultramar a la frontera meridional: iniciativas en busca de una garantía internacional para España, 1898-1907», en Guadalupe Gómez-Ferrer y Raquel Sánchez (coords.), Modernizar España: proyectos de reforma y apertura internacional (1898-1914), Madrid, Biblioteca Nueva, 2007: 153-176.
  • Fernández Rodríguez, José María, «75 años de técnicos comerciales y economistas del Estado», artículo del monográfico «75 años de política económica española», Información Comercial Española, 826 (Madrid, 2005): 7-9.
  • Hamilton, Keith y Langhorne, Richard, The Practice of Diplomacy: Its Evolution, Theory and Administration, Nueva York, Routledge, 2000. II Congreso Nacional del Comercio Español en Ultramar, Madrid, Ministerio de Economía Nacional, 1929.
  • Maluquer de Motes, Jordi, «Las consecuencias económicas de las guerras de 1898», Revista de Occidente, 202-203 (Madrid, 1998): 264-277.
  • Martínez de Velasco Farinós, Ángel, «La reforma del cuerpo diplomático por Primo de Rivera», Revista Internacional de Sociología, 35 (Madrid, 1980): 409-442.
  • Neila Hernández, José Luis, Regeneracionismo y política exterior en el reinado de Alfonso XIII (1902-1931), Madrid, Comisión Española de Historia de las Relaciones Internacionales, 2002.
  • Orduña Rebollo, Enrique, «Reformas de la administración pública durante la dictadura de Primo de Rivera», en Elena Maza Zorrilla y María de la Concepción Marcos del Olmo (coords.), Estudios de historia: homenaje al profesor Jesús María Palomares, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2006: 195-210.
  • Petrovici, Zorann, Mundo nuevo, ¿diplomacia nueva? La influencia de la Gran Guerra en las prácticas diplomáticas del reinado de Alfonso XIII. Un estudio comparado con la diplomacia francesa, tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2019.
  • Prados de la Escosura, Leandro, De imperio a nación. Crecimiento y atraso económico en España (1780-1930), Madrid, Alianza Editorial, 1988.
  • Ricard, Bruno, L'État et l'expansion commerciale de la France. Information économique extérieure, des consuls aux conseillers commerciaux. 1681-1939, tesis para la obtención del diploma en paleografía archivística, París, École des Chartes, 1992.
  • Sendín de Cáceres, Paloma, «Evolución de la política de promoción comercial», artículo del monográfico «75 años de política económica española», Información Comercial Española, 826 (Madrid, 2005): 209-221