Delhy Tejero, ilustradora en Crónica y sus primeras narraciones inspiradas en Elena Fortún

  1. Romero López, Dolores 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Lectora: revista de dones i textualitat

ISSN: 1136-5781

Year of publication: 2022

Issue Title: Rostros y voces de mujeres de la Edad de Plata

Issue: 28

Pages: 165-184

Type: Article

DOI: 10.1344/LECTORA2022.28.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Lectora: revista de dones i textualitat

Abstract

After obtaining the diploma on drawing, engraving, and modelling from the Escuela de San Fernando in Madrid, Delhy Tejero (1904-1968) began to develop a remarkable work as an illustrator. Between 1930 and 1935, she collaborated with the children’s supplement of the graphic magazine Crónica illustrating stories by Antoniorrobles, José Santuguini, Elena Fortún, Sara Insúa and Josefina Carabias, among others. This article explores Delhy Tejero’s relationship with several writers during the Second Spanish Republic, focusing particularly on the illustrations she made for the stories that Elena Fortún published in Crónica. Furthermore, it will be demonstrated that the story "Colasín" —published by Fortún in said magazine in 1932, with illustrations by Delhy Tejero— influences the writing of "Un niño al revés", the first children’s story written by Delhy Tejero herself. The aim of this research is to show how Delhy Tejero’s great capacity for fabulation required both the brush and the pen to unleash the full potential of her imagination.

Bibliographic References

  • Abril, Manuel (1934), "Trajes regionales de ritual", Blanco y Negro, 09/12/1934.
  • Alaminos López, Eduardo (2005), Delhy Tejero: 111 dibujos, 1904-1968, Madrid, Museo Municipal de Arte Contemporáneo.
  • Alcaide, José Luis y Francisco José Pérez Rojas (2005), "Delhy Tejero, una artista de los años treinta", Delhy Tejero: 111 dibujos, Eduardo Alaminos López (ed.), Madrid, Museo Municipal de Arte Contemporáneo: 7-30.
  • Alonso Imaz, María del Carmen (2000), "Los cuentos de Grimm y su relación con los cuentos del folclore español", Studia Carande. Revista de Ciencias Sociales y Jurídicas, 5: 469-482.
  • Ariño, Amaranta y Javier Pérez Rojas (1997), La Eva Moderna. Ilustración gráfica española 1914-1935, Madrid, Fundación Mapfre.
  • Aznar Almazar, Sagrario (1993), El arte cotidiano. Modernismo y simbolismo en la ilustración gráfica madrileña 1900-1925, Madrid, UNED.
  • Barthes, Roland (1977), Poétique du récit, París, Seuil.
  • Cabañas Bravo, Miguel (2005), Delhy Tejero, una imaginación ensimismada en las décadas centrales del siglo XX, Madrid, Ayuntamiento.
  • Carabias, Josefina (1998), Como yo los he visto. Encuentros con Valle-Inclán, Unamuno, Baroja, Marañón, Pastora Imperio, Ramiro de Maeztu y Belmonte, Madrid, Aguilar.
  • Cousillas Rodríguez, Manuel (2010), "Los duendes en la literatura española", Garoza. Revista de la Sociedad Española de Estudios Literarios de Cultura Popular, 10: 61-70.
  • Fortún, Elena (1951), Los cuentos que Celia cuenta a los niños, Madrid, Aguilar.
  • Fortún, Elena y Matilde Ras (2014), El camino es nuestro, Nuria Capdevila-Argüelles y María Jesús Fraga (eds.), Madrid, Fundación Banco Santander.
  • Fraga, María Jesús (2013), Elena Fortún, periodista, Madrid, Pliegos.
  • García García, María Isabel (1998), "Delhy Tejero, una mirada diferente a la vanguardia", Delhy Tejero: una muchacha y una maleta. Catálogo de la Exposición de Zamora, Tomás Sánchez Santiago y Fernando Lozado Bordel (eds.), Zamora, Diputación Provincial: 79-101.
  • Gutiérrez Carbajal, Inés (2004), "La trayectoria artística de Delhy Tejero", Anuario del Instituto de Estudios Zamoranos, Adrián Ocampo, 21: 413-434.
  • Lozano Bartolozzi, María del Mar (2001), "Artistas plásticas españolas entre las dos guerras europeas: Pitti (Francis) Bartolozzi, Delhy Tejero, Remedios Varo", Iconografía y creación artística: estudios sobre la identidad femenina desde las relaciones de poder, Rosario Camacho y Aurora Miró (eds.), Málaga, Centro de Ediciones de la Diputación: 289-328.
  • L. R. (1930), "Con sus lápices y sus pinceles, Adelita Tejero, que aún es casi una niña, lucha bravamente por el arte y por la vida", Crónica, 16/3/1930.
  • Navarro Talegón, José (1980), "Delhy Tejero: Notas para una biografía", Delhy Tejero, VV. AA., Zamora, Caja de Ahorros Provincial: 45-54.
  • Ramos Ortega, José Manuel (2001), Las revistas literarias en España entre la Edad de Plata y el medio siglo. Una aproximación histórica, Madrid, Ediciones de la Torre.
  • Ródenas de Moya, Domingo (2004), "La prensa cultural en la Edad de Plata", Quimera. Revista de Literatura, 250: 18-22.
  • Sánchez Santiago, Tomás (2020), "Las distintas necesidades expresivas de Delhy Tejero", Delicada Delhy, Tomás Sánchez Santiago (ed.), Palma de Mallorca, Los Papeles de Brighton: 57-68.
  • Tejero, Delhy (2004), Los cuadernines (Diarios 1936-1968), Dolores Vila Tejero y Tomás Sánchez Santiago (eds.), Zamora, Diputación.
  • Tejero, Delhy (2018), Los cuadernines (Diarios 1936-1968), Dolores Vila Tejero y Tomás Sánchez Santiago (eds.), León, Eolas.
  • Tejero, Delhy (2020), Narraciones ilustradas/Ilustraciones narradas, Dolores Romero López (ed.), Burgos, Instituto Castellano y Leonés de la Lengua.