Formación en reanimación cardiopulmonar pediátrica en los grados de Medicina y Enfermería en las universidades españolas

  1. J. López-Herce 1
  2. Antonio Rodríguez-Núñez 2
  3. Martín Otero-Agra 3
  4. Corsino Rey-Galán 4
  5. Custodio Calvo-Macías 5
  6. Ignacio Manrique-Martín 6
  1. 1 Servicio de Cuidados Intensivos Pediátricos. Instituto de Investigación Sanitaria. Hospital General Universitario Gregorio Marañón
  2. 2 Área de Pediatría. Servicio de Críticos, Intermedios y Urgencias Pediátricas. Hospital Clínico Universitario de Santiago de Compostela
  3. 3 Escuela Universitaria de Enfermería de Pontevedra
  4. 4 Área de Gestión Clínica de Pediatría. Hospital Universitario Central de Asturias
  5. 5 Grupo Español de Reanimación Cardiopulmonar Pediátrica y Neonatal. España
  6. 6 Instituto Valenciano de Pediatría. Valencia
Journal:
FEM. Revista de la Fundación Educación Médica

ISSN: 2014-9832 2014-9840

Year of publication: 2022

Volume: 25

Issue: 5

Pages: 225-228

Type: Article

More publications in: FEM. Revista de la Fundación Educación Médica

Metrics

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2022
  • Journal Impact: 0.170
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C3 Rank in field: 140/232

Abstract

Aims. To analyse the education in pediatric cardiopulmonary resuscitation (CPR) in the universities in Spain. Material and methods. A survey was sent to those responsible for Pediatrics at the Spanish universities. Results. 35 responses from Medicine and 18 from Nursing were received). There was a great diversity in CPR teaching and duration. In many cases, the duration of the training is insufficient. Conclusions. It is necessary to establish mandatory training requirements in pediatric CPR for Medicine and Nursing degrees