Arte y política en la colonia polaca en España durante la Primera Guerra Mundial

  1. García García, Isabel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Argitalpen urtea: 2022

Liburukia: 95

Zenbakia: 379

Orrialdeak: 267-284

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/AEARTE.2022.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Archivo español de arte

Laburpena

During the First World War, and thanks to Spanish neutrality, an interesting colony of Poles was established in Madrid. Led by Count Dzieduszycki, a personality whose social and political integration in the capital played a key role, the creation of the Polish National Committee in the Peninsula made possible, among other events, the Exhibition of Polish Painters ―Wladyslaw Jahl, Józef Pankiewicz, Wanda Pankiewicz, Waclaw Zawadowski and Marjan Paszkiewicz―in the courtyard of the State Ministry. Polish avant-garde art was received not without negative criticism, and even so, after the exhibition some of their members continued their trajectory in the Ultraist movement. In short, an interesting chapter that was part of the development of the Spanish artistic avant-garde during the first half of the 20th century.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alcántara, Francisco (1922): “Exposición de Victoria Malinowska”. En: El Sol, 7 junio, Madrid, s. p.
  • Artola, Inés (2015): ¿Formisci: la síntesis de la modernidad (1917-1922). Granada: Libargo.
  • Ballesteros de Martos, Antonio (1918a): “Los pintores polacos”. En: Cervantes, mayo, Madrid, p. 124.
  • Ballesteros de Martos, Antonio (1918b): “Notas de arte. Los artistas polacos”. En: La Mañana, 11 abril, Madrid, s. p.
  • Ballesteros de Martos, Antonio (1920): “El primer Salón de Otoño”. En: Cosmópolis, diciembre, Madrid, s. p.
  • Blanco Coris, José (1918): “Arte y artistas”. En: El Heraldo de Madrid, 13 junio, Madrid, s. p.
  • Blanco Coris, José (1919): “Exposiciones”. En: El Heraldo de Madrid, 20 diciembre, Madrid, s. p.
  • Bonet, Juan Manuel (ed) (1996): “Baedeker del ultraísmo”. En: El ultraísmo y las artes plásticas. Valencia: IVAM Centre Julio González, p. 39.
  • Bosch, Glòria/Quiney, Aitor/Tanikowski, Artur/Doñate, Mercè/Vázquez, Eva/Coll, Raimonda/Nawrocka-Teodorczyk, Marya/Losantos, Àgata (2018): De París a Girona, Mela Muter e els artistes polonesos a Catalunya. Museo de Arte de Girona: Departament de Cultura.
  • Cansinos-Assens, Rafael (1916): “La desgraciada Polonia. Mensaje de simpatía”. En: La Correspondencia de España, 10 de febrero, Madrid, s. p.
  • Ciervo, Joaquín (1918): “Semblanzas femeninas”. En: Hojas selectas, enero, Madrid, s. p.
  • Edelye (1918): “La Exposición de artistas polacos”. En: El Liberal, 10 abril, Madrid, s. p.
  • Encina, Juan de la (1918): “Los pintores polacos”. En: España, 25 de abril, Madrid, s. p.
  • Enrabiri, (1918). “Dos revolucionaros de la pintura pasan por Bilbao”. En: La Tarde, 5 agosto, Bilbao, s. p.
  • Francés, José (1917): “Exposiciones barcelonesas”. En: Mundo Gráfico, 21 febrero Madrid, s. p.
  • Francés, José (1918): “Una exposición de pintores polacos”. En: El Año Artístico, abril, Madrid, pp. 117-118.
  • Frankowski, Eugeniusz (1919): Polonia y su misión en Europa. Madrid: Imprenta del Patronato de Huérfanos de Intendencia e Intervención Militar.
  • G. M., J. (1918): “Exposición Malinowska”. En: El Sol, 18 septiembre, Madrid, s. p.
  • García García, Isabel (2018): “¿Madrid neutral? Filias, fobias, espionaje y arte en el Madrid de la primera Guerra Mundial”. En: Javier Pérez Segura (ed.): Madrid. Musa de las Artes, Madrid: Museo de Arte Contemporáneo, pp. 45-53.
  • Hoyos y Vinent, Antonio de (1916): “El raro misterio de Bettina Jacometti”. En: El día, 19 diciembre, Madrid, s. p.
  • Jahl, Wladyslaw (1921): “La exposición de arte rupestre”. En: Ultra, 10 junio, Madrid, s. p.
  • Lentas, Beatas (2015): “El periodismo español de Tadeusz Peiper”. En: Rypson, Piotr/ Bonet, Juan Manuel/ Poliwka, Monika (eds.): Tadeusz Peiper, Heraldo de la vanguardia entre España y Polonia. Varsovia/Madrid: Museo Nacional de Varsovia, Calcografía Nacional-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 112-138.
  • Monte-Cristo (1915): “De sociedad”. En: El Imparcial, 3 mayo, Madrid, s. p.
  • Monte-Cristo (1916): “Noticias de sociedad”. En: El Heraldo Militar, 4 julio, Madrid s. p.
  • Monte-Cristo (1917): “De Sociedad”. En: El Imparcial, 23 mayo, Madrid, s. p.
  • Nalewajko, Malgorzata (2012): “Episodios judíos en la imagen mutua de España y Polonia”. En: Itinerarios, Revista de estudios lingüísticos, literarios, históricos y antropólogos de la Universidad de Varsovia, [Vol. 16], Varsovia, pp. 181-200.
  • Ors, Eugenio d’ (1925): “Marjan Paszkiewicz”. En: ABC, 20 junio, Madrid, s. p.
  • Paszkiewicz, Marjan (1917): “De arte pictórico. Hacia la unidad plástica”. En: Cervantes, mayo, Madrid, p. 51.
  • Paszkiewicz, Marjan (1921): “Palabras de un pintor”. En: Ultra, 20 febrero, Madrid, s. p.
  • Paszkiewicz, Marjan (1922): “25 F”. En: Horizonte, 30 noviembre, Madrid, s. p.
  • Paszkiewicz, Marjan (1925): “Reflexiones sobre la pintura nueva”. En: Revista de Occidente, [To. IX], [Núm. 27], septiembre, Madrid, pp. 302-316.
  • Poliwka, Monika (2015): “Los Polacos del ultraísmo”. En: Rypson, Piotr/Bonet, Juan Manuel/Poliwka, Monika (eds.): Tadeusz Peiper, Heraldo de la vanguardia entre España y Polonia.Varsovia/Madrid: Museo Nacional de Varsovia, Calcografía Nacional-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 80-113.
  • Pompey, Francisco (1918): “Exposición de los pintores polacos”. En: La Nación, 14 abril, Madrid, s. p.
  • Pulido, Ramón (1918): “Exposición de pintores polacos”. En: El Globo, 18 abril, Madrid, s. p.
  • Quintana, Emilio (2015): “Cinco cartas de Jan Waclaw Zawadowski a Stanislaw Jaworski”. En: Rypson, Piotr/Bonet, Juan Manuel/Poliwka, Monika (eds.): Tadeusz Peiper, Heraldo de la vanguardia entre España y Polonia. Varsovia/ Madrid: Museo Nacional de Varsovia, Calcografía Nacional-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 140-149.
  • Rypson, Piotr (2015): “Creándose a sí mismo, Tadeusz Peiper emprende su camino por el mundo”, En: Rypson, Piotr/ Bonet, Juan Manuel/Poliwka, Monika (eds.): Tadeusz Peiper, Heraldo de la vanguardia entre España y Polonia. Varsovia/Madrid: Museo Nacional de Varsovia, Calcografía Nacional-Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 16-31.
  • Rypson, Piotr (2016): “Marjan Paszkiewiz: A Forgotten Critic”. En: Journal of the National Museum in Warsay. New Series, [Vol. 41], [Núm. 5], Warsaw, pp. 304-325.
  • Sarmiento, José Antonio (2013): Las veladas ultraístas. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Segovia, Alberto de (1918): “Los hombres y los días”. En: La Acción, 8 abril, Madrid s. p.
  • Torre, Guillermo de (1922): “El renacimiento xilográfico. Tres grabadores ultraístas”. En: Cosmópolis, agosto, Madrid, s. p.
  • Vegue y Goldoni, Ángel, (1918) “Exposición de los pintores polacos”. En: El Imparcial, 3 mayo, Madrid, s. p.
  • Vegue y Goldoni, Ángel (1935): “Exposición de grabados polacos modernos”. En: La Voz, 7 mayo, Madrid, s. p.
  • Vidal i Oliveras, Jaume (1993): Josep Dalmau, L’aventura per l’art modern. Manresa: Fundació Caixa de Manresa.