La mediación artística en entornos universitarioslo corporal, lo emocional y lo performático

  1. Martinez Cano, Silvia 1
  1. 1 Universidad Pontificia Comillas
    info

    Universidad Pontificia Comillas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/017mdc710

Journal:
Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

ISSN: 1886-6190

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico: Arte, cultura y diversidad

Issue: 17

Pages: 37-48

Type: Article

DOI: 10.5209/ARTE.77905 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

Abstract

Art is capable of creating knowledge and is shown, today, as a very valuable social instrument capable of bringing into play values and criteria that societies need to be fairer and more democratic. The connection between art and education that takes place in Art Mediation is one of the most valuable tools for learning. Through artistic production we build a space where art engages with the global social and technological reality and responds as a source of new meanings, approaches and reflections on reality. It is a tool for criticism and reflection that imagines possible worlds that are more equitable. Its collective nature favours a horizontal transmission of knowledge, where the spectator ceases to be a spectator and becomes an active creative agent. Through a collective experience of creation with students of Primary Education, we have reflected on the importance of artistic mediation in the educational sphere and its benefits in learning and the development of a freer, more equitable and just feminine and masculine identity. The creation has been channelled through a collective performance where the relationships between body, emotions and cognition have been put into play as an indissoluble rhizomatic structure.

Bibliographic References

  • Acaso, M. y Mejías, C. (2017). Art Thinking. Barcelona: Paidós.
  • Acaso, M. (2012). Pedagogías invisibles. Madrid: La Catarata.
  • Alexander, B. K., Anderson, G. L., Gallegos, B. P. (2005). Performance Theories in Education. Power, Pedagogy, and the Politics of Identity. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona: Paidós.
  • Bang, C. & Wajnerman, C. (2010). Arte Y Transformación Social: La Importancia de la Creación Colectiva en Intervenciones Comunitarias. Revista Argentina de Psicologia, 48, 89-103.
  • Bisquerra Alzina, R. y Bisquerra, A. (2012). Musica i educación emocional. Guix. Elements d’acció educativa, 385, 23-41.
  • Bisquerra Alzina, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 54, 95-114.
  • Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
  • Bruner, J. (or. 1962, 1979). “After John Dewey, What?”. En Bruner, J. (or. 1962, 1979). On Knowing. Essays for the Left Hand, pp.113-126. Belknap Press of Harvand University Press: Cambridge, Massachusetts.
  • Bruner, J. (or. 1962, 1979). “Art as a mode of knowing”. En Bruner, J. (or. 1962, 1979). On knowing. Essays for the Left Hand, pp. 59-74. Cambridge, Massachusetts: Belk¬nap Press of Harvard University Press.
  • Cyrulnik, B. (2009). Vencer el trauma por el arte. Cuadernos de pedagogía, 393, 42-47.
  • Collado, A; Rodrigo, J. (2012). Transductores. Pedagogías en red y prácticas instituyentes. Granada: Centros José Guerrero.
  • Dewey, J. (or. 1934, 2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
  • Denzin, N. K. (2003). Performance ethnography: Critica/ pedagogy and the politics of culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Freire, P. (or. 1970, 1996). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós
  • Gardner, W. E. (2005). Arte, mente y cerebro. Barcelona: Paidós.
  • Knowles, J.G. y Cole, A.L. (2008). Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues. Los Ángeles: SAGE.
  • Lagarde, M. (2000). Claves feministas para la mejora de la autoestima. Madrid: Horas y Horas.
  • Lapeña Gallego, G. (2011). ¿Feminismo o necesidad?: El proceso artístico en la obra de Eva Hesse y Ana Mendieta. Arte y Políticas de Identidad, 5, 101-116. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/reapi/article/view/146241
  • López-Aparicio Pérez, I. y Cejudo Mejías, V. (2020). La mediación cultural a través de la práctica artística. Cuando no existía la palabra... Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para la inclusión social, 15, 121-134.
  • López Fernández Cao, M. (2015). Para qué el arte. Reflexiones en torno al arte y educación en tiempo de crisis. Barcelona: Fundamentos
  • López Fernández Cao, M. (2008). Cognición y emoción. El derecho a la experiencia a través del arte. Pulso, 31, 221-232.
  • López Fernández Cao, M. (2000). Creación artística y mujeres, recuperar la memoria. Madrid: Narcea.
  • Marín Viadel, R. (2005). “La investigación educativa basada en las artes visuales o ‘arteinvestigación educativa’”. En Marín Viadel (ed.) (2005). Investigación en Educación Artística. Granada: Universidad de Granada y Sevilla, 223-274.
  • Mesías-Lema, J.M. (2018). Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad, Comunicar, 57, 19-28.
  • Moreno, A. (2016). La mediación artística. Arte para la transformación social, la inclusión y el desarrollo comunitario. Barcelona: Octaedro.
  • Moreno, A. (2010). La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación, 52/2. https://rieoei.org/historico/expe/3422Moreno.pdf
  • Munevar M., D. I., & Diaz C., N. S. (2009). CORP-oralidades. Arteterapia. Papeles De Arteterapia Y educación artística Para La inclusión Social, 4, 63 - 77. Recuperado a partir de https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/ARTE0909110063A
  • Navajas, R. y Rigo, C. (2008). Arte y expresión Corporal: Una fusión para contribuir en la formación del docente. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 3, 189-202.
  • Palacios, A. (2009). El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social 4, 197-211.
  • Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Bordes Manantial.
  • Río, M. del (2009). Reflexiones sobre la praxis en Arteterapia. Arteterapia. Papeles de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión social, 4, 17-22.
  • Schinca, M. (2000). Expresión corporal: Técnica y expresión del movimiento. Barcelona: Cispraxis.
  • Torrens, Valentín (ed.) (2007). Pedagogía de la performance. Huesca: Diputación provincial de Huesca.
  • Winnicott, D.W. (2002) Realidad y Juego. Barcelona: Editorial Gedisa.