Peirce con Bajtin. Una lectura icónica de los cronotopos cinematográficos

  1. Abril, Gonzalo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
CIC: Cuadernos de información y comunicación
  1. González González, Rayco (coord.)
  2. Serra, Marcello (coord.)
  3. Lozano, Jorge (hom.)

ISSN: 1135-7991 1988-4001

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Monográfico: Semiótica de la cultura y análisis mediático (In memoriam Jorge Lozano)

Número: 27

Pages: 113-141

Type: Article

DOI: 10.5209/CIYC.80994 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: CIC: Cuadernos de información y comunicación

Résumé

In M. Bakhtin's theory of the novel, the concept of chronotope serves to express the aesthetic articulation of time, space and the "human image". This conception can be extrapolated to audiovisual narratives and film analysis. And it can also be complemented with the application of the concepts of image, diagram and metaphor proposed by Ch. S. Peirce. A reading of the well-known film Rashomon, by A. Kurosawa, is proposed as an experimental and didactic example  of this theoretical-methodological attempt.  That affects, more generally, the study of symbolic mediation in modern artistic production.

Références bibliographiques

  • Abad, Francisco (1992): “Peirce, Jakobson y la esencia de la literatura y el lenguaje”, Signa – Revista de la Asociación Española de Semiótica, 1, Madrid: UNED, págs.143-151.
  • Abril, Gonzalo (2003): Cortar y pegar. La fragmentación visual en los orígenes del texto informativo. Madrid: Cátedra.
  • Abril, Gonzalo (2007): Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis.
  • Abril, Gonzalo (2013): Cultura visual, de la semiótica a la política. Madrid: Plaza y Valdés.
  • Agamben, Giorgio. (2008): “Aby Warburg y la ciencia sin nombre”, en La potencia del pensamiento. Barcelona: Anagrama.
  • Altman, Robert. (2000): Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
  • Arnheim, Rudolph. (1980): Hacia una psicología del arte. Arte y entropía (Ensayo sobre el desorden y el orden). Madrid: Alianza.
  • Aumont, Jacques, Bergala, Alain, Marie, Michel, Vernet, Marc (1996): Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
  • Bajtin, Mijail. (1982): “La novela de educación y su importancia en la historia del realismo”, en Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
  • Bajtin, Mijail. (1986): Problemas de la poética de Dostoievski. México: F.C.E.
  • Bajtin, Mijail. (1989): “Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela“, en Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
  • Bemong, Nele (2010): “Internal Chronotopic Genre Structures: The Nineteenth-Century Historical Novel in the Context of the Belgian Literary Polysystem”, en Bemong, N. et al. (2010), págs. 159-178.
  • Bemong, Nele, Borghart, Pieter De Dobbeleer, Michel, Demoen, Khristoffel, De Temmerman Koen & Keunen, Bart (eds.) (2010): Bakhtin’s Theory of the Literary Chronotope: Reflections, Applications, Perspectives. Gante: Academia Press.
  • Biedermann, Hans (1992): Dictionary of Symbolism. Nueva York – Oxford: Facts On File.
  • Bubnova, Tatiana (2020): “Bajtin y la hermenéutica”, Interpretatio, 5.1, marzo-agosto, 2020, págs. 49-68.
  • Brinkema, Eugénie (2012): “The Fault Lines of Vision: Rashomon and The Man Who Left His Will on Film”, en Russell, D. (ed.): Rape in Art Cinema, Bloomsbury Academic & Professional, págs. 27-40.
  • Casetti, Francesco. y di Chio, Federico (1991): Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Châteauvert, J. (1993): “Focalisation et structure du texte scénarique”, Études littéraires - Le scénario de film, Vol. 26, 2, otoño 1993, págs 20-26.
  • Cirlot, Juan Eduardo (1997): Diccionario de símbolos. Madrid: Siruela.
  • Davis, Blair, Anderson, Robert y Walls, Jan (eds.) (2015): Rashomon Effects. Kurosawa, Rashomon and their legacies. Oxford, Nueva York: Routledge.
  • Deleuze, Gilles y Guattari, Felix (1988): Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
  • Dondero, María Giulia (2014): “La forma diagrammatica fra matematica e arti”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 2015, págs. 349-361.
  • Eliot, Thomas S. (1978): Poesías reunidas, 1909/1962 (Traducción de J. M.Valverde). Madrid: Alianza.
  • Everaert-Desmedt, Nicole (2006), “Peirce's Esthetics”, in Louis Hébert (dir.), Signo (online), Québec: Rimouski: http://www.signosemio.com/peirce/esthetics.asp
  • Falconer, Rachel, 2010: “Heterochronic Representations of the Fall: Bakhtin, Milton, DeLillo”, en Bemong, N. et al. (2010), págs. 111-129.
  • Foucault, Michel. (2008): “Des espaces autres”, Empan 2004/2, 54, pags. 12-19. https://www.cairn.info/revue-empan-2004-2-page-12.htm
  • García Aguilar, Raul R. (2018-2019): “La metáfora del discurso cinematográfico. Del translingüismo fílmico a la concepción lógica de Peirce”, Interpretatio, 3.2, 2018-2019, págs. 91-111.
  • Genette, Gérard (1972): Figures III. París: Seuil.
  • Greimas, Algirdas J. (1973): Semántica estructural. Madrid: Gredos.
  • Jakobson, Roman (1985): Ensayos de lingüística general. Barcelona: Planeta-Agostoni.
  • Jakobson, Roman (1988): Obras selectas, I. Madrid: Gredos.
  • Jappy, Tony (1998): “Sémiotiques du texte et de l’image”. Protée, 26 (3), 1998, págs. 25–34.
  • Jappy, Tony (2018): “Dos aproximaciones peirceanas a la imagen: hipoiconicidad y semiosis” Revista La Tadeo DeArte, vol. 4, 2018 (Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/195/1951231004/html/index.html
  • Jost, François. (1983): “Narration(s): en deçà el au-delà”, Communications, 38: Enonciation et cinéma, págs. 192-212.
  • Keunen, Bart (2011): “The Chronotopic Imagination in Literature and Film. Bakhtin, Bergson and Deleuze on Forms of Time”, en Bemong, N. et al. (2010), págs. 35-55.
  • Keunen, Bart (2011): Time and imagination. Chronotopes in Western narrative culture. Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
  • Lévi-Strauss, Claude (1967): “La Gesta de Asdiwal”, en VVAA.: Estructuralismo, mito y totemismo. Buenos Aires: Nueva Visión, págs. 27-77.
  • Metz, Christian (1979): Psicoanálisis y cine. El significante imaginario. Barcelona: G. Gili.
  • Nöth, Winfried (2003): “Iconicidade na linguagem”, De Signis, 4, 2003, págs. 95-103.
  • Peirce, Charles S. (2012a): Obra filosófica reunida. Tomo I (1867-1893) [Eds. Houser, Nathan y Kloesel, Christian]. México: FCE.
  • Peirce, Charles S. (2012b): Obra filosófica reunida. Tomo II (1893-1910) [Eds. Houser, Nathan y Kloesel, Christian]. México: FCE.
  • Richie, Donald (1970): The films of Akira Kurosawa. Berkeley: University of California Press.
  • Ruiz, Raúl (2000): Poética del cine. Santiago de Chile: Ed. Sudamericana.
  • Santaella, Lucia (2003): “Icono y cognición: el icono puro, los iconos perceptivos y los hipoiconos”, De Signis, 4, págs. 27-44.
  • Schmidt di Friedberg, Marcella (2018): Geographies of Disorientation. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Schwartz, T. (2001): “Rashomon: The Analyst Who Came in from the Rain”, Psychoanalytic Association of New York Bulletin, vol. 39 , nº 2.
  • Steinby, Liisa (2013): “Bakhtin’s concept of the chronotope: The viewpoint of an acting subject”, en Steinby, L. y Klapuri, T. (eds.) (2013): Bakhtin and his Others. (Inter)subjectivity, Chronotope, Dialogism. Londres: Anthem Press.
  • Tomashveski, Boris (1970): “Temática”, en Todorov, T. (ed.): Teoría de la literatura de los formalistas rusos. México: Siglo XXI, págs. 199-232.
  • Turner, Victor (1980): La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI.
  • Turner, Victor (1988): El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.
  • Walls, Jan (2015): “From Konjaku and Bierce to Akutagawa to Kurosawa: Ripples and the evolution of Rashomon” en Davis, B., Anderson, R. y Walls, J. (eds.), págs. 11-18.
  • Wild, Peter (2014): Akira Kurosawa. Londres: Reaktion Books.
  • Wunenburger, Jean-Jacques (2008): Antropología del imaginario. Buenos Aires: Del Sol.
  • Yalman, Nur (2015): “The Rashomon effect: Considerations of existential anthropology”, en Davis, B., Anderson, R. y Walls, J. (eds.), págs. 86-94.