Cerámica y luz en el cristianismo de la Antigüedad tardía. A propósito de un nuevo ejemplar de lucerna de asa plástica con crismón

  1. Vizcaíno Sánchez, Jaime 1
  2. Bustamante Álvarez, Macarena
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Hispania sacra

ISSN: 0018-215X

Year of publication: 2022

Volume: 74

Issue: 149

Pages: 7-19

Type: Article

DOI: 10.3989/HS.2022.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hispania sacra

Abstract

We analyze a lamp reflector with chrismon recently found at Carthago Spartaria (Cartagena). In this work, an iconographic and functional analysis of this unpublished piece is approached. The chrismon is frequently shown on ARSW bowls or lamps produced between the 4th and the 5th centuries. However, the Tunisian lamp reflectors are very scarce. They are linked to the typological evolution of Early Christian bronze prototypes, in which the reflectors allowed a play of light and shadow with the motif stamped on them. The low impact on the Mediterranean basin allows us to derive data on very little use and perhaps linked to the liturgy of Christian communities.

Bibliographic References

  • Abad Casal, Lorenzo. 2012. « De religiosis rebus ». En Santa Pola. Arqueología y Museo. Museos Municipales en el MARQ. Catálogo de la Exposición, 152-157. Alicante: MARQ.
  • Amaré, María Teresa. 1988. Lucernas romanas: generalidades y bibliografía. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Atlante delle forme ceramiche. Ceramica fine romana nel bacino Mediterraneo (Medio e Tardo Impero). 1981. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana.
  • Balmaseda Muncharaz, Luis Javier y Concepción Papí Rodes. 1998. «Cruces, incensarios y otros objetos litúrgicos de épocas paleocristiana y visigoda en el Museo Arqueológico Nacional». Boletín del Museo Arqueológico Nacional XVI: 119-142.
  • Baradez, Jean. 1954. «Disque réflecteur de lampe chrétienne». Libyca 2: 262-263.
  • Baratte, François. 2000. «Forme quotidiane a confronto: la cerámica d'uso comune e il vasellame d'argento». En Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, editado por Serena Ensoli y Eugenio La Rocca, 174-178. Roma: L'Erma di Bretschneider.
  • Barbera, Mariarosa y Roberto Petriaggi. 1993. Museo Nazionale Romano. Le Lucerne Tardo-Antiche dei Produzione Africana. Roma: Istituto Poligrafico dello Stato.
  • Barrero Martín, Nova. 2013. Catálogo de toréutica de la Antigüedad Tardía (siglos IV-VIII d. C.) del Museo Nacional de Arte Romano: bronces y orfebrería. Cuadernos emeritenses, 38. Mérida: MNAR.
  • Bastien, M. Pierre. 1968. «Le chrisme dans la numismatique de la dynastie constantinienne». En Collectionneurs et collections numismatiques, 111-119. Paris: Hôtel de la monnaie.
  • Beghelli, Michelle y Jörg Drauschke. 2017. «Suppellettili liturgiche e vasellame in bronzo: tecniche di manifattura e centri produttivi». En L'alto medioevo. Artigiani e organizzazione manifatturiera 2. I maestri del metallo: l'intelligenza nelle mani, editado por Michelle Beghelli y Paola Marina de Marchi, 9-36. Rome: BraDypUS.
  • Beghelli, Michelle y Joan Pinar. 2013. «Corredo e arredo liturgico nelle chiese tra VIII e IX secolo. Suppellettili antiche e moderne, locali e importate tra archeologia, fonti scritte e fonti iconografichei». Jahrbuch des Römisch-Germanischen Zentralmuseums 60: 697- 762.
  • Bejaoui, Fathi. 1985. «Les themes bibliques sur quatre réflecteurs de lampes du Musée de Carthage». Africa IX, 141-150.
  • Bejaoui, Fathi. 1990. «Nouveaux réflecteurs de lampes de Carthage». CEDAC Carthage Bulletin 11, Juin: 40.
  • Bejaoui, Fathi. 1997. Céramique et religion chrétienne. Les thèmes bibliques sur la sigillée africaine. Tunis: Institut National du Patrimoine.
  • Benini, Lidia y Mauro Perani. 2015-2016. «Censimento e catalogo delle lucerne funerarie ebraiche di epoca tardo romana conservate in Italia». Materia giudaica. Rivista dell'associazione italiana per lo studio del giudaismo XX-XXI: 229-328.
  • Bernardelli, Armando. 2007. «Il medaglione d'argento di Costantino con il cristogramma. Annotazioni sulla cronologia». Rin 108: 219- 236.
  • Bisconti, Fabrizio. 2012. «Il vessilo, il Cristogramma: i Segni della salvezza». En Costantino. 313 d. C. Catalogo della mostra, editado por Mariarosa Barbera, 60-64. Roma: Electa.
  • Bisconti, Fabrizio y Giovanni Gentili. 2007. La rivoluzione della'immagine. Arte paleocristiana tra Roma e Bisanzio. Vicenza: Electa.
  • Bonifay, Michel. 2004. Etudes sur la céramique romaine tardive d'Afrique. Oxford: British Archaeological Reports. https://doi.org/10.30861/9781841716510
  • Brandt, Hartwin. 2007. Constantino. Barcelona: Herder.
  • Broneer, Oscar 1930. «Terracotta Lamps». Corinth 4, II: v-340. https:// doi.org/10.2307/4452269 https://doi.org/10.2307/4452269
  • Brunn, Patrick. 1962. «The Christian Signs on the Coins of Constantine». Arctos 3: 5-35.
  • Brunn, Patrick. 1965. «Early Christian Symbolism on Coins and Inscriptions». En Atti del VI Congresso Internazionale di Archeologia Cristiana, Ravenna 1962, 527-535. Studi di Antichità Cristiana, 26. Cittàdel Vaticano: Pontificio Instituto di Archeologia Cristiana.
  • Brunn, Patrick. 1997. «The Victorious Signs of Constantine: A reappraisal». The Numismatic Chronicle 157: 41-59.
  • Bussière, Jean. 2007. Lampes antiques d'Algérie, II. Lampes tardives et lampes chrétiennes. Monographies instrumentum, 35. Montagnac: Éd. Monique Mergoil.
  • Casartelli Novelli, Silvana 1987. «Segno "salutis" e segno "icónico". Dalla invenzione costantiniana ai codici astratti del primo alto Medioevo». En Segni e riti della Chiesa altomedievale occidentale, XXXIII, 105-172. Spoleto: Centro di Studio sull'Alto Medioevo.
  • Caseau, Béatrice 2007a. «Objects in churches: the testimony of inventories». En Objects in context, objects in use. Material spatiality in late Antiquity, editado por Ellen Swift, Luke Lavan y Toon Putzeys, 551-579. Leiden: Late Antique Archaeology.
  • Caseau, Béatrice 2007b. «Incense and fragrances: from house to church. A study of the introduction of incense in the early Byzantine Christian churches». En Material culture and well-being in Byzantium (400-1453), editado por Michael Grünbart, Ewald Kislinger, Anna Muthesius y Diontsuis Ch. Stathakopoulus, 75-92. Viena: Austrian Academy of Sciences Press.
  • Caseau, Béatrice 2014. «Les marqueurs de pain, objets rituels dans le christianisme antique et byzantine». Revue de l'histoire des religions 4: 599-617. https://doi.org/10.4000/rhr.8318
  • Castaño Aguilar, José Manuel 2018. «Las placas cerámicas decoradas tardoantiguas de la serie Bracario. Algunos apuntes y precisiones». Spal 27(1): 255-281. http://doi.org/10.12795/spal.2018i27.10
  • Cavalieri, Francesca. 1953. Constantiniana. Studi e Testi, 171. Città del Vaticano.
  • Chavarría Arnau, Alexandra. 2018. A la sombra de un Imperio. Iglesias, obispos y reyes en la Hispania tardoantigua. Bari: Edipuglia.
  • Chavarría Arnau, Alexandra. 2019a. «Christian landscapes in the Iberian Peninsula: The Archaeological Evidence (Fourth-Sixth Centuries)». En The Oxford Handbook of Early Christian Archaeology, editado por William R. Caraher, Thomas W. Davis and David K. Pettegrew, 623-644. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199369041.013.30
  • Chavarría Arnau, Alexandra. 2019b. «Chiese rurali in Hispania prima e dopo il 711: ipotesi su un'altra transizione». En 774. Ipotesi su una transizione, editado por Stefano Gasparri, 313-327. Turnhout: Brepols https://doi.org/10.1484/M.SCISAM-EB.3.1252
  • Curina, Renata 1983. «Vetri». En Ravenna e il porto di Classe. Venti anni di ricerche archeologische tra Ravenna e Classe, editado por Giovanna Bermond, 166-170. Imola: University Press di Bologna.
  • De'Spagnolis Conticello, Marisa y Ernesto De Carolis. 1986. Le lucerne di bronzo. Ciudad del Vaticano: L'Erma di Bretschneider.
  • Delattre, Alfred Louis 1930. Symboles eucharistiques. Carthage: J. Aloccio.
  • Díaz, Pablo. 1987. Formas económicas y sociales en el monacato visigodo. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Dinkler von Schubert, Erika. 1995. «CTAUROC: Vom "Wort vom Kreuz" (1 Kor. 1, 18) zum Kreuz-Symbol». En Byzantine East, Latin West. Art-historical studies in honor of Kurt Weitzmann, editado por Doula Mouriki, 29-39. Princeton: Princeton University Press.
  • Donati, Angela. 1996. Dalla terre alle genti. La diffusione del cristianesimo nei primi secoli. Milano: Mondadori Electa.
  • Ennabli, Abdelmajid. 1976. Lampes chrétiennes de Tunisie (Musée du Bardo et de Carthage). Paris: CNRS.
  • Foy, Danièle. 2011. «Les porte-mèches des lampes en verre de l'Antiquitétardive». Provence historique LXI, 243-244: 207-239.
  • Galavaris, George. 1970. Bread and the Liturgie. TheSymbolism of Early Christian and Byzantine Bread Stamps. Londres: The University of Wisconsin Press.
  • Galavaris, George. 1978. « Some Aspects of the Symbolic Use of Lights in the Eastern Church. Candles, Lamps and Ostrich Eggs». Byzantine and Modern Greek Studies 4: 69-78. https://doi.org/10.1179/030701378806931653
  • Garbsch, Jochen y Bernhard Overbeck. 1989. Spätantike zwischen Heidentum und Christentum 17. Münich: Ausstellungskataloge der Prähistorischen Staatssammlung.
  • García, M.ª Victoria y Víctor Velasco. 2019. «El barrio artesanal de la insula II del Molinete». En Barrio del Foro Romano. Molinete, Cartagena. Santuario de Isis y Serapis (Insula II). Proyecto integral de recuperación y conservación / Roman Forum District. Molinete, Cartagena. Sanctuary of Isis and Serapis (Insula II). Recovery and conservation, editado por José Miguel Noguera Celdrán, Andrés Cánovas Alcaraz, María José Madrid Balanza e Izaskun Martínez Peris, 113-119. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Gardthausen, Victor. 1924. Das alte Monogramm. Leipzig: Hiersemann. https://doi.org/10.1515/bgsl.1924.1924.48.448
  • Geertman, Herman. 1988. « L'illuminazione della basilica paleocristiana secondo il Liber Pontificalis». Rivista di Archeologia Cristiana LXIV: 135-160.
  • Giacobello, Federica. 2012a. «Lucerna bilicne con cristogramma». En Costantino. 313 d. C. Catalogo della mostra, 209. Milano: Electa.
  • Giacobello, Federica 2012b. «Lucerne bilicne a volute doppie con cristogramma». En Costantino. 313 d. C. Catalogo della mostra, editado por Gemma Sena Chiesa y Paolo Bisconttini, 207. Milano: Electa.
  • Godoy Fernández, Cristina. 1995. Arqueología y Liturgia. Iglesias Hispánicas (siglos IV al VIII). Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • González Prats, Alfredo. 1984. «Aportaciones al conocimiento del Portus Ilicitanus: reseña de los trabajos de urgencia de 1976. La Terra Sigillata». Lucentum 3: 101-134. https://doi.org/10.14198/LVCENTVM1984.3.05
  • Gudea, Nicolae. 1995. «Kreuzförmige Zeichen auf Gegenständen des täglichen Gebrauchs aus vorkonstantinischer Zeit». En Aketn des XII internationalen Kongresses für christliche Archäologie, editado por Ernst Dassmann y Josef Engemann, 2, 833-848. Vatican City - Münster: Pontificio Istituto de Archaeologia Cristiana - Aschendorff.
  • Gurt, Josep María. 2019. «Arqueología del cristianismo en el siglo XXI. ¿Qué arqueología?». En El Cristianisme en L'antiguitat tardana. Noves perspectives. Actes 4t congrés internacional d'arqueologia i món antic. VII reunió d'arqueologia cristiana hispànica, editado por Jordi López, 17-31. Tarragona: ICAC.
  • Hayes, John W. 1972. Late Roman Pottery. London: British School at Rome.
  • Heres, Gerald. 1972. Die römischen Bildlampen der Berliner Antiken- Sammlung, vol. 3. Berlin: Akademie-Verlag.
  • Herrmann, John y Annewies van den Hoek. 2002. Light from the Age of Augustine. Late Antique ceramics from North Africa (Tunisia). Cambridge: Harvard Divinity School.
  • Herrmann, John y Annewies van den Hoek. 2013. Pottery, Pavements and Paradise Iconographic and Textual Studies on Late Antiquity. Vigiliae Christianae, 122. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004256934
  • Herrmann, John y Annewies van den Hoek. 2018. «Ceramics in the Early Christian World». En The Routledge Handbook of Early Christian Art, editado por Robin M. Jensen y Mark D. Ellison, 169-190. Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315718835-11 PMid:29236922
  • Isings, Clasina. 1957. Roman Glass from dated finds. Archaeologica Traiectina, II. Gröningen-Djakarta: J. B. Wolters.
  • Isings, Clasina. 1965. «The Glass». En The excavations in the Mithraeum of the Church of Santa Prisca in Rome, editado por Maarten Jozef Vermaseren y Carel Claudius Van Essen, 508-529. Leiden: Brill.
  • Lechuga, Manuel. 2000. «Una aproximación a la circulación monetaria de época tardía en Cartagena: los hallazgos del teatro romano». En V Reunión de Arqueología Cristiana Hispánica (Cartagena 1998), 333-349. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
  • Mackensen, Michael. 1993. Die spätantiken sigillata- und Lampentöpfereien von El Mahrine (Nordtunesien). Munich: Beck.
  • Mackensen, Michael. 1998. «Arbeitsgeräte aus dem spätantiken Töpfereizentrum von El Mahrine (Nordtunesien)». Mitteilungen DAI Rom 105: 431-439.
  • Mazzoleni, Danilo. 2000. «Monogramma». En Temi di iconografía paleocristiana, Sussidi allo studio delle Antichità cristiane pubblicati a cura del Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana, editado por Fabrizio Bisconti, 221-223. Città del Vaticano: Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana.
  • Mora, Bartolomé. 2017. «Las monedas procedentes de la factoría de salazones y su entorno». En Aportaciones a la Malaca tardorromana y bizantina. Excavaciones arqueológicas en la factoría de salazones del teatro romano de Málaga (siglos IV-VI d. C), editado por Manuel Corrales, 167-200. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Moreno Martín, Francisco José. 2011. La arquitectura monástica hispana entre la tardoantigüedad y la Alta Edad Media. Oxford: British Archeological Report. https://doi.org/10.30861/9781407308647
  • Morillo, Ángel. 1999. Lucernas romanas en la región septentrional de la península ibérica. Montagnac: Éditions Monique Mergoil.
  • Morillo, Ángel. 2015. «Lucernas romanas en Hispania: entre lo utilitario y lo simbólico». En Manual de cerámica romana II. Cerámicas romanas de época altoimperial en Hispania. Importación y producción, editado por Carmen Fernández Ochoa, Ángel Morillo y Mar Zarzalejos, 321-428. Madrid: Museo Regional de Madrid.
  • Noguera, José Miguel, Andrés Cánovas, M.ª José Madrid e Izaskum Martínez, eds. 2016. Barrio del Foro Romano/Roman Forum District / Molinete/Cartagena. Proyecto integral de recuperación y conservación / Recovery and Conservation. Cartagena: Consorcio Cartagena Puerto de Culturas.
  • Noguera, José Miguel, Andrés Cánovas, M.ª José Madrid e Izaskum Martínez, eds. 2019. Santuario de Isis y Serapis (Insula II) Molinete/Cartagena. Barrio del Foro Romano. Proyecto integral de recuperación y conservación / Sanctuary of Isis and Serapis (Insula II). Roman Forum District. Recovery and conservation. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Noguera, José Miguel y M.ª José Madrid, eds. 2010. Arx Hasdrubalis. La ciudad reencontrada. Arqueología en el cerro del Molinete / Cartagena. Madrid: Comunidad de Madrid.
  • Noguera, José Miguel y M.ª José Madrid. 2014. «Carthago Nova: fases e hitos de monumentalización urbana y arquitectónica (siglos III a. C.-III d. C.)». Espacio, Tiempo y Forma, I. Prehistoria y Arqueología 7: 13-60.
  • Odahl, Charles. 1983. «Christian Symbols in Military Motifs on Constantine's Coinage». SAN. Journal for the Society for Ancient Numismatics 13 (4): 64-72.
  • Orlandis, José y Domingo Ramos-Lissón. 1986. Historia de los concilios de la España Romana y Visigoda. Pamplona: Universidad de Navarra.
  • Palol, Pedro de. 1967. Arqueología cristiana de la España Romana (siglos IV al VI). Madrid - Valladolid: CSIC.
  • Piganiol, André. 1971. «Neither Mystic nor Imposter». En The conversion of Constantine, editado por John William Eadie, 39-45. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Poletti Ecclesia, Elena. 2002. «Simboli quotidiani: le croci gemmate sull'instrumentum domesticum». Gemme. Dalla corte aimperiale alla corte celeste, editado por Graziella Buccellati y Anna Marchi, 119-122. Milán: Università degli Studi di Milano.
  • Pozo Rodríguez, Salvador F. 1997. «Lucernas antiguas en bronce de la Baetica. Ensayo de clasificación: tipología y cronología». Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 63: 203-251.
  • Puertas Tricas, Rafael. 1975. Iglesias Hispánicas (siglos IV al VIII). Testimonios literarios. Madrid: Dirección General del Patrimonio Artistico y Cultural.
  • Ramallo, Sebastián F. 2000. Carthago Spartaria, un núcleo bizantino en Hispania. En Sedes regiae (ann.400-800), editado por Gisella Ripoll y José M.ª Gurt, 579-611. Barcelona: Reial Acadèmia de Bones Lletres.
  • Ramallo, Sebastián F. 2011. Carthago Nova. Puerto mediterráneo de Hispania. Murcia: Fundación Cajamurcia.
  • Ripoll, Gisela. 2008. «Ornamenta Ecclesiae. Propuesta de vocabulario». En Art i litùrgia a l'Occident medieval, editado por Francesca Español, 17-27. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
  • Ripoll, Gisela, e Isabel Velázquez. 1999. «Origen y desarrollo de las parrochiae en la Hispania de la Antigüedad Tardía». Alle origini della parrocchia rurale (IV-VIII sec.). Atti della giornata tematica dei Seminari di Archeologia Cristiana (Eçole Française de Rome, 1998), editado por Philippe Pergola y Palmira M. Barbini, 101-165. Roma: Pontificio instituto di archeologia cristiana.
  • Sánchez, M.ª José, coord. 2012. Santa Pola. Arqueología y Museo. Museos Municipales en el MARQ. Catálogo de la Exposición. Alicante: MARQ.
  • Sastre de Diego, Isaac. 2009. El altar en la arquitectura cristiana hispánica. Estudio arqueológico. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Schlunk, Helmut y Theodor Hauschild. 1978. Die Denkmäler der früchristlichen und westgotischen Zeit. Mainz am Rhein: von Zabern.
  • Sotomayor, Manuel. 1979. «La Iglesia en la España romana y visigótica». En Historia de la Iglesia en España, editado por Ricardo García-Villoslada, vol. I. Madrid: BAC.
  • Tortorella, Stefano. 2005. «Il repertorio iconografico della ceramica africana a rilievo del IV-V secolo d. C.». Mélanges de l'Ecole française de Rome. Antiquité 117 (1): 173-198. https://doi.org/10.3406/mefr.2005.10944
  • Ubric Rabaneda, Purificación. 2004. La Iglesia en la Hispania del siglo V. Granada: Universidad de Granada.
  • Uscatescu, Alexandra. 2005. «Los platos de borde perlado de sigillata africana D1 o forma Hayes 56 variante: una propuesta tipológica». Archivo Español de Arqueología 78 (191-192): 209-250. https:// doi.org/10.3989/aespa.2005.v78.81
  • Utrero Agudo, María de los Ángeles. 2006. Iglesias tardoantiguas y altomedievales en la península ibérica. Análisis arqueológico y sistemas de abovedamientos. Madrid: CSIC.
  • Vallejo Girvés, Margarita. 2012. Hispania y Bizancio. Una relación desconocida. Madrid: Akal.
  • Veyne, Paul. 2008. El sueño de Constantino. El fin del imperio pagano y el nacimiento del mundo cristiano. Barcelona: Paidós.
  • Vickers, Michael, ed. 1986. Pots and Pans. Proceedings of the Colloquium on Precious Metal and Ceramics in the Muslim, Chinese and Greco-Roman Worlds. Oxford: Published by Oxford University Press.
  • Vickers, Michael y David Grill. 1994. Artfull Crafts, Ancient Greek Silverware and Pottery. Oxford: Clarendon Press.
  • Vives, Josep. 1962. Inscripciones cristianas de la España romana y visigoda. Barcelona: CSIC.
  • Vizcaíno Sánchez, Jaime. 2009. «La presencia bizantina en Hispania (siglos VI-VII). La documentación arqueológica». Antigüedad y Cristianismo XXIV: monográfico.
  • Vizcaíno Sánchez, Jaime, José Miguel Noguera Celdrán y M.ª José Madrid Balanza. 2019. «Del motivo a la imagen. Novedades en la iconografía cristiana en terra sigillata africana D en época bizantina (Cerro del Molinete, Cartagena)». En VII Reunió d'Arqueologia Cristiana Hispànica. El Cristianisme en l'Antiguitat Tardana. Noves perspectives, 463-470. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili - Institut d'Estudis Catalans.
  • Vizcaíno Sánchez, Jaime, José M.ª Noguera Celdrán y M.ª José Madrid Balanza. 2020a. «De fosas y tesoros o de cómo el tesoro es la fosa. Contextos de vertido en el barrio de época bizantina de la arx Hasdrubalis». International Workshop Things on site: The early medieval period in context (7th to 10th centuries), 83-102. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Vizcaíno Sánchez, Jaime, José M.ª Noguera Celdrán y M.ª José Madrid Balanza. 2020b. «El almacén anfórico del barrio del Molinete en Carthago Spartaria (Cartagena): un nuevo contexto cerámico del siglo VII en la Hispania bizantina». Pyrenae 51(2): 99-129. https:// doi.org/10.1344/Pyrenae2020.vol51num2.4
  • Weitzmann, Kurt, ed. 1979. Age of Spirituality, Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • Xanthopoulou, María. 2010. Les lampes en bronze à l'époque paléochrétienne. Bibliothèque de l'Antiquité Tardive, 16. Turnhout: Brepols.